شاهد تولد مربیان بزرگی خواهیم بود

شاهد تولد مربیان بزرگی خواهیم بود

مجید جلالی کارشناس فوتبال


 حضور مربیان جوان در لیگ‌برتر، اتفاق خوبی است. ما باید این تغییر نسل را داشته باشیم. مربیان جوان بیایند و خودشان را نشان دهند. شک نکنید در آینده از بین این مربیان، شاهد تولد مربیان بزرگی خواهیم بود. حضور نیروی جوان روی نیمکت‌ها اما باید طوری باشد که ما از قدرت تجربه، صرفنظر نکنیم. وقتی شما تیمی درست می‌کنید، برای آن‌که بزرگ باشد، نیاز دارید تا نیروی جوان و با‌تجربه را تلفیق کنید. این نسخه همیشه جواب داده. اتفاقا سه سال قبل به سازمان لیگ طرحی دادم که مربوط به همین موضوع امروز بود. پیشنهاد دادم یکی از مربیان بازنشسته و با‌تجربه، به عنوان مدیر فنی در تمام تیم‌ها فعالیت داشته باشد. یعنی مدیر فنی جزو کادر فنی باشد. ما مربیانی همچون ناصر ابراهیمی، حسین حبیبی، رسول کربکندی و خیلی از مربیان با‌تجربه دیگر را داریم که حیف است از آنها استفاده نکنیم و نادیده گرفته شوند.
توصیه‌ام برای مربیان همین است. من خودم در طول دوران مربیگری‌ام آسیب‌هایی دیدم. بعضی مواقع نتوانستم تصمیم خوبی بگیرم و درست فکر کنم یا حتی رفتار خوبی داشته باشم. شاید اگر مربی با‌تجربه‌ای کنارم بود در آن لحظات به من کمک می‌کرد که  انتخاب‌های درست یا رفتارهای بهتری داشته باشم. شک ندارم در این صورت من در کار مربیگری جلوتر بودم.
بنابراین توصیه می‌کنم تا جوان‌ها در کنار خود جایگاهی برای با‌تجربه‌ها در نظر بگیرند. از سوی دیگر، نباید مربیان به نام‌های دوران بازیگری خود بسنده کنند. این خیلی نکته مهمی است که ما تصور کنیم هیچگاه به بالاترین سطح نرسیده‌ایم و هنوز چیزهایی هست که باید یاد بگیریم. این طرز تفکر باعث می‌شود تا بتوانیم هر روز چیزهای جدیدی به داشته‌های خود اضافه کنیم. بنابراین این مساله مهمی است که مربیان جوان هر روز یک گام برای بهتر شدن بردارند.