آشتی‌کنان مجازی‌‌ها با رادیو جوان

علیرضا مقصودی، مدیر رادیو جوان درباره بازنگری برنامه‌های این شبکه گفته است

آشتی‌کنان مجازی‌‌ها با رادیو جوان

با وجود گستردگی رسانه‌های دیداری و شنیداری خصوصا رسانه‌های مجازی، هنوز هم رادیو یکی از پرطرفدارترین رسانه‌هاست. از طرفی یک رسانه خاطره‌انگیز و نوستالژیک و برای شنوندگانش یادآور روزها و شب‌های بسیار شنیدنی و خاطره‌ساز است که تاثیرگذار هم می‌تواند باشد. شبکه رادیویی جوان به صورت ۲۴ ساعته در حال تولید و پخش برنامه‌های شنیدنی مطابق با سلیقه و نیاز مخاطبان جوان خود است و تغییر فصل هم یکی از بهانه‌های برنامه‌ریزان رادیو جوان برای بازنگری در ساختار برنامه‌هاست. از سوی دیگر امسال هم به علت شیوع ویروس منحوس کرونا، مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز تفریحی تعطیل شده‌اند و چون نوجوانان و جوانان - که مخاطبان هدف شبکه‌اند - عمدتا در خانه به‌سر می‌برند و معمولا برای بخش عمده‌ای از وقت‌شان برنامه خاصی ندارند، بنابراین رسانه رادیو می‌تواند قسمتی از این زمان را با برنامه‌هایی مناسب و متناسب که براساس پژوهش‌ها باید بیشتر سرگرم‌کننده باشند، در اختیار بگیرد. به همین دلیل با علیرضا مقصودی، مدیر رادیو جوان به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

فرصتی دوباره برای همراهی شنوندگان با رادیو
به‌رغم افزایش کمی و کیفی رسانه‌های صوتی، تصویری، مکتوب و ... شبکه رادیویی جوان در حوزه‌های مختلف مانند اطلاع‌رسانی، آموزشی و تفریحی طی سال‌های اخیر توانسته خود را به‌عنوان رسانه قابل احترام و گاه خلاق و پیشتاز معرفی کند. این شبکه با درک شرایط روز و شناخت این نکته که جنس و نوع پیام، وسیله ارتباطی و موقعیت دریافت‌کننده پیام، مدام درحال تحول است، گام به گام با مخاطبان خود حرکت می‌کند و اگرچه از کم و کیف حضور مخاطبان خود رضایت دارد، اما تلاش می‌کند در این مسیر از قدرت و قابلیت رسانه‌های تصویری و معین، فضای مجازی و حتی رسانه‌های مکتوب غافل نشود و هیچ‌گاه در موضع انفعال قرار نگیرد. همچنین آنچه در رادیو جوان اهمیت دارد، توجه به ذائقه‌ها و احترام به نیازهای جوانان است که باهدف جذب حداکثری تلاش کردیم مباحث مختلف را در حوزه‌های نوین نیز بشنویم. زبان رادیو جوان زبان عقلانیت است و خواسته‌ها و سلایق مخاطبانش در همین فضا پاسخ داده می‌شود.



 طراحی و ساخت اپلیکیشن «رادیو بازی»
برای سرگرمی شنوندگان رادیو جوان «بازی باز» و «مسابقه مردم»  را تدارک دیده‌ایم که در ماه مهر به جدول پخش رادیو جوان اضافه شده‌اند، به دلیل برخورداری از بخش‌های طنز و سرگرم‌کننده می‌توانند بخشی از مخاطبان شبکه جوان را در شب‌های بلند فصل پاییز با خود همراه کنند. طراحی و ساخت اپلیکیشن «رادیو بازی» هفت ماه طول کشیده است و شنوندگان رادیو جوان با نصب این اپلیکیشن روی گوشی‌های خود می‌توانند در مسابقه سرگرم‌کننده، جذاب و تعاملی «بازی باز» شرکت کنند. همراهان رادیو جوان می‌توانند همزمان با شنیدن رادیو، با گوشی همراه‌شان بازی کنند، امتیاز بگیرند و برنده شوند. این اتفاق «برای اولین‌بار» در ایران رخ می‌دهد که شنوندگان رادیو همزمان با شنیدن یک برنامه،
به صورت برخط در اپلیکیشن برنامه به رقابت با یکدیگر بپردازند. در بخش آنلاین این نرم‌افزار، مجری برنامه بخش‌هایی را که بیشترین رای را توسط شنوندگان گرفته باشند، باز می‌کند و همزمان همه شرکت‌کنندگان در مدت محدودی فرصت دارند به سوال‌ها پاسخ بدهند. برای بخش آفلاین مسابقه «بازی باز» نیز یک بازی رادیویی- پازلی طراحی شده که می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد. مخاطبان «بازی‌باز» کافی است که عبارت «رادیو بازی» را در کافه بازار و یا پلی‌استور جست‌وجو کنند و بعد آیکون «بازی‌باز» یا «رادیو بازی» را انتخاب و آن را نصب کنند. همچنین نسخه ios بازی نیز در دست
ساخت است.


دورهمی علمی رادیویی
براساس نیاز مخاطب جوان، یکی از برنامه‌هایی که طراحی کرده‌ایم، «رادیوم» نام دارد که شخصیت‌محور است. مجری برنامه سیاوش صفاریان‌پور است که به سبک اجرایشان، فضای برنامه از حالت خشک و علمی و تخصصی به یک دورهمی علمی رادیویی تبدیل خواهد شد. یکی از نکات جالب «رادیوم» بیان علم به زبان ساده اما کاربردی است که هم مخاطب خاص و علاقه‌مند به علم را با خود همراه می‌کند و هم مخاطب عام را. یکی از موضوعاتی که این روزها در فضای مجازی و رسانه‌ای کشور زیاد به چشم می‌خورد، پرونده‌های فساد است که سوالات و ابهامات بسیاری را برای جوانان ایجاد کرده‌است. این واقعیت که فساد مالی در تمامی کشورهای جهان وجود دارد، قابل انکار نیست. ایران نیز از این قاعده مستثنا نبوده‌است. در شرایط کنونی کشور که مبارزه با فساد از خواسته‌های اصلی معترضان و مسؤولان قوای سه‌گانه است، به همین دلیل شبکه رادیویی جوان بر آن شد تا با تولید و ساخت برنامه «دادرسانه» به بازخوانی، بررسی زوایای مختلف و روند و فرجام برخی پرونده‌هایی که عمدتا جوانان در آنها درگیر و یا پیگیر هستند، بپردازد. برنامه «دادرسانه» شنبه‌شب‌ها ساعت 21 روی آنتن می‌رود. با توجه به سابقه اجرای کیا داووداسفندیاری در برنامه‌های مهم تلویزیون و هوشمندی او در مواجهه با مسؤولان و مهمانان برنامه، اجرای این برنامه را به او واگذار کرده‌ایم. همچنین یک برنامه چالشی دیگری را روانه آنتن کرده‌ایم که اجرای آن‌را محمد دلاوری بر عهده دارد. علاوه‌بر آن جوان‌شهر برنامه‌ای گفت‌وگومحور است که با حضور کارشناسان، چهره‌های برتر و نخبگان جامعه ایران به بررسی نیازهای روز جامعه ایران، ناگفتنی‌ترین مسائل جوانان و موضوعات اجتماعی این روزها که دغدغه‌های جوان است، می‌پردازد.



پر شدن چوب‌خط رادیو جوان

«چوب‌خط» هم یکی دیگر از مسابقه‌های سرگرمی رادیو جوان است که با سوالات طنز درباره محیط زیست ایران، گونه‌های جانوری و گیاهی، گردشگری و تاریخ ایران تلاش می‌کند ایران‌شناسی را برای شنونده رادیوجوان جذاب و شنیدنی‌تر کند. در این برنامه دنبال سوژه‌های کمتر شناخته‌شده هستیم که  برخلاف اکثر مسابقه‌های رادیویی و تلویزیونی که سوالات شبیه هم طرح می‌کنند، سوالات کمتر شنیده شده را مطرح می‌کنیم که قابلیت طنز هم دارد. مسابقه مردم هم یک مسابقه جدید است که به زودی روانه آنتن رادیوجوان می‌شود و با داشتن داورانی سرشناس و ساختاری جذاب، فضای مناسبی برای هنرنمایی مخاطبان جوان ایجاد می‌کند که به احتمال قوی الگوی مناسبی برای برنامه‌های صوتی و تصویری خواهد بود. این برنامه نیز یک نرم‌افزار دارد که شنوندگان می‌توانند با نصب آن و ایجاد یک پروفایل شخصی، در برنامه شرکت کنند.


بررسی نیاز مخاطبان جوان
 رادیو شنوندگان متعصب و هواداران پروپاقرصی دارد که برنامه‌های شبکه موردعلاقه‌شان را دنبال می‌کنند و با تحلیل شکل و محتوای هر برنامه، بخشی از روند برنامه‌سازی را تعیین می‌کنند. ما در اتاق فکر رادیوجوان در حوزه فرهنگ‌سازی با رفتن به سمت لایه‌های اجتماعی مخاطب، نیازهای نسل جوان امروز را بررسی کرده‌ایم. این را خوب می‌دانیم که با مخاطب خاکستری روبه‌رو هستیم و شاید برخی موضوعات خیلی موردعلاقه مخاطب نباشد؛ اما هدف ما جذب حداکثری مخاطب است تا با رفع نیازهای حداقلی‌شان کم‌کم آنها را به نگاه حداکثری نزدیک کنیم. برهمین اساس رادیوجوان با بهره‌گیری از کارکردهای تخصصی و تعامل درون‌گروهی، دائما به بازسازی و ترمیم خود می‌پردازد و خود را با نیازهای جدید مخاطبان مطابقت می‌دهد.