در سوگ سرباز وطن

گفت‌وگو با مستندساز برگزیده جشنواره فیلم مقاومت

در سوگ سرباز وطن

 با اعلام اسامی برترین‌های جشنواره فیلم مقاومت، مستند «چمر‌سرباز» از تولیدات صداوسیمای مرکز ایلام در لیست برترین‌های این جشنواره قرار گرفت و عنوان بهترین فیلم مستند جشنواره فیلم مقاومت را به خود اختصاص داد.  این مستند که ساخته کارگردان توانای ایلامی قدرت باقری است به بزرگداشت شهادت سردار بزرگ سپاه اسلام شهید حاج‌قاسم سلیمانی می‌پردازد.  «چمر» آیینی ویژه سوگواری است که در استان ایلام و برخی استان‌های همجوار مانند کرمانشاه و لرستان برگزار می‌شود و ایلات و عشایر بزرگ استان در فراق بزرگان و نام‌آوران این سرزمین گردهم آمده و به سوگواری می‌پردازند.
شروع کار مستندسازی
باقری که به ساخت مستند بسیار علاقه‌مند است به‌تدریج تمام توجه خود را به ساخت مستند و علی‌الخصوص تولید مستند در حوزه دفاع مقدس معطوف می‌کند. وی می‌گوید: با توجه به این‌که استان ایلام دارای 420 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است و نیز با توجه به پیشینه دفاع مقدس و سلحشوری مردم استان ایلام در جنگ تحمیلی، من خیلی به این استان احساس دین می‌کنم و معتقدم که اگر می‌توانم کاری انجام دهم باید در حوزه دفاع مقدس باشد ضمن این‌که به فرهنگ عامه و حضور بین مردم و خدمتگزاری به مردم در این عرصه بسیار علاقه‌مند هستم و سعی کردم اکثر کارهایی که انجام دادم در این حوزه باشد.
مستندهای دفاع مقدس
باقری در جشنواره‌های بین‌المللی فیلم رشد، جشنواره فیلم مقاومت و جشنواره تولیدات سازمان صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران و نیز جشنواره عمار حضور یافته و موفق به کسب مقام در این جشنواره‌ها می‌شود. وی اضافه می‌کند: در حوزه دفاع مقدس مستند میم، از شرهانی تا شام، جنگ خاکریزها، خاکریز پرویز، به نام کوثر، مقتل، کیلومتر 4 را ساخته‌ام ولی یکی از تولیداتی که به لطف پروردگار انجام دادم و بسیار مایه افتخار من است ساخت مستندی در راستای ارج نهادن به مقام شامخ شهید عزیز، سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی است که با نام چمر سرباز تولید شد.
ساخت چمر سرباز
 تولید مستند چمر سرباز، یکی از افتخارات من در زمینه تولید آثاری است که به حوزه دفاع مقدس می‌پردازند. این مستند به گونه‌ای به آداب و رسوم و فرهنگ مردم و اجتماعی که درآن زندگی می‌کنیم مربوط می‌شود. چمر آیینی است که در ایلام و برخی استان‌ها مانند کرمانشاه و لرستان برگزار می‌شود و متناسب با فرهنگ آن سرزمین کارکردهای خاصی نیز دارد. چمر در استان ایلام به شکل بسیار باشکوهی برگزار می‌شود و سابقه بسیار دور و درازی دارد. نمونه‌های تاریخی از برگزاری چمر برگزاری آیین سنتی و باشکوه چمر در شهرستان ملکشاهی است که در سوگ بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) برگزار شد و به شکل تاریخی در حافظه مردم استان باقی مانده است.
 چمر در استان ایلام در سوگ بزرگان، افراد نام آور، جنگ‌آوران و کسانی که از شخصیت بسیار بالایی در بین مردم برخوردار هستند، برگزار می‌شود و خوشبختانه هربارکه برگزار شده با استقبال بسیار خوبی از جانب همه آحاد مردم روبه‌رو شده است. تازه ترین چمری که درحوزه استان ایلام برگزار شد در شهرستان ملکشاهی و به پاس خدمات و رشادت شهید حاج قاسم سلیمانی انجام شد که خیلی مورد استقبال مردم قرار گرفت.
چمر و ایجاد اتحاد و همدلی در آحاد مردم
باقری یکی از اهداف چمر را اتحاد بین مردم می‌داند و می‌افزاید: یکی از کارکردهای چمر ایجاد اتحاد و همدلی و دوستی و یگانگی دربین ایلات و عشایر است که این بار نیز در برگزاری چمر، سردار دل‌ها تبلور پیدا کرد. در واقع حاج قاسم سلیمانی با شهادتش یک بار دیگر به معنی واقعی باعث ایجاد اتحاد و همدلی بین ایلات و عشایر در استان ایلام شد و این را در برگزاری مراسم سوگواری چمر این عزیز بزرگوار به خوبی شاهد بودیم. در استان ایلام اقوام کرد، لر، لک و عرب کنار هم زندگی می‌کنند و در واقع می‌توان گفت چمر سرباز با نام زیبای شهید حاج قاسم سلیمانی تبلور این همدلی و وحدت بود.  به شخصه یکی از علاقه‌هایم این است در آثاری که تولید می‌کنم، نماد و نشانه وجود داشته باشد و چمر در استان ایلام سرشار از نماد و نشانه است. هفت حلقه چمر نشان از هفت طبقه آسمان دارد و عَلَم و.. از نشانه‌های بصری خود چمر است. من از این نماد و نشانه‌ها بسیار لذت می‌برم و همین باعث شد این کار را به صورت جدی پیگیری کنم.  با توجه به این که چمر یک کارگروهی است و با حضور گسترده مردم انجام می‌شود، مردمی که در این آیین شرکت می‌کنند یا به برگزاری این آیین سنتی یا به قهرمانان ملی علاقه مند هستند، می‌توان گفت چمری که در راستای شهادت حاج قاسم سلیمانی برگزار شد، عرض ارادت مردم استان ایلام به این سوگواره بزرگ در فراق سرباز بزرگ وطن شهید حاج قاسم سلیمانی بود.
استقبال از چمر سرباز
چمر سرباز به‌محض پخش با استقبال کارشناسان و مردم روبه‌رو می‌شود. باقری می‌گوید: چمر سرباز یکی از تولیدات صداوسیمای مرکز ایلام بود و در ارزیابی ستادی صداوسیما و مجامعی که بررسی می‌کردند ،نمره بسیار قابل قبولی گرفت. شبکه‌های مختلفی این کار را پخش کردند و مردم نیز از پخش این مستند استقبال خوبی داشتند و باعث افتخار است که چمر سرباز توانست در اولین حضور خود در جشنواره‌ها عنوان بهترین فیلم مستند تلویزیونی جشنواره فیلم مقاومت استان ایلام را کسب کند.
  نمایش هنرمندانه ارادت به سردار مقاومت
مدیرکل صداوسیمای مرکز ایلام نیز در این مورد می‌گوید: نمایش هنرمندانه ارادت به سردار مقاومت، در مستند چمر سرباز، جغرافیای استان ایلام با رنگین‌کمان اقوام کرد، لر، لک و عرب هفت حلقه چمر را به یاد سردار دل‌ها، شهید سپهبد حاج قاسم‌سلیمانی ترسیم کرد. محمد بازوند می‌افزاید: چمر یکی از آیین‌های سنتی ایلامیان است که در سوگ افراد بزرگ و نام‌آورکه در میان مردم دارای جایگاه و منزلت قابل‌تحسین هستند، برگزار می‌شود.
وی با اشاره به سنگ‌تمام مردم استان ایلام در برپایی سوگواری چمر برای بزرگداشت نام و یاد سردار شهیدحاج قاسم سلیمانی اضافه می‌کند: دراین مراسم که در شهرستان ملکشاهی برگزار شد، ارادتمندان به ساحت مقدس شهادت، شانه به شانه در کنار هم ایستادند و وحدت و همدلی ایلات و عشایر استان درعشق و ارادت به قهرمان بزرگ وطن شهید قاسم‌سلیمانی رابه منصه ظهور رساندند.