خلا کتاب‌های درسی چیست؟

خلا کتاب‌های درسی چیست؟


 برگزارکنندگان کنکور همواره مدعی این نکته بوده‌اند که سوالات این آزمون همواره از متن کتاب درسی طرح می‌شود. سوال اصلی در این میان، آن است که چرا با وجود این ادعا، بخش زیادی از داوطلبان کنکور برای این که بتوانند در این آزمون موفق‌تر باشند، هزینه‌های هنگفتی را برای خرید کتاب‌های کمک‌درسی صرف می‌کنند.
مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری‌های آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اشکال کار را در این شرایط ضعف آموزش معلمان درباره شیوه تدریس کتاب‌های درسی می‌‌داند و به جام‌جم می‌گوید: کتاب‌های پایه‌های دهم تا دوازدهم به شکلی که باید به خود معلمان آموزش داده نشده است و چون آنها با نحوه تدریس این کتاب‌ها آشنا نیستند، نمی‌توانند بر متن کتاب مسلط باشند. بنابراین آنها برای آموزش شاگردان خود بخصوص در سال کنکور به کتاب‌های کمک‌درسی نیاز پیدا می‌کنند و طبیعتا این نیاز به دانش‌آموزان نیز انتقال داده می‌شود.
محمد ابراهیم محمدی البته تاکید دارد که کتاب‌های درسی جدید پرسش‌محور هستند و معلمی می‌تواند آنها را به خوبی درس بدهد که خلاق و آگاه باشد؛ وقتی هم که یک معلم از این ویژگی‌ها برخوردار نباشد برای تکمیل آموزش‌های خود به کتاب‌های کمک‌درسی مراجعه می‌کند.
او در حالی این صحبت‌ها را مطرح می‌کند که بسیاری از دانش‌آموزان بخصوص پشت کنکوری‌ها به این دلیل به کتاب‌های کمک‌درسی مراجعه می‌کنند که این کتاب‌ها نسبت به کتاب‌های کمک‌درسی از درسنامه‌های جامع‌تری برخوردارند و این مساله می‌تواند حاکی از ضعف درسنامه‌های کتاب‌های درسی باشد. مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری‌های آموزشی اما می‌گوید با وجود این که سوالات کنکور از کتاب‌های درسی طرح می‌شود، اما چون این سوالات به قدری ظریف است که هرکسی نمی‌تواند به آسانی به آنها پاسخ بدهد، پس دانش‌آموزان برای فهم بیشتر مطالب کتاب‌های درسی ناچار می‌شوند به کمک‌درسی‌ها مراجعه کنند تا با مطالعه متن و حل سوالات آن بتوانند از پس سوالات سخت کنکور برآیند.
این صحبت‌های محمدی نشان‌دهنده آن است که در حقیقت نوع طراحی سوالات کنکور خواه ناخواه دانش‌آموزان را به سمت خرید کتاب‌های کمک‌درسی یا استفاده از سایر ابزارها برای موفقیت در این آزمون سوق می‌دهد. اما صرف نظر از این مساله، بحث دیگر احتمال ارتباط برخی معلم‌ها، مشاوران و مدیران مدارس با مافیای کنکور است که بسیاری از کارشناسان آموزشی سال‌هاست آن را مطرح می‌کنند، اما محمدی با قاطعیت این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید از وجود چنین ارتباطی خبر ندارد.