ربات چاپگر در معده!

ربات چاپگر در معده!

دكتر سید امیر غفاری هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران


در نوشتارهای گذشته به كاربردهای مختلف چاپ سه‌بعدی در صنایع مختلف اشاره شد. شاخه پزشكی و حوزه سلامت یكی از پركاربردترین زمینه‌هایی است كه چاپ سه‌بعدی در آن با سرعت زیادی در حال رشد است؛ به همین دلیل یكی از زیرشاخه‌های در حال توسعه چاپ سه‌بعدی، پرینت زیستی یا بایوپرینتینگ (Bioprinting) است. در این شاخه محققان در حال توسعه بافت یا وسایل كمك‌پزشكی هستند كه به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم در بدن استفاده می‌شود و به درمان بیماری‌ها كمك می‌كند. محصولاتی مانند لاله گوش مصنوعی یا پوست مصنوعی در شاخه چاپ زیستی توسعه یافته‌اند و در آینده نیز دانشمندان به فكر ساخت اندام‌هایی مثل قلب مصنوعی هستند.
در پرینترهای زیستی ماده مورد استفاده مواد زیستی (موادی كه تركیب آنها شبیه به بافت‌های بدن انسان است) و همچنین سلول‌های زنده به صورت لایه به لایه پرینت می‌شود و شكل اندام یا بافت را به خود می‌گیرد.
به‌تازگی محققان دانشگاه شینگهوا در چین نمونه‌ای از یك پرینتر زیستی را توسعه داد‌اند كه با آن می‌توان زخم معده را درمان كرد. این محققان از یك ربات ساخت دیوید هالزل (مهندس مكانیك از دانشگاه اوهایوي آمریكا) استفاده كرده‌اند. ابعاد این ربات در حالت جمع شده ۳۰ میلی‌متر × ۴۳ میلی‌متر است كه پس از گذر از مسیرهای باریك و تنگ مثل مری و رسیدن به معده كه فضای بیشتری دارد، باز می‌شود و به اندازه ۵۹ میلی‌متر می‌رسد. این ربات مثل یك پرینتر زیستی عمل می‌كند و پس از ورود به معده از مسیر مری و باز‌شدن، می‌تواند با ژل‌های از پیش آماده شده پرینت را آغاز كند. هدف آن است كه در محل زخم‌معده، بافت جدید پرینت شود تا بتواند آن را ترمیم كند. ژل‌های از پیش آماده حاوی سلول‌های مصنوعی و موادی است كه تركیب بسیار نزدیكی به تركیب بافت داخل معده دارد. بافت پرینت شده طی 10 روز زخم معده را درمان كرده و با تولید یك بافت جدید باعث از بین رفتن زخم می‌شود.
نتیجه ارزشمند این تحقیق كاهش زمان التیام و بهبود زخم معده است. روش‌های رایج درمان این بیماری طولانی است و محققان توانسته‌اند با این روش جدید، طول درمان را به كمتر از 10روز كاهش دهند.