جهاد علیه كرونا ادامه دارد

جهاد علیه كرونا ادامه دارد


 این روزها آمار بیماری كرونا، هر روز ركورد می‌زند. افزایش ابتلا، شدت سرایت و مرگ‏ومیر، از اتفاقاتی است كه این روزها برای شهروندان مشكل‌ساز شده است. حدود هشت ماه پیش كه ویروس كرونا در كشور شایع شد، جوانان داوطلب و گروه‌های جهادی، خودجوش، وارد میدان شدند. آنها با ضدعفونی معابر و خیابان‌ها كارشان را شروع كردند و حتی برای كمك به كادر درمان نیز آستین بالا زدند.
گروه‌های جهادی با این كه تجربه‌ای درباره تولید ماسك نداشتند، خیاط‌خانه‌ها را راه انداختند و با تولید انبوه، باعث ایجاد تعادل در قیمت و درخواست‌ها شدند. در غربالگری بیماری در كنار تیم پزشكی كار كردند و در جبهه سلامت، همراه با كادر درمانی، به مبارزه با بیماری اقدام كردند.
در روزهای نخستین، 800 هزار نیروی جهادی، وارد عرصه مبارزه با بیماری كرونا شدند. همه خدماتی كه در موج اول بیماری كرونا و توسط نیروهای جهادی انجام شد، باعث شده است تا رهبر معظم انقلاب، بر همكاری دوباره جهادگران تاكید كنند.
 جهادگران از جنس خود مردم هستند ‌و بدون بروكراسی به هموطن خود‌ خدمت می‌كنند. به‌خاطر همین است كه فعالیت آنها مورد استقبال قرار گرفته است.
بعد از تمام شدن موج اول و شروع موج دوم كه شدت ابتلا و تعداد مرگ‌ومیر كاهش پیدا كرد، جهادگران نیز مانند خیلی‌های دیگر تصور كردند آتش كرونا فروكش كرده است. بنابراین بخشی از توان‌شان را در جبهه دیگری مانند كمك به كشاورزان برای برداشت محصول به كار گرفتند. حال اما با شروع موج سوم، نیاز است جهادگران دوباره با تمام توان علیه كرونا اقدام كنند.
‌ راه‌اندازی دوباره قرارگاه مبارزه با كرونا، ازجمله اقداماتی است كه در موج سوم، از سرگرفته خواهد شد. جنس فعالیت جهادگران اما در موج سوم كرونا، با موج اول، متفاوت است. عمده فعالیت‌های جهادگران در غربالگری مردم خواهد بود. غربالگری خانه به خانه و صحبت با مردم و پایش بیماری، ازجمله كارهایی است كه توسط جهادگران از امروز در دستوركار قرار می‌گیرد. اولویت دوم جهادگران، حضور در بیمارستان‌ها و انجام كارهای خدماتی بیمارستان‌هاست. همراهی با تیم پرستاری و پزشكی كه حدود هشت ماه است فداكارانه تلاش می‌كنند، از جمله اولویت‌هاست‌.
 نكته مهم دیگر اما، آگاه‌سازی، مردم است كه با استفاده از ظرفیت نیروهای بسیج سازندگی، می‌تواند در شرایط مطلوب قرار گیرد. بسیج سازندگی در 160 هزار رده، دفتر و كانون فعالیت دارد. جز این، 24 هزار گروه جهادی وجود دارند و این می‌تواند عمق روابط بین گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی با مردم را نشان بدهد، نیرویی كه از خود مردم برخاسته است، می‌تواند مردم را هم تشویق و همراه كند.
برای گروه‌های جهادی، برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای انجام گرفته؛ برنامه‌ریزی‌هایی كه در حوزه تخصصی و ماموریتی آنها تعریف شده است. گروه‌های جهادی 22 گروه تخصصی فعالیت می‌كنند كه برای هركدام ماموریت‌هایی متناسب با تخصص آنها، در نظر گرفته
شده است.‌
‌ گروه دیگری از جهادگران وجود دارند كه خدمات عمومی انجام می‌دهند و اولویت آنها‌ ‌این است كه كارهای عمومی ازجمله آگاه‌سازی مردم را در پیش بگیرند و در غربالگری همراه با كادر درمان باشند.
 تعدادی دیگری از گروه‌های جهادی گروه‌های عملیاتی هستند كه ماموریت آنها تا مدتی پیش ضدعفونی كردن معابر بود و این روزها ماموریت‌شان به انتقال بیماران بدحال به بیمارستان‌ها تغییر پیدا كرده است. سامانه‌ای وجود دارد كه  افراد مبتلا به ویروس می‌توانند در آن ثبت‌نام كنند و گروه‌های جهادی عملیاتی با توجه به نیاز مردم، مایحتاج زندگی روزانه یا داروی آنها را تهیه كنند. خدماتی كه برای انجام آنها، هیچ هزینه‌ای هم دریافت نمی‌شود. كمك مومنانه، تهیه ارزاق و بسته‌های بهداشتی و درمانی برای خانواده‌های نیازمند ازجمله كارهای دیگری است كه در قرارگاه و توسط جهادگران انجام می‌شود.