رقابت آمریکایی برای دشمنی با ایران

آخرین نظرسنجی‌ها در آستانه برگزاری رقابت ترامپ- بایدن نشان‌دهنده چیست؟

رقابت آمریکایی برای دشمنی با ایران

یك روز بیشتر تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریكا زمان باقی نمانده است. رقابت جو بایدن و ترامپ در ایالات حساس و سرنوشت‌سازی مانند فلوریدا، كارولینای شمالی، جورجیا و اوهایو وارد مرحله بسیار پیچیده‌ای شده است. تناقض نظرسنجی‌های صورت گرفته در این ایالات در ساعات منتهی به برگزاری انتخابات نشان می‌دهد كه نتیجه نهایی چندان قابل پیش‌بینی نیست!

در فاصله یك روز مانده به انتخابات ۲۰۲۰ آمریكا، مردم در رای‌گیری زودهنگام مشاركت گسترده داشته و بیش از 95 میلیون نفر در انتخابات شركت كرده‌اند كه معادل 70 درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 می‌باشد. طبق آمار سی‌ان‌ان، كاتالیست و ادیسون ریسرچ، آرای اخذ شده، مشاركت ۴۳ درصد رای‌دهندگان ثبت نامی در سراسر آمریكا را نشان می‌دهد. در ۱۶ ایالت بیش از نیمی از رای‌دهندگان ثبت‌نامی پیش از انتخابات سه‌شنبه رای داده‌اند.مشاركت 95 میلیونی مردم آمریكا معادل 71 درصد حدود ۱۳۶.۵ میلیون نفری است كه در انتخابات سال ۲۰۱۶ شركت كردند.همان‌گونه كه در ابتدا نیز پیش‌بینی می‌شد، حامیان حزب دموكرات آمریكا استقبال قابل توجهی از رای‌گیری پستی داشته و مشاركت بالاتری در رای‌گیری زودهنگام كرده‌‌اند. در حالی كه اغلب طرفداران رئیس‌جمهوری آمریكا گفته‌اند قصد دارند در روز انتخابات رای بدهند.بی‌دلیل نیست كه ترامپ درصدد ابطال بخشی از آرای پستی در انتخابات ریاست جمهوری امسال است.
آخرین نظرسنجی‌ها چه می‌گوید؟
آنچه شرایط انتخاباتی در ایالات حساس و سرنوشت ساز آمریكا را پیچیده ساخته، مربوط به آخرین نظرسنجی‌های صورت‌گرفته در این ایالات و تناقض آشكاری است كه میان نتایج آنها وجود دارد. به عنوان مثال، در نظرسنجی ترافالگار كه موسسه‌ای وابسته به جمهوریخواهان می‌باشد، ترامپ در ایالت فلوریدا 50 درصد و بایدن 47 درصد آرا را كسب كرده‌اند. 3 درصد از رای دهندگان نیز هنوز در خصوص رای دادن به یكی از این دو نامزد مردد هستند. با این حال نظرسنجی همزمان پایگاه هیل وابسته به كنگره آمریكا دقیقا برعكس همین نظرسنجی را نشان می‌دهد! در این نظرسنجی، بایدن 50 درصد آرا و ترامپ 47 درصد آرا را به دست آورده‌اند. در این میان، نظرسنجی‌های قابل تامل دیگری نیز وجود دارد! به عنوان مثال نظرسنجی پابلیك پالیسی نشان‌دهنده كسب 52 درصد آرا توسط بایدن و 45 درصد آرا توسط ترامپ در فلوریداست.این نظرسنجی شدیدا از سوی جمهوریخواهان با اعتراض رو به رو شده است.
تناقض در نظرسنجی‌های كارولینای شمالی و جورجیا
تناقض نظرسنجی‌ها در ایالت مهم و سرنوشت ساز كارولینای شمالی نیز قابل رصد و رویت است. در آخرین نظرسنجی صورت گرفته در این ایالت توسط موسسه راسموسن كه از موسسات نظرسنجی مورد استناد و علاقه رئیس جمهور آمریكا می‌باشد، بایدن 47 درصد و ترامپ 48 درصد آرا را كسب كرده‌اند. اما نظرسنجی همزمان دانشگاه كارولینای شرقی نشان‌دهنده برتری 2 درصدی بایدن ( 49 درصد به 47 درصد ) است!
در ایالت جورجیا نیز این تناقض كاملا مشخص است. در آخرین نظرسنجی لند مارك در این ایالت حساس و تعیین‌كننده، ترامپ توانسته با اختلاف یك درصد ( 48 درصد به 47 درصد) از بایدن پیشی گیرد. اما در نظرسنجی همزمان صورت گرفته توسط دانشگاه مانموث، بایدن با كسب 50 درصد در مقابل ترامپ( با كسب 46 درصد ) پیشتاز است!
تكلیف ایالت اوهایو نامشخص است
تناقض نظرسنجی‌های صورت گرفته در آمریكا، در ایالت اوهایو( با 16 رای الكترال) به نقطه اوج خود رسیده است! ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 توانسته بود در این ایالت پیروز شود و بسیاری از كارشناسان معتقدند شكست وی در اوهایو در انتخابات پیش رو، به معنای شكست نهایی وی در انتخابات خواهد بود. آخرین نظرسنجی دانشگاه كوئینیپیاك در اوهایو نشان می‌دهد ترامپ از بایدن 5 درصد عقب افتاده است.رئیس جمهوری آمریكا در این نظرسنجی 43 درصد و ترامپ 48 درصد آرا را كسب كرده‌اند. 9 درصد رای دهندگان نیز هنوز در خصوص رای نهایی خود ابراز تردید كرده‌اند.
نكته جالب توجه اینجاست كه در نظرسنجی همزمان صورت گرفته توسط شبكه فاكس‌نیوز  (‌وابسته به جمهوریخواهان)، ترامپ با اختلافی 3‌درصدی بر بایدن در اوهایو غلبه كرده است! در این نظرسنجی، ترامپ موفق به كسب 48 درصد آرا شده و بایدن 45 درصد آرا را كسب كرده است.
5 درصدی كه رئیس‌جمهوری آمریكا را تعیین می‌كنند
آنچه مسلم است این‌كه آرای مردد ( Undecided ) كه حدود 5 درصد آرا را در مجموع ایالات مهم و خاكستری تشكیل می‌دهند، نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 را تعیین خواهند كرد. در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی،اكثریت این آرا به سود ترامــــــــــــــپ نامــــــــــزد حــــــــــــزب جمهوریخواهان به گردش در آمد. همین مساله سبب شد تا بسیاری از نظرسنجی‌های صورت گرفته از سوی موسسات و شبكه‌های آمریكایی( كه پیروزی هیلاری كلینتون را در آرای الكترال پیش بینی كرده بودند) محقق نشود. ترامپ این بار نیز امیدوار است این آرای تعیین‌كننده، در نهایت در سبد رای جمهوریخواهان به گردش در آید. در مقابل، جو بایدن نیز با تجربه تلخی كه دموكرات‌ها از ساعات پایانی منتهی به انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 كسب كرده‌اند، به كمپین انتخاباتی خود در ایالات خاكستری و حساس دستور داده است كه تا آخرین دقیقه به مبارزه با جمهوریخواهان و ترامپ ادامه دهند. در هر حال، نزدیك بودن آرای دو نامزد در ایالات خاكستری، نقش آرای بلاتكلیف را در تعیین نامزد نهایی دوچندان پررنگ خواهد ساخت. آیا این بار نیز سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 در آمریكا تكرار خواهد شد یا دموكرات‌ها برتری نسبی خود را در دقایق پایانی این ماراتن حفظ خواهند كرد؟!