همه علیه ترامپ

مقامات ایالتی و حقوقی در 2 ایالت آریزونا و جورجیا تاکید دارند تقلبی در انتخابات صورت نگرفته است

همه علیه ترامپ

ترامپ اخبار خوبی از ایالات جورجیا و آریزونا نمی‌شنود. در این دو ایالت- که اتفاقا اکثر مقامات ایالتی آن جمهوریخواه هستند- رئیس‌جمهوری آمریکا به بن‌بستی حقوقی رسیده است. پیروزی رسمی بایدن بر ترامپ در ایالت آریزونا اعلام شده و در ایالت جورجیا نیز رسانه‌ها، از پیروزی نامزد دموکرات‌ها خبر داده‌اند. مقامات ایالتی و حقوقی در دو ایالت مذکور( که هر دو ترکیبی محافظه‌کارانه دارند) تاکید دارند تقلبی در انتخابات صورت نگرفته و ادعاهای ترامپ و همراهان اندک وی، راه به جایی نخواهد برد.

مارک برنوویچ، دادستان کل ایالت آریزونا در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس بیزینس درخصوص شکایت ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و احتمال بازگشت آرا (به سود جمهوریخواهان) بیان کرد: در حال حاضر درباره کمتر از ۲۰۰رأی که در مورد آنها شک و تردید وجود دارد، صحبت می‌کنیم. خب، حقیقت این است اگر حتی این رأی‌ها نیز تغییر کنند، به خاطر شمار [رأی‌ها] فکر نمی‌کنم در آریزونا تغییری ایجاد شود.
جو بایدن در آریزونا پیروز می‌شود. هیچ شواهد یا حقیقتی وجود ندارد تا دیگران را به این باور برساند که نتایج انتخابات تغییر خواهد کرد.
این در حالی است که ترامپ از تقلب اساسی در ایالت آریزونا و جابه‌جایی هزاران رای سخن گفته است. بر اساس آخرین شمارش رسمی آرا، بایدن توانسته است با اختلاف حدود 12هزار رای بر ترامپ در این ایالت پیروز شود و 11رای الکترال آن را به خود اختصاص دهد.
چنین قاعده‌ای در خصوص ایالت جورجیا نیز صادق است. ایالت جورجیا دارای 18رای الکترال است. در جورجیا نیز بایدن با اختلاف تنها 13هزار رای(حدود 5/5 میلیون رای اخذ شده) توانسته است بر ترامپ پیروز شود. رئیس‌جمهوری آمریکا معتقد است ده‌ها هزار رای در جورجیا به صورت غیرقانونی و متقلبانه به‌سود بایدن به گردش در آمده و هزاران رای وی (ترامپ) شمرده نشده یا به سبد دموکرات‌ها ریخته شده است. براد رافنسپرگر، معاون اجرایی فرماندار ایالتی جورجیا در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان تاکید کرده است هنوز هیچ نشانه‌ای از تقلب گسترده در شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری در این ایالت مشاهده نمی‌شود.
براد رافنسپرگر در عین حال تاکید کرد: به دلیل اختلاف کم آرای نامزدها، دستور بازشماری دستی آرا را داده است، آرا تاکنون به درستی شمارش شده است. هنوز هیچ سند و مدرکی از این‌که اختلاف آرا به اندازه‌ای باشد که برتری بایدن را در این ایالت تغییر دهد وجود ندارد. شمارش دستی آرا که باید تا بیستم نوامبر به پایان برسد، موجب لغو شمارش ماشینی آرا که در حال اتمام است، نخواهد شد.
همان‌گونه که مشاهده می‌شود، احتمال تغییر نتایج آرا در دو ایالت جورجیا و آریزونا بسیار اندک است. این در حالی است که در دو ایالت میشیگان و پنسیلوانیا نیز اوضاع کاملا به ضرر ترامپ پیش رفته است. در ایالت میشیگان، اختلاف آرا نزدیک به 150هزار رای است. این ترکیب به‌راحتی قابل تغییر نیست. در جریان برگزاری انتخابات ایالتی در میشیگان نیز بارها کمپین انتخاباتی جمهوریخواهان خواستار توقف شمارش آرا در این ایالت شدند اما هر بار به در بسته خوردند. در حال حاضر نیز پیش‌بینی می‌شود با بازشماری آرا در میشیگان، در نهایت نتیجه‌ای تغییر پیدا نکند.
در پنسیلوانیا ماجرا کمی پیچیده‌تر است. در آخرین شمارش آرا، بایدن با اختلاف 70هزار رای از ترامپ پیشی گرفته و بر اساس اعلام بیشتر رسانه‌ها و منابع خبری، پیروزی وی در این ایالت محرز شده است. به عبارت بهتر، بایدن توانسته است 20رای الکترال در پنسیلوانیا را به خود اختصاص دهد. این اختلاف نیز چندان قابل جبران به نظر نمی رسد. موسسه حقوقی پورتر رایت موریس - آرتور که مسؤولیت هدایت تلاش‌های ستاد انتخاباتی ترامپ برای ایجاد شبهه در نتایج انتخابات در ایالت پنسیلوانیا را داشت، به طور ناگهانی از ادامه فعالیت و پیگیری شکایت حقوقی که چند روز پیش از طرف رئیس‌جمهوری آمریکا مطرح کرده بود، کنار کشید. این موضوع می‌تواند نشانه‌ای دال بر ناامیدی وکلای ترامپ از پیگیری شکایت انتخاباتی در پنسیلوانیا باشد.
آنچه مسلم است این‌که ترامپ شانس زیادی برای تغییر نتایج انتخابات در ایالات محل مناقشه ندارد. حتی در دو ایالت ویسکانسین و نوادا نیز شرایط به گونه‌ای نیست که زمینه‌ساز ابطال آرا توسط دادگاه‌های ایالتی یا دیوان‌عالی ایالات متحده باشد. البته برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که ترامپ خود نیز نسبت به شکست واقعی خود در انتخابات2020 آگاه است اما سعی دارد با اصرار بر تقلب در انتخابات و عدم پذیرش شکست در برابر جو بایدن و دموکرات‌ها، از خود به عنوان سیاستمداری تسلیم‌ناپذیر در عرصه سیاسی و اجرایی آمریکا یاد کند. در هر حال نباید فراموش کرد ترامپ و نزدیکانش از اکنون در حال آماده‌سازی خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری آتی هستند.