حمایت از پلنگ‌ها و دامداران با نصب چراغ‌های خورشیدی

حمایت از پلنگ‌ها و دامداران با نصب چراغ‌های خورشیدی


هر روز گزارش‌های زیادی از تعارض پلنگ با دامداران در شرق هرمزگان به گوش می‌رسد. طعمه طبیعی پلنگ در این مناطق به دلایلی چون بیماری و شکار بی‌رویه بسیار کم شده است. بیشترین دامدارانی که با پلنگ تعارض شدیدی دارند در مناطق کوهستانی دور از روستا زندگی می‌کنند که به انرژی برق نیز دسترسی ندارند و یکی از مواقعی که این تعارض زیاد پیش می‌آید هنگام شب و در تاریکی است که پلنگ یا گونه گوشتخوار دیگری به آغل دام‌ها حمله می‌کند. حالا انجمن نذر طبیعت با حمایت مردم، تعداد 60دستگاه چراغ خورشیدی خریداری و با هدف کاهش تعارض دامداران و پلنگ آنها را به میناب ارسال کرده است. هم‌اکنون کار توزیع چراغ‌ها از دورترین مناطق شهرستان بشاگرد یعنی روستای تریش آغاز شده است.
مکانیسم چراغ‌ها به‌این صورت است که با داشتن یک سنسور حرکتی به محض نزدیک‌شدن حیوان روشن می‌شود و نوری در حد 5تا10وات تولید می‌کند که این باعث ترس در پلنگ و فراری‌دادن آن می‌شود و به‌این‌ترتیب حمله پلنگ به دام‌ها کاهش‌یافته و جان پلنگ حفظ خواهد شد.
به گزارش سایت محیط‌زیستی نذر طبیعت، اکنون فصل زایمان دام‌های اهلی در این مناطق است و هر شب روباه به آغل بزغاله‌ها حمله می‌کند و یکی از راه‌های معمول از بین‌بردن روباه بین دامداران متاسفانه مسموم‌کردن لاشه به سم است که در این بین گونه‌های دیگر مثل خرس سیاه آسیایی، پلنگ، شاه روباه، سمور سنگی و... نیز از بین می‌روند. حامیان نذر طبیعت می‌گویند چراغ‌های خورشیدی در 20روستای شرق هزمزگان که بررسی شده‌اند به دامدارانی که تعارض شدیدی با حیات‌وحش دارند، اهدا می‌شود تا در آغل‌های خود
نصب کنند./جام‌جم‌دیلی