سیاست‌گذاران فرهنگی و مدیران رسانه‌ها در برابر تبلیغات منفعل نباشند

سیاست‌گذاران فرهنگی و مدیران رسانه‌ها در برابر تبلیغات منفعل نباشند


محسن اسماعیلی، استاد دانشگاه معتقد است: اگر جریان تبلیغات و آگهی بازرگانی را مدیریت نکنیم، این جریان ما را مدیریت می‌کند و به سمتی می‌برد که خیلی مطلوب نیست.
به گزارش جام‌جم، اسماعیلی در همایش «رسانه ملی و تبلیغات بازرگانی» با ارائه مقاله خود با عنوان «تعامل حقوق و اخلاق در تبلیغات بازرگانی با تأکید بر آموزه‌های اسلامی» درباره نتایج این پژوهش گفت: تبلیغات بازرگانی را باید جدی‌تر از آن چیزی که هست در نظر بگیریم. همان‌طور که آقای موسوی‌مقدم اشاره کرد بنده هم معتقدم نباید دنبال این موضوع باشیم که تبلیغات باشد یا نباشد؟ تبلیغات باید باشد، اما باید آن را بسیار جدی مدیریت کرد تا خروجی‌اش متناسب باشد.
وی با اشاره به اینکه تبلیغات بازرگانی در سراسر دنیا ابزاری برای تبلیغات سیاسی نیز هست، گفت: تبلیغات بازرگانی پشت‌صحنه‌ای از تبلیغات سیاسی در دنیاست و می‌تواند آثار عمیق و ماندگاری را به‌همراه داشته باشد. پیام‌های تبلیغاتی می‌توانند سبک زندگی مردم را عوض کنند، شکاف طبقاتی در خانواده‌ها به وجود آورند و حتی بین مردم و حاکمیت فاصله بیندازند. به همین دلیل است که می‌گویم تبلیغات را باید جدی بگیریم. معتقدم می‌توان با مدیریت و سیاستگذاری دقیق این آثار نامطلوب را کاهش داد.
استاد دانشگاه تهران با اشاره به پیشنهاد‌هایی که در مقاله خود ارائه داده است، گفت: اولین پیشنهاد من این است که سیاستگذاران فرهنگی کشور و مدیران رسانه‌ها نباید در برابر تبلیغات منفعل نباشند. بدون شک اگر این جریان را مدیریت نکنیم، او ما را مدیریت می‌کند و ما را به سمتی می‌برد که خیلی مطلوبمان نیست. موضوع بعدی این است که کنشگری حاکمیت و مدیران رسانه‌ها در برابر تبلیغات به معنای مقابله یا نفی آن نیست بلکه منظورم مدیریت آن و ضابطه‌مندکردن آن است. در حقیقت از محدودیت حرف نمی‌زنم.
اسماعیلی با تأکید بر قانونگذاری در عرصه پیام‌های تبلیغاتی گفت: در حوزه تبلیغات نیاز به قانونگذاری داریم اما باید دقت داشت که قانون به‌تنهایی کافی نیست؛ مؤثرتر از قانون کد اخلاقی است که به آن نیاز داریم. بنده معتقدم که به‌نظام پویا، فعال، قاطع و متحرک در عرصه پیام‌های تبلیغاتی نیاز داریم.
موضوع پایانی که باید به‌ آن اشاره‌کنم تأکید بر این است که تدوین قانون و کد اخلاقی، به‌تنهایی از حقوقدانان یا مدیران رسانه برنمی‌آید بلکه همه باید دست‌به‌دست هم بدهیم تا این پدیده فراگیر و جهانی را مدیریت کنیم.