آغاز به كار همایش رسانه ملی  و تبلیغات بازرگانی

آغاز به كار همایش رسانه ملی و تبلیغات بازرگانی

همایش رسانه ملی و تبلیغات بازرگانی صبح دیروز با حضور قائم‌مقام رسانه ملی، معاون منابع مالی و سرمایه انسانی صداوسیما، رئیس دانشگاه صداوسیما، جمعی از مدیران ارشد رسانه ملی، استادان دانشگاه و پژوهشگران در سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان صداوسیما آغاز به كار كرد. به گزارش جام‌جم، این همایش دو روزه با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار می‌شود؛ بخش عمده آن به صورت مجازی پخش می‌شود و موضوعات مختلف را در زمینه تبلیغات بازرگانی بررسی می‌كند. در این همایش، پژوهشگران در حوزه‌هایی همچون حقوق مخاطب، دین و فرهنگ، اقتصاد و مدیریت و سیاست در حوزه تبلیغات به بحث و تبادل نظر می‌پردازند.

نقش تبلیغات بازرگانی صداوسیما بر رونق تولید
در این افتتاحیه قائم‌مقام رسانه ملی بر نقش اثرگذار تبلیغات بازرگانی بر رونق تولید در كشور تاكید و تصریح كرد: «پژوهش‌ها و دیدگاه‌های متعددی از زمان آغاز پخش آگهی بازرگانی در صداوسیما مطرح شده و در نهایت جمع‌بندی این شده است كه آگهی بازرگانی و تبلیغات جزء جدایی‌ناپذیر از رادیو و تلویزیون است.»
حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌مقدم در همایش رسانه ملی و تبلیغات بازرگانی با بیان این‌كه نیاز است در حوزه پژوهش در موضوع تبلیغات بازرگانی، مطالعات به گونه‌ای هدایت شود كه یافته‌های پژوهش‌های سابق به عنوان پیش‌‎فرض انگاشته شوند، تصریح كرد: «با توجه به این‌كه پیش‌فرض اثبات‌شده، جدایی‌ناپذیر بودن پخش تبلیغات از رسانه ملی است، اكنون نیاز است كه پژوهش‌ها در حوزه تضادها در موضوع پخش آگهی بازرگانی متمركز باشد.»
وی با تاكید بر ضرورت انجام پژوهش‌های كاربردی برای تدوین خط مشی‌های به‌روز افزود: «این پژوهش‌ها حتما باید شرایط، ظرفیت‌ها و واقعیت‌های روز را مدنظر قرار دهد تا بتواند در به نقطه تعادل رساندن پخش آگهی بازرگانی، ثمربخش و یاری‌رسان باشد.»
قائم‌مقام رسانه ملی بر ضرورت آسیب‌شناسی در این حوزه تاكید و تصریح كرد: «قطعا در این حوزه نیازمند تكامل و بهبود هستیم وگرنه ماندن در شرایط سابق، هم به اقتصاد و هم دیگر حوزه‌های وابسته به آگهی بازرگانی ضرر می‌رساند.»
حجت الاسلام موسوی‌مقدم در بخش دیگری از سخنان خود با تاكید بر این‌كه آگهی بازرگانی بر سبك زندگی مخاطبان رسانه ملی نیز اثرگذار است، گفت حتما در این حوزه هم باید پژوهش‌های كاربردی و دقیقی صورت گیرد.
وی با تاكید بر این‌كه قطعا آگهی بازرگانی كه از رسانه ملی پخش شود، بر رونق تولید اثرگذار است، اصل مهم در تبلیغات را در نظر داشتن استاندارد بودن محصولی كه تبلیغ می‌شود، عنوان كرد و گفت: «وقتی یك كالا استاندارد داشته باشد، چه اشكالی دارد كه كالای پرمصرف كوچك را هم تبلیغ كنیم؟»



اهمیت تبلیغات بازرگانی در سطح تولیدات نمایشی است
رئیس دانشگاه صداوسیما تبلیغات بازرگانی را صنعت فروش ایده و رویاها توصیف كرد و گفت: «توجه به فرآیند تولید و پخش، پیام‌های بازرگانی‌ای كه در پربیینده‌ترین زمان‌ها پخش می‌شود و اثرگذاری زیادی بر مخاطب دارد، ضروری است.»
شهاب اسفندیاری در آیین افتتاحیه همایش رسانه ملی و تبلیغات بازرگانی گفت: «تبلیغات بازرگانی باتوجه به اهمیت اثرگذاری آن بر مخاطب، نباید صرفا تحت نظارت معاونت اداری و مالی اداره باشد. بلكه باید در حد یك معاونت برنامه‌ساز برای آن اهمیت قائل شد. وی با تاكید بر این‌كه در دوران ریاست دكتر علی‌عسكری بر رسانه ملی انضباط شدید مالی بر بودجه صداوسیما حاكم است، گفت: «باید برای نیاز رسانه ملی به استفاده از بودجه عمومی چاره‌ای اندیشید، در غیر این صورت ممكن است دست رسانه ملی برای پرداختن به موضوعات اساسی و همچنین نیازهای مردم چندان باز نباشد.»
رئیس همایش رسانه ملی و تبلیغات بازرگانی با اشاره به نمونه‌هایی از تبلیغات شركت‌های خارجی تصریح كرد: «نیاز است در الگوها، مدیریت و سیاستگذاری برای پخش پیام‌های بازرگانی در رسانه ملی تغییراتی ایجاد شود، زیرا نشر ایده و معنا در زندگی مخاطبان دخیل است.»
اسفندیاری با اشاره به انتقاد از سهم رسانه ملی از بودجه عمومی و در مقایسه بودجه صداوسیما با رسانه‌ای مانند بی‌بی‌سی گفت: «سهم بی‌بی‌سی از تولید ناخالص انگلیس، هشت برابر سهم صداوسیما از تولید ناخالص داخلی است. این بدان معناست كه دولت بریتانیا هشت برابر بیشتر برای رسانه حاكمیت خود، اهمیت قائل است.»



تبلیغات بازرگانی و رسانه تراز انقلاب اسلامی
حسن زورق، استاد دانشگاه با ارائه مقاله «تبلیغات بازرگانی و رسانه تراز انقلاب اسلامی» در ابتدای سخنان خود گفت: «برای توضیح درباره مقاله خود ابتدا باید درباره سه كلمه «انقلاب»، «تبلیغات» و «بازرگانی» توضیح بدهم كه البته پسوند اسلامی نیز بدان اضافه‌شده است. انقلاب اسلامی رخدادی است كه پس از پنج انقلاب سكولار در دنیا به وقوع پیوست و عبارت «لااله الاا...» را در بهترین وجه آن به وجود آورد. این انقلاب سبب تغییرات بنیادینی در همه عرصه‌های كشورمان شد. تبلیغات اسلامی كنشی فعال و اثرگذار برای رساندن خریدار و فروشنده كالا و خدمات به یكدیگر با رعایت ضوابط اسلامی است و بازرگانی اسلامی نیز عملیات خرید و فروش بین این دو گروه با رعایت ضوابط اسلامی است.»
وی اضافه كرد: «در این ‌بین نكته مهم این است كه انقلاب اسلامی، بازرگانی اسلامی و تبلیغات اسلامی مثل اجزای یك سیستم در تناسب، تعامل و ارتباط هدفمندی هستند كه هدف‌شان تأمین عدالت و آزادی برای به خودآگاهی رساندن انسان است. باید دقت داشت كه رابطه تبلیغات بازرگانی تراز انقلاب اسلامی با انقلاب اسلامی، رابطه‌ای جبری است. اگر از من بپرسید كه آیا تناسبی بین انقلاب اسلامی با تبلیغات رایجی كه می‌بینیم، وجود دارد یا خیر، پاسخم منفی است. حتی اگر بپرسید كه آیا تابعی از آن نیز هست یا خیر، پاسخم منفی است. دلیل این موضوع این است كه هنوز از راه پرپیچ‌وخم و دشوار انقلاب اسلامی عبور نكرده‌ایم. دقت كنید در طول چهار دهه گذشته، هشت جنگ سخت به انقلاب اسلامی تحمیل‌شده است.»
او با اشاره به این‌كه باید تناسبی هدفمند بین رسانه اسلامی و تبلیغات بازرگانی تراز انقلاب اسلامی برقرار باشد، گفت: «بنده معتقدم كه بین تبلیغات بازرگانی تراز انقلاب اسلامی و رسانه‌های اسلامی باید تناسبی هدفمند برقرار باشد. طبیعتا رسانه سكولار نمی‌تواند تبلیغات بازرگانی تراز انقلاب اسلامی داشته باشد.»
حسن زورق در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: «تبلیغات تراز انقلاب اسلامی تبلیغاتی است كه راستی را ترویج می‌كند، به دنبال افزایش كیفیت كالا و خدمات از بستر تبلیغات است و منافع مردم را به سود خود ترجیح می‌دهد.»
در ادامه این مراسم با قدردانی از محسن اسماعیلی، سید حسین شریف‌الدین، سیده مریم اعتماد، ستار زركلام و سید محمدحسین میرهاشمی ‌به عنوان نویسندگان مقالات برتر، از شش عنوان كتاب تولید شده درخصوص رسانه ملی و تبلیغات بازرگانی نیز رونمایی شد.