دورهمی معتادان در خانه پدری جلال آل احمد

دورهمی معتادان در خانه پدری جلال آل احمد


خانه پدری جلال آل احمد، مدتی است به ویرانه و خوابگاه معتادان بی‌خانمان تبدیل‌شده است. محمدحسین دانایی، یکی از بازماندگان خاندان آل احمد، خبر را به تسنیم داده و گفته این خانه در سال‌های اخیر بلاتکلیف بوده است.
خانه پدری جلال که در خیابان خیام، کوچه شهید کارکن اساسی (گذر قلی سابق) واقع‌شده، یکی از بناهای تاریخی متعلق به دوره احمدشاهی است و مرحوم آیت‌ا... حاج سید احمد طالقانی (آل احمد) یکی از علمای معروف و متنفذ تهران و پیش‌نماز مساجد پاچنار و لباسچی، از سال 1310 شمسی تا پایان عمر خود را در این خانه‌ به سر برده و فرزندانی چون جلال (داستان‌نویس معروف ایرانی) و شمس آل احمد را در این خانه
تربیت‌کرده است.
این خانه محل اجتماع علما و روحانیون تهران و مکان برگزاری جلسات سری علیه سیاست‌های سرکوبگرانه استبداد رضاشاهی و همچنین برگزاری نشست‌های سری و علنی علمای معروف تهران بود و اولین جلسات جامعه روحانیت مبارز فعلی نیز در آنجا تشکیل می‌شد. مجالس روضه‌خوانی و تلاوت قرآن و مراسم عزاداری توسط هیأت‌‌های مذهبی هم جزو برنامه‌های عادی این خانه به‌ شمار می‌رفت و تا چند سال پیش به‌طور مرتب در آنجا برپا می‌شد.
این خانه در سال 1389 هم به مناسبت تاریخی بودن و هم به این مناسبت که خانه پدری زنده‌یاد جلال آل احمد است، توسط سازمان میراث فرهنگی تملک شد تا پس از تعمیرات و بازسازی لازم به نحو شایسته‌ای مورد بهره‌برداری قرار گیرد، اما متأسفانه این پروژه باوجود انجام هزینه‌های بسیار، سال‌‌ها به‌صورت بلاتکلیف و متروک در گوشه‌ای از این شهر رهاشده است.