میوه‌های پاییزی مفید و مضر برای مبتلایان به آسم

میوه‌های پاییزی مفید و مضر برای مبتلایان به آسم

دکتر سید شمس‌الدین اطهاری فلوشیپ آسم و آلرژی


 آسم از بیماری‌های مزمن و شایع دستگاه تنفسی است که حساسیت و آلرژی از اصلی‌ترین علل شیوع و تشدید این بیماری است. میوه و سبزیجات با توجه به فواید بسیار زیاد و غنی خود می‌تواند در برخی موارد واکنش‌های آلرژیک را شروع و تشدید کند، موجب حملات آسمی شود و برخی از آنها نیز می‌تواند به‌عنوان کنترل‌کننده آسم، نقش محافظتی در برابر این بیماری داشته باشد.
مصرف برخی میوه‌‌های تازه از دلایل افزایش حساسیت‌های فصلی است و بسته به نوع فصول و میوه‌های موجود می‌تواند بروز کند. برخی افراد نسبت به مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها حساسیت داشته و در صورت استفاده، دچار عوارضی مانند آبریزش بینی،‌ خارش،‌ سوزش گلو، ورم لب‌ها و احساس خارش در کام می‌شود. برخی میوه‌های پاییزی در فصول سرد آلرژی و حساسیت را تشدید می‌کنند و برخی ضدحساسیت عمل می‌کند. برخی هم خاصیت دوگانه داشته و در برخی موارد ضدحساسیت و در برخی حساسیت‌زا عمل می‌کند.
در این بخش با مروری کوتاه بر چند میوه مهم و رایج پاییزی به تاثیر آنها بر آسم می‌پردازیم. مصرف لیمو، پرتقال، نارنگی و شلغم در پیشگیری از سرماخوردگی مؤثر است، ولی مصرف آن در افراد حساس با احتیاط توصیه می‌شود. پرتقال و لیمو‌شیرین می‌تواند سبب ایجاد حساسیت شود، ولی نارنگی کمتر حساسیت‌زاست. نارنگی دارای مقادیر فراوانی ویتامین A، B6، C  و نیز فلانوئیدی به نام نوبیلتین است که می‌تواند در مقابله با آلرژی در افراد مبتلا به آسم مفید باشد. البته پرتقال حاوی مقدار بالایی آنتی‌اکسیدان
و ویتامین C است که در بهبود آسم می‌تواند مفید باشد. گریپ‌فروت می‌تواند واکنش‌های آلرژیک را در افراد حساس تشدید کند.
میوه‌ سیب حاوی فلاونوئیدها بوده و برای
باز کردن راه‌های هوایی تنفسی و افرادی که دچار مشکلات ریوی هستند، توصیه می‌شود.
کیوی از میوه‌های سرشار از مقادیر بالای ویتامین‌ها از جمله ویتامینC، ویتامین K، ویتامین E، اسیدفولیک، پتاسیم و آنتی‌اکسیدان‌ها است. میزان بالای ویتامین C و آنتی‌اکسیدان موجود در کیوی می‌تواند در درمان آسم مؤثر باشد و به کاهش خس‌خس هنگام تنفس در ابتلا به آسم کمک می‌کند. حساسیت‌زایی کیوی در برخی افراد گزارش شده و لذا باید در افراد دارای سابقه کهیر با احتیاط مصرف شود. در نهایت توصیه می‌شود برای اطمینان از وضعیت هر فرد با پزشک و متخصص تغذیه مشورت شود.