از دل هنر  برای سردار دل‌ها

یک قطعه ارکسترال از امیریل ارجمند همزمان با سالروز شهادت حاج‌قاسم سلیمانی منتشر می‌شود

از دل هنر برای سردار دل‌ها

چیزی نمانده که به سالگرد جمعه سیاه 13دی برسیم؛ روزی که خبر ترور سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی، ایران را ماتم‌زده کرد. حالا در آستانه اولین سالگرد شهادت سردار دل‌ها در کنار برنامه‌های متنوع هنری قرار است یک قطعه موسیقایی منتشر شود؛ یک قطعه ارکسترال که تولیدش سال پیش در لحظه‌های اندوه و درد کلید خورد و حالا در اولین سالگرد قرار است به بار بنشیند و منتشر شود. خبر انتشار این قطعه را کامران همت‌پور، تهیه‌کننده و ناشر شناخته‌شده موسیقی به مهر داد و اعلام کرد که در موسسه «آوای حنانه» مشغول برنامه‌ریزی برای تولید قطعه سردار دل‌ها هستند. درباره جزئیات این قطعه اطلاعاتی از کامران همت‌پور داریم و نیز گفت‌وگویی داشته‌ایم با امیریل ارجمند درباره آهنگسازی و خوانندگی این قطعه که در ادامه می‌خوانید.

امیریل ارجمند درباره قطعه سردار دل‌ها به جام‌جم می‌گوید
برای سردار باید موسیقی درجه یک ساخت


امیریل ارجمند بیشتر از هر چیز به عنوان بازیگر شناخته می‌شود اما او می‌خواند و آهنگسازی هم می‌کند. اولین آلبوم ارجمند سال1381 با نام سبزه منتشر شد و بعد از آن به مرور آلبوم ماه پنهان، دو آلبوم شب‌های ترانه و همیشه عاشقی از این هنرمند به بازار موسیقی آمد. ارجمند در زمینه موسیقی فیلم هم فعالیت کرده و برای فیلم‌های بدون اجازه به کارگردانی مرتضی هرندی، بدون مرز امیرحسین عسگری، جرم به کارگردانی مسعود کیمیایی و شهربانو ساخته مریم بحرالعلومی موسیقی ساخته است.
حالا این خواننده و آهنگساز قرار است برای سردار حاج‌قاسم سلیمانی قطعه‌ای بنویسد و بخواند که بی‌تردید با کارهایی که پیش از این در زمینه موسیقی انجام داده تفاوت دارد.
داستان ساخت قطعه ارکسترال برای حاج‌قاسم سلیمانی از کجا شروع شد؟
کمی بعد از شنیدن خبر شهادت سردار سلیمانی در حالی که متاثر بودم و شرایط روحی خاصی را تجربه می‌کردم، تصمیم به آهنگسازی برای ایشان گرفتم. دو قطعه هم در همین ارتباط نوشتم. همان روزها در یک ملاقات برنامه‌ریزی‌نشده با دوستانم در موسسه آوای حنانه موضوع را مطرح کردم و مورد استقبال قرار گرفت. چند ماهی است که ساخت این قطعه جدی‌شده و داریم روی آن کار می‌کنیم و همان طور که گفتم دو قطعه هم نوشتم اما احساس کردم باید اتحاد و همدلی بیشتری در ساخت این اثر وجود داشته باشد و متکی به حضور خودم نباشد. این شد که تلاش کردیم هنرمندان دیگری را در این برنامه با خودمان همراه کنیم. گپی زدیم با آقای قزوه و برنامه‌ریزی‌ها ادامه دارد که این قطعه به‌صورت یک کار مشترک و همدلانه به ثمر برسد.
 در واقع بخشی از کار را انجام داده‌اید.
پیش‌تولید انجام شده و دو قطعه‌ای که قبلا نوشته‌ایم شاید اصلا مورد استفاده قرار نگیرد یا ممکن است بخش‌هایی از این دو قطعه را استفاده کنیم. دو ماهی هست که پیش‌تولید را شروع کرده‌ایم و امیدوارم نتیجه کارمان درخور و قابل باشد.
بنابراین ساخت این قطعه به شما پیشنهاد نشده و شکل‌گیری آن از حس‌وحال خود شما شروع شده است.
کارهایی از این دست را نمی‌توان سفارشی انجام داد. اول از همه قلب آدم باید سفارش بدهد و باید از روح و جان آدم بجوشد وگرنه جواب نمی‌دهد. وقتی نوشتن قطعه‌ها را شروع کردم در جایی، درباره‌اش صحبت شد و استقبال و اشتیاقی که ایجاد شد، ما را به این نقطه رساند. تصمیم گرفتیم از شاعرانی دعوت به همکاری کنیم که بتوانند شعر زیبا، حماسی و موثر درباره سردار عزیز بسرایند و کاری قابل اعتنا ارائه کنیم. فکر می‌کنم درواقع همه چیز دست به دست هم داد تا برسیم به این تصمیم و اقدام بزرگ که امیدوارم تا انتهای کار همین‌طور روان و موفقیت‌آمیز پیش برود و به ثمر بنشیند.
این روزها چه می‌کنید و نوشتن قطعه به جایی رسیده است؟
دوست داشتم وقتی این کار به نتیجه رسید درباره‌اش حرف بزنیم، نه در ابتدا و آغاز کار ولی حالا این اطلاع‌رسانی را به فال نیک می‌گیرم به این امید که این صحبت‌ها در زمان شروع کار بهانه‌ای شود برای ارائه یک اثر با کیفیت و دقت بیشتر در انجام کار. به هر حال ما برای ساخت این قطعه بسیار حساس هستیم. سردار حاج‌قاسم سلیمانی درجه یک بود و باید برایش یک اثر درجه یک بسازیم.
زمانی برای قهرمانان ملی و شهدای وطن مانند شهیدمطهری، بهشتی و دیگران سرودهای انقلابی ساخته می‌شد و بسیاری از آنها هم ماندگار شده‌اند. فکر می‌کنید چرا این روزها کمتر چنین اتفاقاتی را شاهد هستیم؟
به نظرم به این دلیل که همه فعالیت‌ها پراکنده است و به صورت متمرکز اقدامی صورت نمی‌گیرد. هنرمندی که احساس وظیفه می‌کند، جوششی در درونش ایجاد شده و و علاقه‌مند به نوشتن موسیقی برای قهرمانان ملی است باید بتواند به یک مرکز مشخص رجوع کند و مورد حمایت قرار بگیرد. یکی دیگر از دلایل این امر به دغدغه‌داشتن هنرمندان برمی‌گردد؛ در گذشته بیشتر از امروز دغدغه‌مند بودیم. در گذشته بیشتر نسبت به اتقاقات و رویدادهای اطراف‌مان حساسیت داشتیم و واکنش‌های دغدغه‌مند نشان می‌دادیم اما حالا بیشتر به سمت سرگرمی رفته‌ایم و درصدد ایجاد فضاهای جذاب و مفرح هستیم. درنتیجه بسیاری از تولیدات هنری عمر چندانی ندارند و خیلی زود تاریخ مصرف‌شان تمام می‌شود.
نمی‌خواهید درباره این قطعه و ویژگی‌های آن هیچ اطلاعاتی به ما بدهید؟
چقدر خوب است که در عمل نشان بدهیم چه می‌کنیم. ترجیح می‌دهم فعلا سکوت کنم و روی عمل کردن متمرکز شوم. نمی‌خواهم درباره فرزندی که متولد نشده، حرف بزنم که توقعی ایجاد نشود، برداشتی شکل نگیرد یا حتی مانع رشدش نشوم. نمی‌دانم قطعه‌ای که می‌سازم در مسیر نوشته شدن و در اثر احوالات و احساسات و مختصات کاری که انجام می‌دهیم چگونه خواهد شد. بنابراین نمی‌خواهم درباره‌اش توضیحی بدهم و بعد نتیجه کار چیز دیگری باشد. به قول مولانا: خمش خمش که اشارات عشق معکوسست/ نهان شوند معانی ز گفتن بسیار. اجازه بدهید به سفارش‌های دلم گوش کنم و همه با هم نتیجه کار را بشنویم. البته باید از شما خبرنگاران برای پوشش این اخبار قدردانی کرد اما این تمام کار نیست چون شما می‌توانید مسیر حرکت هنرمندان را ریل‌گذاری کنید که برای انجام کارهای بزرگ همدلی و اتحاد ایجاد شود. شما می‌توانید دغدغه ایجاد کنید که نتیجه‌اش همدلی است.


داستان یک آوا
 ماجرا از این قرار است که تولید قطعه ارکسترال برای شهیدسردار سلیمانی در مرحله پیش تولید است. کامران همت‌پور گفته که امیریل ارجمند آهنگسازی و خوانندگی این قطعه را برعهده دارد. گویا گپ‌وگفت‌هایی با علیرضا قزوه هم در دستور کار است که شعری دراین‌باره بسراید. همت‌پور همچنین خبر داده که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، قرار است از این پروژه نماآهنگی منتشر شود. این ناشر موسیقی می‌گوید: برای اجرای همزمان اثر به صورت کنسرت مذاکرات اولیه با بنیاد فرهنگی-هنری رودکی انجام گرفته که اگر ممکن باشد بتوانیم از این پروژه اجرای زنده‌ای هم داشته باشیم که منوط است به رعایت همه شیوه‌نامه‌های بهداشتی و امیدوارم توافق لازم دراین‌باره صورت بگیرد.