دودی می‌شود!

محمد معتمدی چه چیزی به گنجینه موسیقی «تهران» اضافه کرده‌است؟ تهران

دودی می‌شود!


تازه‌ترین آلبوم محمد معتمدی با نام «تهران دودی» در آستانه شب‌یلدا منتشر شد. اما خبر خوش این که محصول آخرین همکاری معتمدی با محمدرضا چراغعلی در مقام آهنگساز و به تهیه‌کنندگی شهرداری تهران قرار است به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار گیرد تا پس از سال‌ها آهنگ‌های «تهرانی» دوباره زنده‌شود و در حافظه موسیقایی مردم، کنار سایر قطعاتی قرار گیرد که تاکنون درباره تهران ساخته و شنیده شده‌اند.
در این قطعات که دیروز در سامانه «موسیقی ما» به صورت رایگان عرضه شده، سجاد عزیزی آرام ترانه‌سرا، محمدرضا چراغعلی تنظیم‌کننده و آهنگساز در کنار سایر عوامل قرار گرفته‌اند. علی رحمانی میکس و مسترینگ، حسین اکبریان، دانیال جورابچی، مسعود نوروزی، متین نوروزی نوازندگان ویولن و ویولن آلتو، حسن اکبریان نوازنده ویلون سلو، کریم قربانی نوازنده ویولن سل، شروین مهاجر نوازنده کمانچه، سهبزاد رواقی نوازنده تار و سه تار، حسن فراهانی نوازنده ترومپت و فلوگل هورن، محمد زرنوش نوازنده کلارینت، مسعود همایونی نوازنده گیتار الکتریک و محمدرضا چراغعلی نوازنده پیانو، آکاردئون و سازهای الکترونیک گروه اجرایی این آلبوم را تشکیل می‌دهند.
قطعات این آلبوم با نام‌های پناه آخر، تهران عاشق، می‌نویسم عشق، با من بمان، سراب، ایران، بی‌خاطره، پریشانی و گل سنگ پیش روی مخاطبان قرار گرفته و از میان آنها نام قطعه «تهران عاشق» برای آلبوم هم انتخاب شده‌است.
قطعات موسیقی درباره شهرها سابقه‌ای طولانی در تاریخ موسیقی دارند که مشخصا حال و هوای آن شهر خاص را به مضامین شعر و سبک ملودی‌ها می‌تابانند. در قطعات ایرانی هم، تهران با ویژگی‌های منحصر به فردش خصوصا در موسیقی دهه‌های اخیر جایگاه مخصوصی یافته‌است.
از تصویرپردازی نوستالژیک پایتخت در قطعه «شب‌های تهران» محمد نوری گرفته تا مصرع به یاد ماندنی «تهران همیشه نور است» در قطعه «تهران» امیر کریمی، و از تصویر آلوده به دود و غربت شهر سالخورده قاجاری در «طهران، تهران» رضا یزدانی تا تلاش امید نعمتی و گروه پالت برای نشاندن لبخند بر لب این شهر در قطعه «تهران اسمایل»، همیشه ترکیبی از تلخی‌ها و شیرینی‌ها، دلزدگی‌ها و دلبری‌ها، نوستالژی‌ها و امیدها به این شهر در موسیقی «تهرانی» بازتاب داشته‌است.
حالا باید دید که تهران عاشق معتمدی به این گنجینه موسیقی شهری چه چیزهایی خواهد افزود.