روزشمار

روزشمار

دور دنیا با دوچرخه
نام توماس استیونس در تاریخ ورزش دنیا به عنوان اولین فردی ثبت شده که توانسته کل دنیا را با دوچرخه طی کند. این دوچرخه‌سوار اصالتا انگلیسی که همراه خانواده‌اش از 15 سالگی به آمریکا رفت، ماجراجویی مهم و بزرگ خود را در روز 25 آوریل سال 1884 آغاز کرد. او که در آن زمان جوانی 30 ساله بود با چند جفت جوراب، یک لباس راحتی، یک اورکت و چند پتوی نازک که همه را روی دوچرخه‌اش سوار کرده بود، از شهر ساکرامنتو در سان‌فرانسیسکو خارج شد تا دور دنیا را بگردد.
او بعد از گشت زدن در ایالت‌های آمریکا، به سمت قاره اروپا رفت. انگلیس، اتریش، مجارستان، اسلوونی، صربستان، بلغارستان و آلمان از جمله کشورهایی بود که استیونس با دوچرخه‌اش رفت. یکی از نکات جالب اینجاست که او در زمستان 1885 پس از عبور از ارمنستان و عراق، وارد ایران شد و مدتی هم مهمان شاه وقت ایران بود. او پس از ترک ایران به سمت دیگر کشورهای آسیایی رفت و در این مسیر با دوچرخه منحصربفردش از هند، هنگ‌کنگ و چین عبور کرد و در آخرین روزهای سال 1886 وارد شهر یوکوهاما ژاپن شد.  این شهر آخرین مقصد او بود و سپس  بار دیگر به سان‌فرانسیسکو برگشت تا این ماجراجویی بعد از حدود دو سال و پیمودن 22 هزار کیلومتر به پایان برسد. او بعدها کتابی از تجربیات این سفرش با نام «‌دور دنیا با دوچرخه» نوشت که یک مجموعه دو جلدی در هزار صفحه شد.



عبور از امتیاز 30 هزار
مایکل جردن در دوران حرفه‌ای خود در NBA روزهایی را تجربه کرد که به یک تاریخ در بسکتبال آمریکا و حتی جهان تبدیل شد.
 اولین روزهای سال 2001 یکی از همان روزها بود. او بعد از سال‌ها حضور در شیکاگو بولز، در فاصله سال‌های 2001 تا 2003 در واشنگتن ویزارد بود و در روز 4 ژانویه همان سال مقابل تیم سابقش قرار گرفت.
او با امتیازاتی که در این بازی به دست آورد توانست مجموع امتیازات خود در بازی‌های NBA را به عدد 30 هزار برساند و چهارمین بازیکنی شود که به این رکورد می‌رسد.
 قبل از او ویلت چمبرلین، کریم عبدالجبار و کارل مالون توانسته بودند به چنین رکوردی برسند. جردن در پایان دوران حرفه‌ای‌اش 32 هزار و 292امتیاز کسب کرد و از این حیث در رده پنجمین بازیکن پر امتیاز تاریخ NBA قرار گرفت. در صدر این فهرست کریم عبدالجبار با 38 هزار و 378 امتیاز قرار دارد.