خاطرات سرباز، تقریظ فرمانده

کتاب زندگی‌نامه خودنوشت شهید قاسم سلیمانی با عنوان «از چیزی نمی‌ترسیدم» که مزین به یادداشت رهبر انقلاب اسلامی است، رونمایی شد

خاطرات سرباز، تقریظ فرمانده

«از چیزی نمی‌ترسیدم» عنوان کتاب خاطرات سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی است که به تازگی توسط انتشارات «مکتب حاج‌قاسم» منتشر شده است. این کتاب که مزین به یادداشت رهبر معظم انقلاب شده است نخستین اثر چاپ شده توسط انتشارات «مکتب حاج‌قاسم» محسوب می‌شود و شامل دست نوشته‌های شخصی شهید سلیمانی از دوران کودکی و زندگی در روستای قنات ملک کرمان تا میانه مبارزات انقلابی در سال ۵۷ است. کتاب از چند منظر حائز اهمیت است و مهمترین آن این که اولین باری است کتابی به قلم سردار رشید اسلام شهید قاسم سلیمانی منتشر می شود. همچنین دست نوشته های خود شهید نیز در این کتاب آمده است که از حیث تاریخ شفاهی می تواند بسیار مهم باشد و در تاریخ دفاع مقدس جزء اسناد بی بدیل و کم نظیر به حساب آید. بنیاد «مکتب حاج قاسم» که فعالیت خود را پس از شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی آغاز کرد، با این اثر وارد حوزه نشر کتاب نیز شده است. شنیده‌ها حاکی است این بنیاد به زودی آثار دیگری نیز به بازار نشر عرضه خواهد کرد. در این گزارش پیرامون این کتاب سخن خواهیم گفت.

آغاز رسالتی عظیم
«از چیزی نمی‌ترسیدم» نخستین کتابی است که به قلم سپهبد قاسم سلیمانی منتشر می‌شود. نام کتاب برآمده از مضمونی است پرتکرار در متن اثر و نیز همسو با پررنگ‌ترین صفت هویتی او در ذهن و ضمیر مردمان و رسانه‌ها و حکومت‌های دنیا.
این زندگی‌نامه ناتمام در واقع کتاب حجیمی نیست اما ویژگی‌های برجسته‌ای دارد. متن زندگی‌نامه را خود حاج‌قاسم نوشته است و در واقع سند دست اول به حساب می‌آید. روایت او پر از جزئیات است و سرشار از تصاویر دقیق ذهنی، با زبانی صمیمی. آنانی که او را فقط سردار جنگاور و دلاور شناخته‌اند، شاید باور نکنند که این قلم و روایت اصالتا از آن حاج‌قاسم باشد. قاسم سلیمانی در همین چندسال قبل از شهادتش، در خلوت و البته در تنگنای زمانی آن فرمانده نظامی پرتلاش، زندگی‌اش را به مرور نوشته است، و هزار دریغ که بیش از این نشد بنویسد. این اثر دو بخش دارد: بخش اول، با عنوان «نوشتار»، صورت حروف‌چینی شده با ویرایش بسیار اندک از این زندگی‌نامه است. بخش دوم کتاب، با عنوان «دست‌نوشت» تصویر کامل دست‌نوشته‌های نویسنده را در بر دارد.
ناشر در پیشگفتار کتاب در خصوص نحوه آماده‌سازی آن و نکاتی که می‌بایست در حین این آماده‌سازی لحاظ می‌کرده، چنین گفته است: «برای آماده‌سازی این زندگی‌نامه خودنوشت، باید از جنبه‌های گوناگونی به ماجرا می‌نگریستیم: دوره روایت زندگی، سبک زبانی نویسنده، لهجه کرمانی، رویدادهای فشرده، واژه‌های گشودنی، نکته‌های افزودنی، دغدغه‌های نهفته و خوانندگان گسترده. کاویدن این جنبه‌ها لازم بود؛ اما آنچه در گام نخست بر ما فرض بود، عرضه امانت‌دارانه و بی‌اشکال سند بود. نتیجه درنگ‌ها و بررسی‌ها و گفت‌وگوهای بسیار این شد که متن را در دو نسخه به خوانندگان مشتاق پیشکش کنیم:
نسخه «آینه‌وار» با ارزش سندی که عینا همان دست‌نویس است و چند افزوده در قلاب دارد.
نسخه کمی «روان‌خوان» که با برداشتن قلاب‌ها و رفع اندکی دست‌اندازها، برای آسان‌خوانی بیشتر آماده شده است.
نسخه اول را در وبگاه مکتب حاج‌قاسم در چشم‌رس پژوهشگران گذاشتیم و نسخه دوم را به همراه تصویر دست‌نویس، به دستان کاغذ سپردیم و اکنون پیش چشم شماست.»
زینب سلیمانی، فرزند شهید در بخش‌هایی از مقدمه کتاب درباره « از چیزی نمی‌ترسیدم» چنین می‌نویسد:
«از چیزی نمی‌ترسیدم زندگی‌نامه‌ای است که حاج قاسم با دست مجروحش نوشته است؛ شرح زندگی مردی از دل روستایی دورافتاده در کرمان که چند دوره از زندگی ساده و گیرای خودش را برایتان روایت کرده است. این داستان کل‌گیری شخصیت مردی است که از چوپانی به جایگاهی رسید به بلندای وسعت آسمان‌ها. در طول یک سال گذشته تلاش‌های بسیاری برای نوشتن زندگی‌نامه حاج‌قاسم از سوی نویسندگان و پژوهشگران متعدد صورت گرفته است. همه آنها تلاش‌هایی است برخاسته از دغدغه مقدس و محترم؛ اما باتوجه به ناپیدایی بخش‌های مختلف زندگی‌اش، اغلب اطلاعاتی مخدوش و نادقیق دارد. حالا پرکردن این خلأ شدنی‌تر می‌نماید. خیلی دوست دارم آنان که حاج‌قاسم را فقط در لباس نظامی دیده‌اند، بدانند او چطور بزرگ شد. از چیزی نمی‌ترسیدم آغاز رسالتی است عظیم: شناخته مردی بزرگ»




یادداشت رهبر بر کتاب
در یادداشت حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای که پیش از مطالعه کتاب نگاشته شده، این‌گونه آمده است:
هر چیزی که یاد شهید عزیز ما را برجسته کند، چشم‌نواز و دلنواز است.
یاد او را اگرچه خداوند در اوج برجستگی قرار داد و بدین گونه پاداش دنیائی اخلاص و عمل صالح او را بدو هدیه کرد ولی ما هم هرکدام وظیفه‌ئی داریم.کتاب حاضر را هنوز نخوانده‌ام اما ظاهراً میتواند گامی در این راه باشد. رزقناا... ما رزقه من فضله
سیدعلی خامنه‌ای
7/10/99