مرور و عبور

مرور و عبور

صادارت نفت ؛ فقط 10سال آینده
مدیر اجرایی مرکز تحقیقات و خدمات خودکفایی ایران گفت: صادرات نفت به دلیل افزایش بی‌رویه مصرف انرژی و هزینه بالای تولید آن در کشور تا 10سال آینده پایان خواهد یافت.
بهزاد عمرانی در سمینار بهینه‌سازی انرژی در رشت گفت: اکنون درآمد ناشی از فروش صادرات نفت کشور سالانه 15میلیارد دلار است که 75درصد بودجه کشور را تامین می‌کند. ایران به دلیل این که بیشتر نیازهای اساسی‌اش از خارج تامین می‌شود در صورت عدم صادرات نفت از نظر امنیت ملی در مخاطره قرار می‌گیرد. مسؤولان باید نسبت به این قضیه هوشیار باشند. (صفحه4)


سیاهپوستان ژن سرعت دارند
محققان انستیتو علوم ورزش دانمارک اعلام کردند دوندگان سیاهپوست دارای ژن سرعت هستند و این ژن به آنها کمک می‌کند نسبت به دوندگان سفیدپوست سریع‌تر و مسافت‌های طولانی‌تر را بدوند.
روزنامه ابزرور چاپ لندن گزارش داد: تحقیق انجام شده به مدت 18ماه روی 12دونده کنیایی که تخصص آنها دوی استقامت بود، انجام شد و نتایج نشان داد این دوندگان نسبت به دوندگان دیگر ضربان قلب پایین‌تری داشته و گلبول‌های قرمز بیشتری در خون آنها وجود دارد، به همین دلیل دیرتر خسته می‌شوند. این درحالی است که کارشناسان دو و میدانی بر این باورند دوندگان آفریقایی به دلیل داشتن پاهای بسیار ظریف پرنده مانند قادر به دویدن راحت و خیزبرداشتن هستند که اینها باعث می‌شود از دوندگان اروپایی سریع‌تر بدوند. این ویژگی‌ها در ژن سیاهپوستان وجود دارد و در سفیدپوستان کمتر دیده می‌شود.(صفحه 11)

نظر داوود رشیدی درباره جشنواره فیلم فجر
داوود رشیدی که امسال به عنوان تهیه‌کننده فیلم «قطعه ناتمام» به کارگردانی مازیار میری در جشنواره فیلم فجر حضور دارد، درباره جوایز این جشنواره به جام‌جم گفت: جوایزی که یک فیلم در جشنواره فجر کسب می‌کند بیشتر پرستیژ فیلم است و تاثیر چندانی در فروش فیلم و جذب مخاطب ندارد. دادن امتیاز به فیلم بیشتر سلیقه داوران است که با سلیقه مردم فرق می‌کند. البته دادن امتیاز و جایزه به یک بازیگر در روند کاری او تاثیر مثبتی دارد و تهیه‌کننده‌ها و کارگردانان بیشتر سراغش می‌روند و او درباره کارش و چگونگی اجرایش بیشتر احساس مسؤولیت می‌کند. (صفحه 3)


مولوی در تهران صاحب خانه می‌شود
شواری شهر تهران و یک فرد نیکوکار، بنیاد و خانه مولوی را در تهران تاسیس می‌کنند.
خانه مولانا در زمینی که شورای اسلامی در منطقه6 واگذار کرده با هزینه یک فرد نیکوکار ساخته می‌شود. پیشنهاد ساخت این خانه از سوی دکتر الهی قمشه‌ای، استاد امیرخانی و دکتر کرباسی‌زاده به شورای شهر ارائه شده است. دکتر قمشه‌ای دیروز به شورای شهر رفت و درباره ساخت این خانه گفت: به نظر من قرن21، قرن تجدید حیات معنوی انسان خواهد بود و مولانا در این تجدید حیات نقش مهمی خواهد داشت. در سراسر دنیا مراکز علمی و فرهنگی برای شناخت بیشتر مولانا راه‌اندازی شده اما در ایران هنوز برای شناخت مولانا مرکز یا بنیادی ساخته نشده است. (صفحه16)


بینی 400هزار دلاری
مرد 83ساله لهستانی برای ثبت‌نام خود در کتاب عجایب، بینی خود را به مبلغ 400هزار دلار بیمه کرد.
شبکه تلویزیونی لهستان با اعلام این خبر گفت: زیبکنیف دنیا از حس بویایی و چشایی بسیار قوی‌ای برخوردار است و بسیاری از کارخانه‌های تولیدکننده مواد غذایی و آرایشی - بهداشتی لهستان از تخصص او برای ساخت عطر و ادکلن استفاده می‌کنند. قدرت سلول‌های بویایی و چشایی او به حدی است که در 30ثانیه می‌تواند 60تا 80نوع عطر را شناسایی کند. (صفحه 14)