تازه‌نفس‌های سینما

تازه‌نفس‌های سینما

دریکی دو دهه اخیر جوان‌های پرشوری در سینمای ایران درخشیده‌اند.هرکدام آنها به‌تنهایی، نوید روزهای درخشانی را می‌دهند که دهه‌ها و سده‌های بعدی می‌توان در زمره بزرگان سینمای ایران به حسابشان آورد. بی‌تردید انتخاب از بین جوان‌های تأثیرگذار و هنرمند این روزهای سینما ساده نیست، چون برخلاف تصور، تعدادشان اصلا کم نیست اما به‌قدر بضاعت این چند نفر را به دلایلی که می‌خوانید، انتخاب کرده‌ایم.

روح تازه در جان سینمای انقلاب
سینمای انقلاب و دفاع مقدس با درخشش محمدحسین مهدویان روح تازه‌ای گرفت و شکل و شمایل متفاوتی از این سینما را پیش روی مخاطبان قرارداد. ایستاده در غبار، ماجرای نیمروز، ردخون، لاتاری و درخت گردو از فیلم‌های این فیلمساز جوان هستند.


یک عصبانی دوست‌داشتنی
نوید محمدزاده با جنس بازی متفاوت و نیز شمایلی که هیچ به ستارگان پیش از خودش نرفته، هوای تازه‌ای وارد دنیای بازیگری سینما کرده است. او یک عصبانی دوست‌داشتنی است که ستاره شدن به معنای تأثیرگذاری بر گیشه را با خلاقیت در بازیگری، پیوند زده است.


شگفت‌انگیز سینما
سعید روستایی نقیض بارزی است برای این ادعا که دود از کنده بلند می‌شود. او در سینمای ایران و در ساخت درام‌های پرکشش کاری کرده کارستان که پیش از خودش سابقه نداشته است. روستایی دو فیلم در سینمای ایران کارگردانی کرده و 10برابر تعداد فیلم‌هایش جایزه ملی و بین‌المللی دریافت کرده است.



دوگانه‌سوز سینما
جواد عزتی در نقش‌های کمدی دست مخاطبش را می‌گیرد و تا مرزهای انفجار می‌برد و در نقش‌های جدی هم کاری مشابه می‌کند. این روزها او به ستاره تبدیل‌شده و گزینه اصلی بسیاری از تهیه‌کنندگان سینماست.



بانوی قصه‌گوی انقلاب
نرگس آبیار قبل از آن‌که وارد سینما شود، داستان می‌نوشت و بعد فیلمنامه. همین است که فیلم‌هایش روایت‌های دلنشین دارند و توانسته در میان معدود زنان سینمای ایران بدرخشد؛ هم این‌سوی مرزها و هم در آن‌سوی مرزها.