مرور و عبور

مرور و عبور

۱۸ دی ماه

باران، پارتی، سفره ایرانی، سگ‌کشی و موج مرده در جشنواره‌فیلم‌فجر
سیف‌ا... داد، مدیر نوزدهمین جشنواره‌فیلم‌فجر در جمع خبرنگاران برنامه‌های این رویداد فرهنگی ـ هنری را تشریح کرد.
وی گفت: تاکنون 20فیلم از میان61فیلم متقاضی شرکت در جشنواره برای حضور در بخش مسابقه انتخاب شده‌اند. این فیلم‌ها عبارتند از: آب و آتش ( فریدون جیرانی)، آخر بازی ( همایون اسعدیان )، از کنار هم می‌گذریم ( ایرج کریمی)، باران
(مجید مجیدی)،بچه‌های نفت ( ابراهیم فروزش )، بهشت از آن تو ( علیرضا داوود نژاد)، پارتی ( سامان مقدم)، ترکش‌های صلح ( علی شاه‌حاتمی)، تندر ( حمیدرضا آشتیانی‌پور) تو‌آزادی ( محمدعلی سجادی )، سفره ایرانی ( کیانوش عیاری)، سگ‌کشی (بهرام بیضایی)، قطعه ناتمام ( مازیار میری)، مارال ( مهدی صباغ‌زاده )، مسافر ری ( داوود میرباقری)، نیمه پنهان ( تهمیه میلانی)، هزاران زن مثل من ( رضا کریمی) و هفت پرده ( فرزاد موتمن) همچنین اگر اختلاف بین حاتمی‌کیا و روایت فتح حل شود فیلم موج مرده نیز در بخش مسابقه به نمایش در خواهدآمد. ( صفحات 1و3 )




هزینه بالای تولید روغن خوراکی
همت بیگ‌مرادی، کارشناس اقتصادی گفت: سالانه 750میلیون دلار برای تامین روغن مورد نیاز داخل کشور هزینه می‌شود. وی به جام‌جم گفت: اکنون از یک‌میلیون هکتار اراضی پیش‌بینی شده برای رسیدن به خودکفایی حدود 50هزار هکتار زیر پوشش کشت زیتون قرار گرفته‌است.این در حالی است که از یک‌میلیون لیتر روغن مورد نیاز سالانه کشور تنها حدود 4‌تا‌5درصد در داخل تولید می‌شود و باید سرمایه‌گذاری بیشتری در این زمینه انجام شود. ( صفحه 4)




اعزام کاروان کشتی آمریکا  به ایران
آمریکا با کاروانی 13نفره به عنوان اولین مهمانان مسابقات کشتی جام تختی اسامی کشتی‌گیران خود را به ایران ارسال کرد.
آمریکایی‌ها سال گذشته نیز در این مسابقات شرکت کرده‌بودند و امسال هم با 9 آزادکار و با ترکیبی کامل روی تشک خواهندرفت. مسابقات جام تختی از 17بهمن در مشهد برگزار می‌شود و تاکنون چند کشور برای شرکت در این جام اعلام آمادگی کرده‌اند. ( صفحه 15 )




۱۹ دی ماه
برخورد نیروی‌انتظامی با مجالس لهو و لعب
معاون نیروی‌انتظامی با اشاره به خبر شناسایی دو مجلس لهو و لعب در تهران اعلام کرد؛ هیچ تبعه خارجی در این زمینه در بازداشت به‌سر نمی‌برد.
وی در جمع خبرنگاران گفت: با همکاری مردم و گزارش‌های واصله و اخذ مجوز قانونی دو خانه و شبکه فساد و محل رقص و شراب‌خواری مختلط که برای به انحراف کشاندن جوانان و خانواده‌ها برپا شده‌بود کشف و در عملیاتی بر اساس ضوابط قانونی افراد مذکور دستگیر شدند. در این مهمانی تعدادی از اتباع کشورهای خارجی نیز حضور داشتند که دستگیر شدند.برپاکننده این مهمانی یکی از سرمایه‌داران تهرانی بود که سابقه وابستگی به رژیم گذشته را نیز در پرونده خود دارد. ( صفحه 14 )

98 درصد کارکنان بی‌بی‌سی سفیدپوستند
مدیرکل شبکه بی‌بی‌سی گفت: این نهاد به گونه‌ای زشت نژادپرست است و با مشکل روابط نژادپرستی مواجه است.
گرگ دیک افزود: بیش از 98درصد کارکنان این بنگاه مدعی شهرت کیفیت و بی‌طرفی است، سفیدپوست هستند. تصور من این است که بی‌بی‌سی سازمانی با برتری سفیدپوستان است.
بر اساس آماری که در اختیار دارم، شمار زیادی از گروه‌ها قومی مختلف که برای کار در این بنگاه دعوت می‌شوند آن را ترک می‌کنند شایدبه این دلیل که در بی‌بی‌سی احساس صمیمیت نمی‌کنند و از آنان با گرمی استقبال نمی‌شود.این در حالی است که این بنگاه مدعی است در حال محو نژادپرستی است. ( صفحه 13 )


تخم‌مرغ گران شد
قیمت فروش تخم‌مرغ در بازار آزاد در نیمه نخست سال‌جاری، 2/64 دهم درصد نسبت به سال 77 افزایش یافت.
مهندس میراحمدی؛ کارشناس اقتصادی در این باره به جام‌جم گفت: فقدان سیاست‌های اصولی به منظور کنترل و هدایت تولید تخم‌مرغ با توجه به نیاز و توانایی خرید مردم ؛ کشش صادرات و تغییر نرخ ارز و افزایش هزینه تولید و ناتوانی در فروش دلایل گرانی تخم‌مرغ است. ( صفحه 4 )