آمریکای پس از ششم ژانویه در یک نگاه

آمریکای پس از ششم ژانویه در یک نگاه

یکی از چیزهایی که آمریکایی‌ها به آن افتخار می‌کنند ثبات حکومت‌شان در حدود 2 قرن گذشته است. در این سال‌ها رؤسای‌جمهوری بسیاری آمده‌اند و رفته‌اند اما حکومت ایالات متحده بدون تغییر باقی مانده است حالا اما پس از روی کار آمدن ترامپ و اعتراضاتی که در روز ششم ژانویه صورت گرفت خیلی از کارشناسان سیاسی و جامعه‌شناسی در این کشور از احتمال چندپارگی آمریکا می‌گویند و این که این تفرقه می‌تواند آینده سیاسی و اجتماعی ایالات متحده را دستخوش تغییرات بسیاری کند. تغییراتی که به هیچ وجه مثبت نخواهد بود.






نسبت به آینده آمریکا هراسان هستیم
ریچارد فالک، گزارشگر ویژه حقوق‌بشر سابق سازمان ملل متحد در گفت‌و‌گو با جام‌جم در‌خصوص آنچه امروز در ایالات متحده می‌گذرد، می‌گوید: نسبت به آنچه امروز در آمریکا می‌گذرد واهمه داریم. ما از آینده می‌ترسیم. احتمال خشونت‌های بیشتر و بنیادی‌تر در آمریکا وجود دارد و خطر برطرف نشده است. گرچه در‌نهایت بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا انتخاب شد اما نمی‌توان فضای دو‌قطبی در جامعه آمریکا و بی‌اعتمادی و خشونتی را که در آن نهفته است، نادیده گرفت. حق داریم از آینده آمریکا نگران باشیم.
استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه پرینستون افزود: در این میان نمی‌توان با خوشبینی نسبت به آینده نگاه کرد و اطمینان حاصل کرد که حوادثی از این دست (‌آنچه اخیرا از سوی هواداران ترامپ در کنگره رخ داد‌) دیگر در آمریکا به‌وجود نخواهد آمد. جایی برای خوشبینی نسبت به این موضوع فعلا وجود ندارد!


خطر جنگ داخلی در آمریکا ملموس است
پروفسور فرانک فن هیپل، استاد فیزیک هسته‌ای آمریکا و معاون اسبق اداره تکنولوژی کاخ سفید نیز در گفت‌و‌گو با جام‌جم، خطرات ناشی از دو‌قطبی شدن جامعه ایالات متحده را مورد اشاره قرار می‌دهد و بیان می‌کند: جامعه آمریکا شدیدا دو‌قطبی شده است. باید جو بایدن، رئیس‌جمهوری جدید کشورمان این واقعیت را در‌نظر داشته باشد. حوادث اخیر نشان داد که وضعیت در آمریکا تا چه اندازه
اضطراری است.
این مقام اسبق آمریکایی تاکید کرد: باید بگویم خطر جنگ داخلی در آمریکا برطرف نشده و حتی افزایش پیدا کرده است. باید راهکارهایی فوری برای جلوگیری از این روند در‌نظر بگیریم‌، اگرنه بسیار دیر می‌شود! در این صورت مواجهه با آنچه در کشورمان می‌گذرد آسان نخواهد بود!



مداخله گارد ملی آمریکا در اختیار رئیس‌جمهوری نیست
ویلیام بیمن، استاد مردم‌شناسی دانشگاه مینه‌سوتا از زاویه‌ای دیگر نسبت به خشونت‌های جاری در آمریکا می‌نگرد. او در گفت‌و‌گو با جام‌جم اظهار کرد: باید بگویم که ساختار انتخاباتی آمریکا مملو از ابهام است. به عبارت بهتر به‌رغم انتخاب نهایی و رسمی بایدن به عنوان رئیس‌جمهوری، برخی شهروندان هنوز ابهاماتی در این خصوص دارند که مرتفع نشده است. فراتر از آن تا قبل از حادثه اخیر شاهد بروز بحران و شورشی تمام‌عیار و جدی در آمریکا نبودیم اما این اتفاق در نهایت صورت گرفت.  وی در‌خصوص مداخله نهادهای نظامی در جریان اعتراض‌های اخیر در کنگره افزود: محدودیت‌هایی در‌خصوص استفاده از ارتش در شورش‌های داخلی آمریکا وجود دارد اما فرمانداران ایالات می‌توانند بنا بر شرایطی که در یک محل و مکان خاص حاکم می‌شود، بخشی از نیروهای گارد ملی را برای مواجهه با بحران به‌کار بگیرند. در هر حال باید کماکان به این موارد و گزینه‌ها فکر کرد!



شاهد شکل‌گیری اعتراض‌های بنیادین در آمریکا هستیم
استفان لندمن‌، تحلیلگر آمریکایی معتقد است شورش اخیر در کنگره یا اعتراض‌هایی که در سراسر آمریکا رخ می‌دهد، حکایت از اعتراض‌های بنیادین در این کشور است و هرگز نباید آن را در قالب اعتراض‌هایی مقطعی یا هیجانی مورد تجزیه و تحلیل قرار داد: در زمان شکل‌گیری اعتراض‌ها علیه قتل جورج فلوید نیز اشاره کردم که نباید روی ظاهر اعتراض‌ها در آمریکا متمرکز شد؛ اعتراض‌هایی که طی سال‌ها و ماه‌های اخیر در آمریکا رخ می‌دهد، ناظر بر ساختار و مناسبات ماهوی قدرت در این کشور است. مردم آمریکا آنچه که در کشورمان رخ می‌دهد را به‌خوبی می‌بینند. عدالت اجتماعی در آمریکا عملا از بین رفته و درآمد و مالیات شهروندان برای مداخله در دیگر کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس ما در اینجا از جدال جمهوریخواهان و دموکرات‌ها سخن نمی‌گوییم! از اعتراض‌های گسترده‌ای سخن می‌گوییم که به‌مراتب از آنچه در ظاهر مشاهده می‌کنیم، عمیق‌تر است!