وقتی ترامپ بالاخره شکست را پذیرفت

وقتی ترامپ بالاخره شکست را پذیرفت


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از آن‌که کنگره رسما پیروزی بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا را تایید کرد، در بیانیه‌ای قول انتقال «منظم» قدرت به بایدن را داد. بیانیه‌ای که بسیاری از تحلیلگران آن را ناشی از ترس شدید ترامپ از تبعات شورش در کنگره می‌دانند.
وی در بیانیه خود تصمیم کنگره برای تایید نهایی بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا را نمایانگر پایان عالی‌ترین دور اول در تاریخ ریاست‌جمهوری توصیف کرد.ترامپ که برای اولین‌بار از زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شکست را پذیرفته بود، ادامه داد: «گرچه کاملا با نتایج این انتخابات مخالف هستم و حقایق تأییدی بر این امر است اما با وجود این، انتقال منظم قدرت در ۲۰ ژانویه (اول بهمن) انجام می‌گیرد».
 دوران پسا آمریکا آغاز شده است
رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا، حوادث اخیر کنگره را نشانه‌ای مبنی بر آغاز زوال قدرت آمریکا در عرصه بین‌الملل  تعبیر کرد.
ریچارد هاس، رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا، با اشاره به رویدادهای ۶ ژانویه (۱۷ دی) که به تسخیر کنگره‌آمریکا از سوی طرفداران ترامپ منجر شد؛ در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: شاهد تصاویری هستیم که هرگز گمان نمی‌کردم روزی در آمریکا شاهد آن باشیم. در بعضی پایتخت‌های دیگر بله اما نه اینجا در آمریکا. بعید است که از این پس، دیگران مثل قبل به ما نگاه کنند احترام بگذارند، بترسند یا متکی شوند. اگر آغاز دوران پساآمریکا تاریخ مشخصی داشته باشد، مطمئنا امروز است.
 پرونده‌ای سنگین برای رئیس‌جمهور جنجالی
پس از حملات اخیر به کنگره‌آمریکا از سوی طرفداران ترامپ، وی در وضعیت قرمز و سختی قرار گرفته‌است. آنچه مسلم است این‌که حتی اگر کنگره در فرآیند استیضاح ترامپ ناکام بماند و او تا 20 ژانویه( آخرین روز ریاست‌جمهوری) در کاخ‌سفید حضور پیدا کند، دموکرات‌ها قصد دارند به واسطه جرایم صورت گرفته از سوی هواداران ترامپ در روز ششم ژانویه امسال( که منجر به کشته‌شدن پنج نفر و زخمی‌شدن ده‌ها نفر دیگر شد)، پرونده قضایی وی را به جریان بیندارند. در این صورت، ترامپ از مشارکت در صحنه‌سیاسی آمریکا منع خواهدشد و رویای تاسیس حزب تازه‌تاسیس خود را بر باد رفته می‌بیند. نکته مهم‌تر این‌که حتی ممکن است در صورت اصرار دموکرات‌ها و ساختار قضایی آمریکا، ترامپ راهی زندان شود.
 فرار اعضای دولت ترامپ از کابینه
یلین چاو، وزیر حمل و نقل آمریکا اعلام کرد که به دنبال حوادث روز چهارشنبه در واشنگتن تصمیم گرفته است از مقام خود کناره‌گیری کند.او به این ترتیب عالی‌ترین مقام دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده است که تاکنون خبر استعفایش در اعتراض به اشغال ساختمان کنگره منتشر شده است.   
ایلین چاو گفته‌است وزارت حمل و نقل تا زمان تحلیف جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا به همکاری با تیم انتقالی او ادامه خواهدداد. ایلین چاو، همسر میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه در مجلس سناست. رابطه دونالد ترامپ با میچ مک کانل پس از آن‌که رهبر اکثریت جمهوریخواه در سنا پیروزی جو بایدن در کالج الکترال را به رسمیت شناخت، به تیرگی گرایید.
مایک مولوینی، رئیس پیشین کارکنان کاخ‌سفید نیز اعلام کرده‌است که در اعتراض به حوادث در واشنگتن از مقام خود به عنوان فرستاده ویژه آمریکا در ایرلندشمالی استعفا می‌کند. متیو پوتینجر، معاون مشاور امنیت‌ملی‌ایالات‌متحده نیز از مقامش کناره‌گیری کرد.
استفانی گریشم، رئیس کارکنان دفتر ملانیا ترامپ نیز پس از اشغال ساختمان کنگره از سوی هواداران دونالد ترامپ از مقام خود استعفا کرد.