هزینه اجتماعی مازوت‌سوزی بر سلامت مردم

هزینه اجتماعی مازوت‌سوزی بر سلامت مردم


با این‌که هیچ تحقیق رسمی‌ای درباره تأثیر آلودگی هوا و سرطان در اراک انجام نشده یا اگر شده نتایج در رسانه‌ها منتشر نشده اما در اراک خیلی از نشانه‌ها ما را به بالا بودن آمار این بیماری می‌رسانند. اراک مدت‌هاست در تب ریزگردهای سرطان‌زا می‌سوزد و حالا تجربه داشتن یک بیمار مبتلا به سرطان بین بسیاری از شهروندان اراکی، یک تجربه مشترک است. تجربه‌ای که حالا با اعلام مجدد استفاده از سوخت مازوت به یک نگرانی بزرگ تبدیل شده است.
علی‌اکبر کریمی، نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در همین رابطه نیروگاه شازند را به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع آلوده‌کننده هوای شهر اراک و منطقه معرفی می‌کند و در کارگروه کاهش آلودگی هوای شهر اراک می‌گوید: دغدغه آلایندگی نیروگاه شازند طی سال‌های اخیر همواره وجود داشته که در این راستا ریاست‌جمهوری در جلسه دیدار مردمی در استان قول منع استفاده از مازوت در نیروگاه شازند را اعلام و مجددا نیز بر این مهم تاکید کرد و بر این اساس انتظار می‌رود که این دستور توسط دستگاه‌های مربوط
رعایت شود.
به گفته این نماینده مجلس، رقمی که برای استفاده مازوت در کشور در نظر گرفته شده کمتر از 15درصد بوده و نیاز نیست این آلایندگی به اراک هم تحمیل شود. کریمی می‌گوید: در توزیع سوخت مازوت دستورات رئیس‌جمهوری و شرایط اقلیمی و انصاف و ... حکم می‌کند هزینه اجتماعی‌ای که به سلامت مردم ضربه می‌زند به این منطقه تحمیل نشود، در نتیجه نیاز است اقدامات لازم در این خصوص صورت گیرد.