راز درمانگری خنده

راز درمانگری خنده

مریم قادری اسماعیلی دانش


 بررسی‌های علمی حکایت از این واقعیت دارد که با خندیدن، افراد از نگرانی و استرس فاصله می‌گیرند و همین موجب می‌شود روحیه بهتری داشته باشند. محققان می‌گویند سرگرمی‌ها و خنده‌های ناشی از آن می‌تواند تحریک‌کننده مفیدی برای بدن انسان باشد. خنده‌هایی که در پاسخ به وقایع خنده‌دار ایجاد می‌شود، درواقع بخش‌های مختلف مغز را فعال می‌کند؛ از جمله مناطق مربوط به پردازش حرکتی، عاطفی، شناختی و اجتماعی.
طبق بررسی‌های انجام شده، محققان دریافته‌اند خنده در افزایش توانایی جسمی و روحی نقش بسیار موثری دارد. همچنین به گفته متخصصان، خنده در کودکان به رشد عضلات و قدرت بدنی آنها کمک می‌کند. به عبارت ساده‌تر، خنده عضلات مختلف صورت را درگیر می‌کند و این درگیری موجب تقویت عضلات صورت می‌شود. علاوه‌بر این موجب تقویت حرکات چشم، سر و شانه‌ها می‌شود. نه‌تنها خندیدن، بلکه مشاهده خنده دیگران نیز مناطق مختلفی از مغز را فعال می‌کند: از جمله قشر حرکتی که کنترل‌کننده عضلات است یا قسمت پیشانی مغز که به افراد کمک می‌کند موقعیتی که در آن قرار دارند را بهتر درک کنند. فعال‌شدن همه این مناطق باعث تقویت اتصالات عصبی می‌شود و به مغز سالم کمک می‌کند تا فعالیت هماهنگ و منظمی داشته باشد.
خنده جنبه‌های مختلفی دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:
1.  قدرت جسمانی خنده: با فعال‌سازی مسیرهای هیجانی مانند مسیر عصبی مربوط به شادی و نشاط، و همچنین خنده‌هایی که از این فعالیت ناشی می‌شود، خلق وخوی افراد بهبود می‌یابد و پاسخ جسمی و عصبی را نسبت به استرس کمتر می‌کند. برای مثال، خندیدن به کنترل انتقال‌دهنده عصبی سروتونین کمک می‌کند و این دقیقا کاری است که داروهای ضدافسردگی انجام می‌دهند. استرس و نگرانی باعث ضعف سیستم بدنی و افزایش آسیب‌پذیری در برابر بیماری‌ها می‌شود. خنده مانند نوعی پادزهر برای استرس عمل کرده و از ضعف بدنی و آسیب آن جلوگیری می‌کند.
۲. قدرت شناختی خنده: حس خوب شوخ‌طبعی و خنده‌هایی که در پی آن می‌آید به هوش اجتماعی و فعالیت حافظه کاری فرد بستگی دارد. شوخ‌طبعی به‌طور معمول از تشخیص ناسازگاری یا پوچ بودن یک موقعیت ناشی می‌شود. در شوخ‌طبعی شما باید از نظر ذهنی، رفتار یا رویداد شگفت‌آوری را حل کنید. در غیر‌این‌صورت نخواهید خندید. در عوض ممکن است فقط گیج شوید.
۳. قدرت اجتماعی خنده: خندیدن پیوندهایی را بین افراد ایجاد می‌کند و صمیمیت با دیگران را افزایش می‌دهد. یکی از زبان‌شناسان به نام دن نیلسن اشاره می‌کند که افراد خنده‌رو به‌ندرت تنها می‌شوند. این افراد نقش اجتماعی قدرتمندی دارند و در میان افراد از محبوبیت بیشتری برخوردارند. نمونه بارز آن خنده نوزادان است که یک نشانه خارجی از لذت است که به تقویت پیوند با مراقبان می‌انجامد. علاوه‌بر این، خنده یک نشانه خارجی برای به اشتراک گذاشتن یک موقعیت است. برای مثال، سخنرانان و بازیگران طنز، سعی در لبخندزدن دارند تا مخاطبان را از نظر روان‌شناختی به خود نزدیک‌تر کنند و صمیمیت بیشتری ایجاد کنند.
۴. قدرت ذهنی خنده: محققان روان‌شناسی مثبت‌نگر بررسی کرده‌اند که چگونه افراد می‌توانند زندگی معناداری داشته و پیشرفت کنند. براساس مطالعات انجام شده از سوی این گروه، خنده احساسات مثبتی ایجاد می‌کند که به‌شکوفایی و پیشرفت در زندگی منجر می‌شود. به عبارت ساده‌تر خنده موجب انعطاف‌پذیری و افزایش تفکر خلاق در افراد می‌شود. همه این موارد باعث عملکرد بهینه ذهن شده و رضایت از زندگی را افزایش می‌دهد.
همچنین هنگام خندیدن، خود یا شرایط را کمتر جدی می‌گیرید و ممکن است احساس قدرت در حل مسأله کنید. برای مثال، روان‌شناسان، فراوانی و شدت خنده 41 نفر را طی دو هفته بررسی کردند. آنها دریافتند هرچه خنده بیشتر تجربه شود، استرس گزارش شده کمتر است. همچنین مشخص شده است که شدت خنده اهمیتی ندارد. مهم خندیدن است که موجب کاهش استرس و نگرانی در افراد خواهد شد.
منبع: Neuro Science News