مزایده عجیب  تیزنو و سوزنگر

مزایده عجیب تیزنو و سوزنگر


خانه تاریخی تیزنو با معماری منطبق بر شهر آجری دزفول مشرف بر رودخانه زلال دز و در محله قلعه واقع‌شده که همواره میزبان گردشگران علاقه‌مند به میراث‌فرهنگی است؛ این خانه زیبا و تاریخی در سال‌های گذشته محل برگزاری رویدادهای فرهنگی و دفتر یونسکو بوده است. متاسفانه این خانه تاریخی همراه خانه سوزنگر در فهرست مزایده صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف قرار گرفته و طبق این مزایده قرار است خانه تاریخی تیزنو  ۱۴ سال به بخش خصوصی واگذار و در ازای مبلغی بابت مرمت آن اجاره داده شود.
آذرکیش، یکی از دوستداران میراث‌فرهنگی و گردشگری دزفول با بیان این‌که احیای خانه‌های تاریخی لازمه حفظ بافت قدیم دزفول است، می‌گوید: خانه تیزنو از مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول هم فعال‌تر است و نشست‌های فرهنگی مختلف انجمن‌ها در آن برگزار می‌شود لذا لزومی به مزایده برای احیا و مرمت ندارد.
 صندوق حفظ و احیا باید خانه‌هایی را به مزایده بگذارد که در حال از بین رفتن هستند و باید مرمت شوند.
مسعود شامدیل، رئیس سازمان نوسازی شهرداری دزفول نیز می‌گوید: مزایده جدید تا ۲۷دی مهلت دارد که براساس آن، هزینه مرمت این خانه تاریخی به غیر از نورپردازی، ۶میلیارد و ۶۷۰میلیون ریال در نظر گرفته شده است. حال آنکه این خانه نیازی به مرمت ندارد و اگر هدف از مزایده و واگذاری به بخش خصوصی صرفا مرمت بود چرا خانه‌های تاریخی دیگری نظیر نیلساز، گلچین و طلوعی که نیازمند مرمت هستند برای این کار انتخاب نشدند؟/ ایرنا