مرور و عبور

مرور و عبور

توسعه همکاری‌های ایران و عربستان
محمد شریعتمداری؛ وزیر بازرگانی کشورمان که برای شرکت در سومین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های دوجانبه ایران و عربستان به ریاض سفر کرده با ملک‌فهد، پادشاه عربستان و مسؤولان این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزیر خارجه عربستان با تاکید بر اهمیت افزایش همکاری‌های بازرگانی و اقتصادی میان دو کشور گفت: این همکاری‌ها نشانه پیوند‌های واقعی بین مردم دو کشور است و نقش مهمی در پیشبرد روابط دارد. وی ضرورت همکاری دو کشور در اوپک را مورد تاکید قرار داد و با اشاره به نقش جمهوری اسلامی ایران و عربستان در ثبات قیمت‌ نفت در بازارهای جهانی تصریح کرد: منافع نفتی دو کشور بسیار گسترده و بلندمدت است و از این لحاظ ما با بسیاری از کشورهای اوپک که فقط دنبال منافع کوتاه‌مدت هستند تفاوت دارد.
شریعتمداری هم در این دیدار گفت: تسریع در برقراری خطوط کشتیرانی بین بنادر دو کشور، توسعه همکاری‌های بانکی و اهتمام بیشتر طرفین به امر سرمایه‌گذاری مشترک در توسعه روابط دو‌جانبه موثر است. (صفحه 4)



محمدعلی کلی به روایت ویل اسمیت
فیلمبرداری فیلم «علی» شروع شد. این فیلم که با هزینه 105 میلیون دلاری تهیه می‌شود، سرگذشت محمد‌علی کلی، قهرمان مشتزنی جهان را به تصویر می‌کشد. ویل اسمیت در این فیلم نقش کلی را بازی می‌کند. دیگر بازیگران این فیلم عبارتند از: جیدا پینگ اسمیت در نقش همسر اول کلی، جان وویت، ماریو ون پپلز، مالکوم ایکس، جیمی فوکس و میکلتی ویلیامسون. فیلم علی قرار است کریسمس 2002 اکران عمومی شود. (صفحه 3)


علی کریمی در آتلتیکو مادرید
علی کریمی بازیکن جوان تیم پیروزی تهران، نخستین بازیکن آسیایی در اسپانیا لقب گرفت.
کریمی با مبلغ نزدیک به دو میلیون دلار به تیم آتلتیکو مادرید در دسته دوم باشگاه‌های اسپانیا پیوست. رقم قرارداد او پس از علی دایی و هیده‌توشی ناکاتا بالاترین رقم انتقال یک بازیکن آسیایی به باشگاه‌های اروپایی است. تیم اتلتیکو مادرید پنج بازیکن خارجی دارد و امیدوار است به‌زودی به قرارداد یکی از آنها پایان دهد و علی کریمی را جایگزین او کند. (صفحه 23)


البرز؛ دلیل آلودگی هوا
دکتر حسن هنربخش، استاد دانشگاه خواجه نصیر گفت: رشته کوه البرز مانع اصلی ورود هوای پاک به تهران است
این استاد دانشگاه با بیان این مطلب که تهران بزرگ در روز 14 میلیون و در شب هشت میلیون نفر جمعیت دارد که هر نفر به حدود 50 مترمکعب هوا نیاز دارد تا بتواند از 20 درصد اکسیژن استفاده کند، گفت: به‌دلیل ارتفاع بلند رشته کوه‌های البرز هوای آلوده تهران قادر به خروج نیست و بادهای اقیانوس اطلس و آفریقا به تهران نمی‌رسد و آلودگی هوا در تهران پایدار‌می‌ماند. (صفحه یک)


ماجرای ادامه‌دار پلیس و خودروهای دودزا
سرتیپ پاسدار علیرضا غفاری، معاون راهنمایی و رانندگی گفت: نیروی انتظامی از نیمه آذر تاکنون 28 هزار و 336خودروی دودزا را جریمه و 2992‌خودرو را متوقف کرده و بیش از 1005 اتومبیل را با اخذ پلاک به تعمیرگاه اعزام کرده است. از میان خودروهایی که در دو روز گذشته قصد ورود به تهران را داشته‌اند 1759 اتومبیل دودزا جریمه شده و از ورود 577 اتومبیل به دلیل دودزا بودن به تهران جلوگیری شده است.
وی با اشاره به گستردگی و بی‌سابقه بودن این نوع برخورد گفت: شمار خودروهای دودزا آن‌قدر در تهران زیاد است که پلاک اعزام به تعمیرگاه پلیس تمام شده و ما دستور داده‌ایم که تعداد بیشتری از این پلاک‌ها ساخته شده و به ماموران داده شود. (صفحه 21 )