قوهای مهاجر روی میز رستوران‌ها!

نسل‌کشی پرندگان مهاجر در فریدونکنار ادامه دارد

قوهای مهاجر روی میز رستوران‌ها!

با وجود ممنوعیت شکار و شیوع آنفلوآنزای فوق‌حاد و کرونا، بازار فروش پرندگان مهاجر در فریدونکنار داغ و تالاب‌های این منطقه به قتلگاه تبدیل شده است. سال‌هاست از بازار فریدونکنار به عنوان قتلگاه پرندگان مهاجر یاد می‌شود؛ پرندگان زیبا و نادری که سفر در مازندران برای آنها به دوزخ مبدل شده و سرانجام از تاوه‌های کباب سر در می‌آورند.
به گزارش مهر، تخلف فروش شکار در بازار پرندگان به‌وضوح دیده می‌شود و فروشندگان و بازاریان چندان به مصوبات پشت میزی مسؤولان و دست‌اندرکاران اعتقادی ندارند. اینجا همه چیز با معیار پول، سنجیده می‌شود.این در حالی است که قیمت انواع پرندگان شکارشده در بازار فریدونکنار متفاوت است، از ۲۰۰هزار تومان گرفته تا مرز ۵۰۰هزار تومان و برخی از فروشندگان حتی سفارش برای ارسال گوشت پرندگان به مقصد مشتریان را نیز می‌پذیرند. با گشتی در رستوران‌های فریدونکنار و شهرهای مجاور هم می‌توان ردی از غازها و قوهای مهاجر را دید که در منوی غذا قیمت‌گذاری شده است. اردک و قوی محلی و وحشی هریک قیمت خاص خودشان را دارند. هم به صورت کبابی و هم سوخاری عرضه می‌شوند و می‌توان این گونه‌های مهاجر و نگون‌بخت را با انواع خورشت و سبزی سفارش داد.  
بازار فروش پرندگان قانونی نیست
کوروس ربیعی، مسؤول حیات‌وحش اداره‌کل محیط‌زیست مازندران با اشاره به این‌که بازار فروش پرندگان در فریدونکنار مجاز و قانونی نیست، ادامه می‌دهد: درخواست کرده بودیم تا این بازار را برچینیم.
او با بیان این‌که قرار بود ضرب‌الاجل برای پایان کار بازار فریدونکنار صادر شود، می‌افزاید: متأسفانه همکاری دستگاه‌های متولی در این بخش چندان رضایت‌بخش نیست، آن‌هم درحالی‌که هر سال حدود ۷۵۰هزار تا یک‌میلیون قطعه انواع پرندگان مهاجر برای زمستان‌گذرانی به تالاب‌های استان سفر می‌کنند و طرح جایگزینی شکار پرندگان مهاجر به‌منظور خاتمه دادن به معضل زیست‌محیطی در استان‌های شمالی اجرا می‌شود.
بازار فریدونکنار کانون آنفلوآنزا و کرونا‌ست
حسینعلی ابراهیمی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران هم در همین رابطه با بیان این‌که باید تصمیم‌سازی جدی درباره بازار فریدونکنار گرفته شود، می‌افزاید: این بازار غیرقانونی بوده و پرندگان عرضه‌شده غیرقانونی هستند. او تاکید می‌کند: باید دستگاه‌های متولی همکاری لازم را داشته باشند، چراکه این بازار در واقع می‌تواند کانونی برای شیوع آنفلوآنزا یا کرونا باشد و عرضه غیربهداشتی پرنده در آن وجود دارد. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران از مردم درخواست می‌کند برای حفظ جان خود از خرید پرندگان خودداری کنند. ابراهیمی می‌گوید: هرگونه دام‌های هوایی با هر عنوانی غیرقانونی است و مقابله با شکار و صید غیرقانونی کماکان ادامه دارد.