چاپگرهای 3بعدی در مسیر ارتقای کشاورزی

چاپگرهای 3بعدی در مسیر ارتقای کشاورزی


امروز می‌خواهم به یکی از کاربردهای صنعتی چاپ 3‌بعدی اشاره کنم و آن هم کاربرد در صنعت کشاورزی است؛ البته می‌خواهم به واسطه این موضوع به این نکته تأکید کنم که درست است فناوری چاپ 3‌بعدی از فناوری‌های پیشرو در جهان است اما لزوما نباید دنبال خروجی‌های عجیب و غریب برای چاپ 3‌بعدی در کاربردهای مختلف باشیم. چه‌بسا این نوع چاپ می‌تواند به عنوان یک ابزارساز و قطعه‌ساز سریع، بسیاری از نیازها و مشکلات روزمره ما را برطرف کند.
کاربرد اول چاپ 3بعدی برای کشاورزان در ابزارسازی است. کمتر کشاورزی را می‌توان یافت که حتی در کشاورزی سنتی نیز نیازمند استفاده از ابزار و وسایل نباشد و چه‌بسا بسته به محصول تولیدی به ابزاری خاصی نیز شاید نیاز داشته باشد. چاپ 3بعدی با سرعت بالا و هزینه پایین می‌تواند نیازهای روزمره کشاورزان را در تولید ابزارهای مورد نیاز آنها فراهم کند. به‌عنوان مثال ابزارک‌هایی برای پیوندزدن بهتر گیاهان یا جداسازی میوه‌های رسیده یا حتی ابزارک‌هایی برای برداشت راحت‌تر محصول. قابلیت قطعه‌سازی چاپگرهای 3‌بعدی برای کشاورزان صنعتی بسیار مهم‌تر است؛ جایی که باید برای قطعات یدکی خراب‌شده ماشین‌آلات کشاورزی پیشرفته به سرعت قطعه جایگزین درست کرد تا سرعت کار پایین نیاید.
یکی دیگر از موضوعات مطرح‌شده، استفاده از فناوری چاپ 3‌بعدی برای ساخت تجهیزات کشاورزی شهری است. این شاخه از کشاورزی بیشتر به محیط گلخانه‌های کوچک خانگی یا زیرزمینی در شهرها مربوط می‌شود. از این رو ابزار و لوازم و تجهیزات موردنیاز آنها نیز ممکن است به طراحی و ساخت خاص خود نیاز داشته باشد. کسانی که با محدودیت جا و بودجه برای تجهیز راه‌اندازی یک گلخانه کوچک مواجه هستند می‌توانند
به جای خرید تجهیزات گران‌قیمت که معمولا برای گلخانه‌های بزرگ طراحی شده است، نمونه‌های کوچکی از آن را برای خود بسازند. در واقع چاپ 3‌بعدی به نوعی اجازه طراحی گلخانه خاص را به کارآفرینان می‌دهد. این ایده خود جرقه‌ای شد برای یک ایده بزرگ‌تر به‌منظور توسعه کشاورزی خانگی در کشورهای فقیر و کمتر توسعه‌یافته.
همانگونه که می‌دانید برای چاپ 3‌بعدی، ابتدا باید یک فایل از قطعه طراحی شود. حالا فرض کنید یک بنیاد خیریه فایل‌های3‌بعدی از قطعات مختلف موردنیاز کشاورزان را برای تمام کشاورزان فقیر به اشتراک بگذارد و آنها بتوانند به‌رایگان به آنها دسترسی داشته باشند. تنها مسأله حل مشکل چاپ است که به‌راحتی با مستقرکردن یک چاپگر 3بعدی ارزان در هر کشور یا هر منطقه تعداد زیادی از کاربران می‌توانند قطعات مورد نیاز خود را تولید کنند. ایده‌های زیادی برای استفاده وجود دارد اما مهم‌تر از آن داشتن یک برنامه مدون و مناسب از سوی دولت است.