مشكلات آنلاین نمایشگاه

مشكلات آنلاین نمایشگاه


 تكرار نام ناشران در فهرست

شما وارد سایت اولین نمایشگاه مجازی كتاب تهران می‌شوید و خودتان را به قسمت فهرست ناشران می‌رسانید. به طور مثال، قسمت ناشران عمومی كه احتمالا پربازدیدترین قسمت سایت هم باشد. خب، با 82 صفحه فهرست نام ناشران مواجه هستید كه به‌درستی نه به ترتیب حروف الفبا و نه به هیچ ترتیب دیگری در صفحات آمده‌اند. چرا می‌گوییم به‌درستی؟ چون كه اگر طراحان سایت قائل به ترتیب الفبایی بودند، ناشرانی كه نام‌شان با الف آغاز می‌شود، همیشه در صفحه اول به نمایش درمی‌آمدند و طبعا بیشتر به چشم می‌آمدند و این، از مؤلفه‌های برقراری عدالت فرهنگی به‌دور می‌بود. حالا این‌طور است كه هر بار وارد این قسمت می‌شوید، به صورت اتفاقی نام ناشران بدون هیچ‌گونه ترتیبی به نمایش درمی‌آید. اما خب، در این 82 صفحه، بدون به‌روزرسانی هم، شما بارها نام یك ناشر را به صورت تكراری می‌بینید؛ در صفحه سوم نام فلان ناشر را می‌بینید، بعد جلوتر می‌روید و می‌بینید نام همان ناشر در صفحه 27 و 46 هم تكرار شده و همین‌طور این اتفاق برای دیگر ناشران هم افتاده. اگر نام ناشران در فهرست تكراری نبود، شاید به جای فهرستی 82 صفحه‌ای با فهرستی مثلا 70 صفحه‌ای روبه‌رو می‌بودیم.


 سردرگم در جست‌وجو
در همین بخش فهرست نام‌های ناشران، شما نام ناشری را جست‌وجو می‌كنید، مثلا نشر «سخن». همه ناشرانی كه عنوان‌شان با «سخن» همراه است مثلا «سخن نو» یا امثالهم نیز در نتیجه جست‌وجوی شما ظاهر می‌شوند. خب، شما همان سخن خالی را كه مدنظر دارید، انتخاب و روی آن كلیك می‌كنید تا به فهرست كتاب‌های آن نشر برسید. بعد می‌روید داخل و می‌بینید همه كتاب‌های همه ناشرانی كه در عنوان‌شان، سخن هست هم به نمایش گذاشته می‌شود. یعنی در فهرست كتاب‌های نشر سخن، هم كتاب‌های این ناشر را می‌بینید، هم بقیه ناشرانی كه سخن دارند. خب، حسابی سردرگم می‌شوید.



 به عقب برنمی‌گردیم!
شما وارد بخش فهرست كتاب‌های یك ناشر می‌شوید. صفحه اول را تماشا می‌كنید و گزینه صفحه بعد را كلیك می‌كنید. بعد همین‌طور جلو می‌روید و مثلا به صفحه 20 می‌رسید و تصمیم می‌گیرید به صفحه قبل یعنی 19 برگردید. نه! اگر برگردید به صفحه 19 برنمی‌گردید، به صفحه اول برمی‌گردید. طبعا امكان فنی ساده‌ای است كه دوستان آن را لحاظ نكرده‌اند.


 آرشیو چاپ‌ تمام‌ها
شما در صفحه فهرست كتاب‌های یك ناشر هستید؛ ناشری كه یكی از كتاب‌هایش چند بار چاپ شده است. شما كتاب موردنظر را انتخاب می‌كنید و می‌بینید كه به جای گزینه «افزودن به سبد» با «خرید این كتاب ممكن نیست» مواجه می‌شوید! بعد، ناامید می‌شوید و از صفحه ناشر خارج می‌شوید. اما خب، شما فرصت بزرگی را از دست داده‌اید؛ چون چاپ‌های بعدی همان كتاب را ناشر در فهرست گنجانده و شما بدون این‌كه چاپ‌های بعدی را ببینید، از آنجا بیرون آمده‌اید. چرا باید چاپ‌های قبلی كه نسخه‌های‌شان تمام شده، در فهرست باشد و شما را به اشتباه بیندازند؟