روحانی: برجام غیرقابل تغییر است

روحانی: برجام غیرقابل تغییر است


 رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت گفت: ما برجام را به همان شکل که در 23تیر94 تصویب شد، قبول داریم و هیچ تغییری در آن را نمی‌پذیریم و روی عهد خود هم ایستاده‌ایم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی گفت: در همان سال97 که ترامپ با فشار اسرائیل و عربستان و تندروهای داخلی آمریکا از برجام خارج شد، پس از سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل تا عصر همان روز هشت بار برای ما پیام فرستادند که ترامپ به‌دنبال انجام ملاقات با ماست. روز بعد که قرار بود بنده در مجمع عمومی سخنرانی کنم، رئیس‌جمهور فرانسه پیام آورد که اگر ایران بپذیرد دو بند به برجام افزوده شود، مبنی بر این‌که ایران قبول می‌کند در آینده درباره نقش‌آفرینی منطقه‌ای و موضوع موشکی مذاکره کند، ترامپ بلافاصله به برجام بازخواهد گشت اما ایران اعلام کرد برجام قابل‌تغییر نیست.  رئیس‌جمهور ادامه داد: در سال98 در حاشیه حضورم در نیویورک به ما پیشنهاد کردند اگر قبول کنید جلسه 1+5 با حضور سران هفت‌کشور برگزار شود، ترامپ بلافاصله بعد از جلسه اعلام خواهد کرد به برجام برمی‌گردد اما تأکید جمهوری اسلامی این بود که اگر بناست چنین جلسه‌ای تشکیل شود، ترامپ باید پیش از برگزاری جلسه بازگشت به برجام را اعلام کند.
روحانی با اشاره به قانون مصوب مجلس درباره اجرای تعهدات هسته‌ای اظهارکرد: دولت با آن‌که به‌صراحت نظرش را درباره این قانون اعلام کرده اما قانون را اجرا خواهد کرد. نکته مهم درباره این موضوع این است که باید دقیق سخن بگوییم. آنچه اجرا خواهد شد این است که ایران اجرای پروتکل الحاقی را از 5 اسفند متوقف خواهد کرد اما قرار نیست هیچ بازرسی‌ای از ایران اخراج شود. رئیس‌جمهور اضافه کرد: اخراج بازرسان در افکار عمومی جهانی به این معنا تفسیر خواهد شد که می‌خواهیم به‌دنبال سلاح هسته‌ای برویم که این به‌هیچ‌وجه صحیح نیست. باید دقیق حرف بزنیم.