مرور و عبور

مرور و عبور

۳۰ بهمن
تفنگ‌سرپر پاییز 80 پخش می‌شود
سریال تلویزیونی تفنگ‌سرپر پاییز سال 80 از شبکه یک به نمایش درمی‌آید.
فیلمبرداری این سریال تاریخی از 17 شهریور پس از 17ماه به پایان رسیده و واروژ کریم‌مسیحی چند ماهی است تدوین آن را آغاز کرده‌است.
تفنگ‌سرپر روایت دورانی است که در آن زمان ظلم و بی‌عدالتی شاهزادگان قاجار و حکام محلی بیداد می‌کند و از طرف دیگر جنگ‌جهانی‌اول تعدی روس‌ها به خاک ایران به شهر تبریز رسیده و...
محمودفلاح که این سریال را تهیه کرده، زمان پخش آن را پاییز سال آینده ذکر کرد. خسروشکیبایی، ژاله علو، انوشیروان ارجمند،‌ محبوبه بیات، فتحعلی اویسی، آتش‌تقی‌پور، فردوس کاویانی برخی بازیگران تفنگ سرپر هستند.(صفحه 3 )



توصیه‌های رهبر انقلاب به کمیسیون فرهنگی مجلس
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب روز گذشته در دیدار اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس، مقوله فرهنگ را از مسائل اصلی و هویت اسلامی و انقلابی کشور دانستند و با اشاره به هنر بزرگ انقلاب‌اسلامی‌ایران در بارور کردن زمینه ایمان‌دینی مردم تصریح‌کردند: هدف و جهت فعالیت‌ها در عرصه‌های مختلف فرهنگی باید تعمیق ایمان دینی و انقلابی مردم باشد. ایشان خاطرنشان کردند: استفاده از روش‌های فرهنگی برای مقابله با عوامل ضدفرهنگی با استفاده از برخوردهای قانونی در موارد موردنیاز منافاتی ندارد اما اساس باید کار فرهنگی باشد. آیت‌ا... خامنه‌ای از مطبوعات، فیلم و کتاب به عنوان عرصه‌های مهم فرهنگی یاد و تاکید کردند: در عرصه‌های فرهنگی مختلف باید زمینه ارائه فکر صحیح و امکان داوری میان فکر صحیح و باطل برای مردم به‌ویژه نسل جوان فراهم شود.( صفحه 2 )



خط فقر ؛ 70هزار تومان
محمدرضا عارف؛ رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درباره خط فقر گفت: در طرح مبارزه با فقر به استناد ارقام دقیق خط فقر برای یک خانواده چهارنفره شهری حدود 70هزارتومان و برای یک خانوارروستایی 60هزار تومان برآورد شده‌است. وی درباره عیدی کارکنان و کم‌بودن رقم آن گفت: من از این بابت شرمنده‌ام؛ ولی منابع دولت بیشتر از رقم 60هزارتومان اجازه نمی‌دهد در سال آینده قرار است این رقم 70هزارتومان شود. ( صفحه 4 )


۱ اسفند
امتیاز مجلس برای مشاغل سخت و زیان‌آور
مجلس‌شورای‌اسلامی روز گذشته شرایط سنی برای تقاضای مستمری بازنشستگی را حذف و تصویب کرد هر سال سابقه پرداخت حق‌بیمه در کارهای سخت و زیان‌آور یک‌ونیم سال محاسبه شود.
در جلسه‌علنی روز گذشته با بررسی چند مصوبه و لایحه مصوب شد در صورتی که سن مردان 45سال و سن زنان 40سال تمام باشد، می‌توانند تقاضای مستمری بازنشستگی کنند.
مجلس کارهای سخت و زیان‌آور را کارهایی دانست که در آنها عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیک محیط کار غیراستاندارد بوده و بر اثر اشتغال کارگر تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت طبیعی ( جسمی و روانی) در وی ایجاد شود که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن باشد. ( صفحات یک و 2 )



تعریف مصطفی معین از دانشجوی سیاسی
دکتر مصطفی معین ، وزیرعلوم در جمع دانشجویان شهیدباهنر کرمان گفت: سیاسی بودن غیر از آن است که دانشجو و دانشگاهی بخواهد دنباله‌رو احزاب سیاسی باشد.دانشجو و دانشگاه باید بتواند اصیل‌ترین و سنجیده‌ترین تحلیل‌های علمی و سیاسی را نسبت به شرایط کشور در سطح بین‌المللی ارائه کند.دانشگاه فعال حتی می‌تواند برای احزاب سیاسی نیز الگوسازی کند.( صفحه 16 )


نصب برچسب تبلیغاتی بر در و دیوار ؛ ممنوع
شهرداری تهران از 15اسفند با الصاق برچسب‌های تبلیغاتی بر در و دیوار منازل و مغازه‌ها برخورد می‌کند.
مدیرعامل شرکت ساماندهی شهرداری تهران با بیان این مطلب گفت: با توجه به درخواست عده‌زیادی از شهروندان تهرانی و نیز به منظور دستیابی به سیاست‌های شهرداری تهران در امر زیباسازی منظر شهری، شرکت ساماندهی مصمم شده با صنوفی که با چسباندن گونه‌های مختلف برچسب یا پوستر تبلیغاتی بر در و دیوار منازل سبب زشت شدن منظر شهر می‌شوند، برخورد کند. ( صفحه 13 )


ضمیمه نوجوانه