پشت پرده مواضع اخیر

پشت پرده مواضع اخیر



تلاش برای جلوگیری از لغو پروتکل الحاقی یکی از اهداف مشخص تحولات اخیر و رایزنی‌هایی که در روزهای اخیر شدت گرفته، جلوگیری از اقدام ایران برای لغو اجرای پروتکل الحاقی است و طرف مقابل هم از بیان این هدف ابایی ندارد.  بر همین اساس رسانه‌های غربی صراحتا از سفر گروسی به تهران به عنوان تلاشی برای تغییر رای جمهوری اسلامی در خصوص توقف اقدامات داوطلبانه تحت برجام و پروتکل الحاقی صحبت می‌کنند.

بازگشت بی‌هزینه به برجام و شروع مذاکرات جدید
هدف دیگر اقدامات اخیر که البته طرف مقابل، تمایلی به علنی کردن آن ندارد بازگشت آمریکا به برجام بدون پرداخت کوچک‌ترین هزینه است؛ موضوعی که نه تنها برای ایران فایده ندارد که ضرر هم دارد زیرا عملا تحریم‌ها باقی می‌مانند و آمریکا می‌تواند از مزایای برجام هم استفاده کند. بر همین اساس است که مقامات ایران بارها اعلام کرده‌اند صرفا زمانی که تحریم‌ها از سوی آمریکا لغو شد این کشور می‌تواند به عنوان یکی از اعضای برجام پای میز مذاکرات هسته‌ای حضور یابد.  البته آمریکا به همین میزان هم قانع نیست و مقامات دولت جدید آمریکا بارها اعلام کرده‌اند که هدفشان از بازگشت به برجام، شروع مذاکرات جدید برای توافقی گسترده‌تر است که مسائل موشکی و منطقه‌ای ایران را هم در بر بگیرد.
حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در همین زمینه به جام‌جم می‌گوید: آمریکا در مواضع جدید خود هیچ‌گاه سخنی از بازگشت به برجام مطرح نمی‌کند بلکه حرف آنها مذاکره است.  وی می‌افزاید: بنابراین نباید از مواضع مقامات آمریکایی این‌گونه برداشت کرد که این کشور قصد بازگشت به برجام را دارد بلکه آنها صرفا به دنبال گفت‌وگو درباره آن هستند.
اما این مساله‌ای است که مقامات ایرانی، مخالفت خود را با آن اعلام کرده‌اند و رئیس‌جمهوری کشورمان در جلسه هیات دولت چهارشنبه اعلام کرد اگر قرار به پذیرش چنین مسائلی بود، تهران در همان دوره ترامپ می‌توانست با پذیرش آن مانع اعمال فشار آمریکا بر مردم ایران شود.
با این‌حال اروپا و آمریکا در یک بازی هماهنگ با یکدیگر تلاش دارند زمینه بازگشت آمریکا به مذاکرات هسته‌ای را فراهم کنند؛ بر همین اساس دقایقی پس از پایان نشست چهارجانبه وزرای خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام و آمریکا، انریک مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه‌اروپا اعلام کرد برجام در موقعیت حساسی قرار گرفته و به مذاکرات فشرده‌ای با حضور تمام اعضا و آمریکا نیاز است. وی پس از این مقدمه افزود: من آمادگی دارم اعضای برجام و آمریکا را برای شرکت در یک جلسه غیررسمی برای گفت‌وگو درباره مسیر حرکت به جلو دعوت کنم.
در واکنش به اظهارنظر این مقام اروپایی، ند پرایس، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا از آمادگی این کشور برای حضور در نشست گروه 1+5 و ایران به منظور بحث درباره مسیر دیپلماسی برنامه هسته‌ای سخن گفت و افزود: ایالات متحده دعوت نماینده اتحادیه‌اروپا را خواهدپذیرفت. در همین خصوص سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت‌خارجه کشورمان در توئیتر نوشت: یادآوری؛ به‌دلیل خروج آمریکا از برجام، ۱+5 وجود ندارد. اکنون تنها ایران و ۱+4 است. به‌یاد بیاورید، ترامپ اتاق برجام را ترک و تلاش کرد آن را منفجر کند. حرکات نمادین خوب است اما برای احیای ۱+5، آمریکا باید عمل کند. تحریم‌ها را بردارد. ما نیز پاسخ خواهیم داد.