لذت علوم تجربی با  آزمایشگر کوچک

ما در شرکت ایده پردازان اندیشه فرتاک معتقدیم «بهترین روش برای یادگیری هر چیزی، انجام‌ آن است»

لذت علوم تجربی با آزمایشگر کوچک

اگر پدر یا مادر باشید و این جمله که «بهترین روش برای یادگیری هر چیزی، انجام آن است» را شنیده باشید، احتمالا به این فکر افتاده‌اید که چگونه فرزاندانتان می‌توانند علوم تجربی را خودشان با انجام آزمایشات علمی ساده یاد بگیرند. استفاده از بسته‌های علمی برای کودکان، یک روش عالی برای علاقه‌مندکردن آنها به علم است. با کمک این بسته‌ها می‌توانید یک نظریه علمی را به‌طوری که برای کودکان بسیار جذاب باشد به آنها توضیح دهید. این بسته‌ها به کودکان این امکان را می‌دهند که در قالب بازی‌های کودکانه بتوانند موضوعات متنوعی را برای خودشان ایجاد و کشف کنند. این بازی‌ها کودک را مجذوب و هیجان‌زده خواهد کرد و درنهایت باعث خواهد شد خیلی بهتر یاد بگیرد. شرکت «ایده پردازان اندیشه فرتاک» یک شرکت خانوادگی است که به‌وسیله یک زوج دغدغه‌مند مشهدی و به‌منظور آموزش بهتر نظریه‌های علمی به دو فرزندشان ایجاد شده است. مریم عابدی استاد، مدیرعامل و موسس این شرکت است که دکترای شیمی دارد و به‌همراه همسرش، که او هم دکترای مهندسی شیمی دارد، توانسته‌اند زمینه تحصیلی خودشان را به‌کار بگیرند و بسته‌های آموزشی متنوع و جذابی برای کودکان تولید کنند.

از ایده تا ویترین فروشگاه!
عابدی درباره نحوه شکل‌گیری ایده و راهی که برای به اجرا درآوردن این ایده طی شده است، به جام‌جم می‌گوید: «با توجه به این‌که در دوره‌های پیش‌دبستان و دبستان نسبت به آموزش علوم به کودکان کم‌توجهی شده است، پاسخ به کنجکاوی‌های علمی کودکان به‌درستی انجام نمی‌شود. من و همسرم از طرفی می‌خواستیم شوق یادگیری علوم تجربی را در فرزندانمان ایجاد کنیم و از طرف دیگر اعتقاد داشتیم هزینه‌کردن برای آموزش کودکان، نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده آنها است. این موضوع‌ها باعث شدند ایده تولید بسته‌های آموزشی برای کودکان به دغدغه اصلی ما تبدیل شود.»
او می‌افزاید: «با نگاهی که به بازار محصولات آموزشی و کمک‌آموزشی داشتیم، متأسفانه بسته‌های متنوع و جذابی را ندیدیم که بتواند علوم را به شکل عملی به کودکان آموزش دهد. از طرف دیگر همه بسته‌های آموزشی موجود در بازار بر اساس سرفصل‌های کتب درسی مدارس تهیه و تولید شده بود و امکان انجام آزمایش‌های خارج از چهارچوب درس و مدرسه را به کودکان نمی‌دادند. این‌ها عواملی بود که باعث شد مطالعه روی تجربیات کشورهای دیگر در این حوزه را شروع کنیم. سپس ایده‌هایی که از این طریق گرفته بودیم را بومی‌سازی کردیم و دو شخصیت کارتونی دختر و پسر را به‌عنوان نمادهای محصولات‌مان در نظر گرفتیم. در گام نهایی هم موفق شدیم بسته‌های آموزشی خودمان را با عنوان «آزمایشگر کوچک» تولید و روانه بازار کنیم.»
عابدی ضمن تأکید بر اهمیت رعایت نکات ایمنی، خاطرنشان می‌کند: «تمام وسایل و لوازم مورد نیاز برای انجام آزمایش‌های هرکدام از بسته‌های آموزشی، درون بسته‌ها قرار داده شده‌اند و نیازی نیست والدین نگران تهیه‌کردن ملزومات آزمایشی برای کودکان‌شان باشند. همچنین در طراحی بسته‌ها تمام موارد ایمنی مد نظر قرار گرفته‌اند و حین انجام آزمایشات هیچ‌گونه خطری کودک را تهدید نخواهد کرد. گواه این موضوع نیز کسب مجوز از «شورای نظارت بر اسباب‌بازی‌ها» است. البته
در صورتی‌که در انجام یک آزمایش احتمال بروز کوچک‌ترین خطری وجود داشته باشد (مثلا نیاز به روشن کردن یک کبریت باشد)، آن آزمایش خاص را با علائم هشداردهنده مشخص کرده‌ایم تا حتما با کمک و مراقبت والدین انجام شود.»
«آزمایشگر کوچک» کیست؟
مدیرعامل شرکت «ایده پردازان اندیشه فرتاک» در معرفی بسته‌های آموزشی این شرکت می‌گوید: «به یاری خداوند متعال موفق شده‌ایم تا کنون پنج بسته آموزشی را به بازار عرضه کنیم. ما روش انجام آزمایش‌ها و بازی‌های آموزشی را به‌طور کامل و به زبان کودکانه در قالب دفترچه‌های راهنما تهیه کرده‌ایم که داخل هرکدام از بسته‌ها قرار داده شده‌اند.»
برگزاری دوره‌های آموزشی
عابدی درباره فعالیت‌های شرکت تحت مدیریتش در فضای مجازی به جام‌جم می‌گوید: «حوزه دیگری که در آن فعال هستیم تولید محتوای آموزشی تصویری به‌صورت عکس و ویدئو است. این محتوا با توجه به شرایط سنی مخاطبان ما که کودکان هستند تهیه می‌شود و در وبگاه یا صفحه اینستاگرام ما قرار می‌گیرد. علاوه بر این، نرم‌افزار همراه ما به نام «آویداک» هم برای دانلود در دسترس قرار دارد. از طریق این نرم‌افزار کودکان می‌توانند چگونگی انجام هر یک از آزمایش‌ها را در قالب ویدئوهای آموزشی دنبال کنند و همچنین به فروشگاه مجازی محصولات ما دسترسی داشته باشند. ثبت‌نام برای شرکت در دوره‌های آموزشی هم امکان دیگری است که در وبگاه، صفحه اینستاگرام و نرم‌افزار ما فراهم شده است.»
وی می‌افزاید: «شرکت ما تا کنون موفق به برگزاری دو دوره آموزشی برای کودکان شده است. در همین راستا دو دوره دیگر هم در حال برگزاری است و فرآیند ثبت‌نام برای شرکت در دوره‌های دیگر نیز اکنون در حال انجام است. در این دوره‌ها که به‌صورت غیرحضوری و آنلاین برگزار می‌شود، درواقع ارتباط دوسویه‌ای بین مربی و کودکان برقرار است. همزمان با انجام آزمایش‌ها که با بازی‌ها و فضای کودکانه همراه است، کودکان هم می‌توانند سوالات خود را مطرح کنند یا نظرشان را با دیگران به اشتراک بگذارند. خوشبختانه استقبال بسیار خوبی از دوره‌های آموزشی ما صورت گرفته است و امیدواریم در آینده نه‌چندان دور بتوانیم با مدارس علاقه‌مند برای برگزاری دوره یا استفاده از بسته‌های آموزشی «آزمایشگر کوچک» در آنها، همکاری‌های لازم را داشته باشیم. البته اکنون در حال همکاری با مجموعه مدارس «مفتاح» در استان خراسان رضوی هستیم و مدارس بسیاری نیز برای برگزاری کلاس‌های آموزشی به ما اعلام آمادگی کرده‌اند.»



5 محصول ما

1- 60 آزمایش و فعالیت جذاب علمی ایمن و ساده : 60 عنوان از مباحث علمی جالب از طریق آزمایش و بازی آموزشی به کودکان یاد داده می‌شوند.
2- باتری‌های طبیعی : به کودکان یاد داده می‌شود چگونه از میوه‌های مختلف برای تولید انرژی الکتریکی استفاده کنند. همچنین می‌توانند میزان الکتریسیته‌ای که میوه‌ها تولید می‌کنند را باهم مقایسه کنند.
3- دنیای مغناطیس : از طریق 10 آزمایش مختلف به کودکان اجازه ساخت آهنربای الکتریکی، اسلایم مغناطیسی و ... داده می‌شود تا با مفهوم مغناطیس آشنا شوند.
4- پدیده‌های آب‌وهوایی : کودکان با 11 پدیده آب‌وهوایی گوناگون آشنا می‌شوند و با استفاده از لوازمی که درون بسته وجود دارد، می‌توانند برف یا باران مصنوعی تولید کنند یا فوران آتشفشان و ... را بازسازی کنند.
5- کارآگاه کوچولو :در این بسته یک بازی فکری جذاب طراحی شده است که کودکان با توجه به دفترچه راهنما آن بازی را انجام می‌دهند؛ علاوه بر این، یک مدرسه کارآگاهی هم برای کودکان در نظر گرفته شده که در قالب پنج فعالیت کارآگاهی ساده، آموزش‌هایی
در خصوص حقایق علمی به کودکان داده می‌شود.