نگذاریم احساس غربت کنند

نگذاریم احساس غربت کنند


 برخی از خانواده‌های شهدای مدافع‌حرم لشکر فاطمیون و زینبیون که به دلیل مشکلات مهاجرت، مظلومیت مضاعفی نسبت به سایر شهدای مدافع حرم دارند، این روزها درگیر مشکلات معیشتی‌ هم شده‌اند. آنها مظلومند و متواضع و گاهی اوقات غریب؛ خصلت‌هایی که در زندگی ساده و کلام بی‌آلایش خانواده‌ شهدای مدافع‌حرم فاطمیون که اصالتا افغانستانی هستند دیده می‌شود. یکی از همسران شهدای فاطمیون می‌گوید: «من به عنوان همسر شهید مدافع‌حرم از مسوولان بنیاد شهید انتظار دارم که فقط نسبت به خانواده شهدای ایرانی ابراز محبت نکنند و جویای احوال خانواده‌های شهدای مدافع‌حرم افغان هم باشند چون این خانواده‌ها خیلی مظلوم و غریبند و به دلجویی مسوولان ایرانی نیاز دارند.»
اما شهید حاج‌قاسم سلیمانی، توجه‌ ویژه‌ای به شرایط خانواده شهدای مدافع حرم و به‌ویژه شهدای لشکر فاطمیون داشت و خوشبختانه این روزها راهش ادامه دارد و بسیاری از تشکل‌های مردمی با پیروی از منش حاج‌قاسم به میدان آمده‌اند تا از مشکلات این خانواده‌ها بکاهند. یکی از این تشکل‌ها، خادمان هیات نورالرضا‌ست که اعضای آن این روزها به یاری لشکر فاطمیون و خانواده شهدای آنها آمده‌اند. مسوول روابط‌عمومی این هیات درباره فعالیت‌های خدمت‌رسانی به این خانواده‌ها می‌گوید: «چند ماهی است تصمیم گرفته‌ایم در این روزهای سخت، کمک‌حال خانواده شهدای عزیز فاطمیون باشیم و برخی از مشکلات این عزیزان را در حد توان‌مان و با همراهی خیران از میان برداریم؛ آنقدر که برخی از خیران در ایران و حتی شیعیان خارج از کشور هم در این اقدام ما را کمک کرده‌اند و قرار است فعلا چند خانواده را تحت‌پوشش قرار دهیم و مبلغ 2میلیون تومان به‌صورت ماهانه به آنها پرداخت شود.» روندی که قرار است در سایر نهادها و سازمان‌ها هم جریان پیدا کند و تداوم داشته باشد و این خدمت‌رسانی شامل حال نه‌تنها چند خانواده بلکه همه خانواده‌های شهدای لشکر فاطمیون بشود؛ خدمت‌رسانی‌هایی که البته نباید فقط به نیازهای مالی محدود شود.
خوشبختانه چند سال است که نهادها و تشکل‌های مردمی، مشکلات این عزیزان را مشکلات هموطنان خودشان می‌دانند و از هیچ همراهی و کمکی دریغ نکرده‌اند. حالا خیلی وقت است که در مساجد شهرهای مختلف کشور از جمله مشهد، جلسات متعددی برای خدمت‌رسانی به خانواده شهدا فاطمیون برگزار می‌شود. جلساتی که همه اقشار جامعه از دکتر و مهندس تا دانشجو و استاد همه کنار هم نشسته‌اند و هرکسی از توانمندی‌هایش در راه خدمت‌رسانی می‌گوید؛ از خدمات پشتیبانی تا خدمات درمانی و فرهنگی. خدماتی که فهرست می‌شوند و در نوبت انجام قرار می‌گیرند. حتی دلجویی و سرزدن و احوالپرسی از آنها هم جزو فعالیت‌ها و خدمت‌رسانی‌هایشان محسوب می‌شود. یکی از این خادمین می‌گوید: «این کار را می‌کنیم که یادشان بیندازیم ما تا همیشه قدردان آنها هستیم و ارزش‌شان را می‌دانیم؛ که بدانند قلب‌مان برای آنها و شهیدشان می‌تپد.» آن‌وقت شاید دیگر احساس غربت نکنند.