سفر محدود شود

سفر محدود شود


در 30 بهمنی كه گذشت كووید-۱۹ یكساله شد. ‌از زمانی كه اولین مورد قطعی ابتلا به این بیماری - كه در ابتدا كروناویروس جدید خطاب می‌شد - به صورت رسمی اعلام شد تابه‌حال، شاید كمتر خانواده‌ای در ایران باشد كه حداقل یكی از اعضای آن مبتلا به این ویروس نشده باشد.
این روزها سوال اصلی خیلی از هموطنان این است كه كووید-۱۹ تا چه زمانی با ما است؟ برای پاسخ به این پرسش باید مجددا راه‌های مبارزه با این ویروس را با هم مرور كنیم؛ گرچه شهروندان و مخاطبان روزنامه جام‌جم‌ بارها این روش‌ها را مطالعه كرده‌اند، ولی وقتی بازخورد عملی توصیه‌ها در جامعه كمرنگ می‌شود، وظیفه افراد درگیر در درمان این بیماری، اطلاع‌رسانی مداوم خواهد بود. ویروس مسری‌تر و كشنده‌تر شده، در حالی كه روش‌ انتقال ویروس‌ تغییری نكرده است، بنابراین رعایت سختگیرانه دستورالعمل‌های پیشگیرانه باید با جدیت بیشتری انجام شود. با توجه به در پیش بودن تعطیلات نوروزی و احتمال خیز مجدد بیماری، از هم‌اكنون باید به فكر قوانین محدود‌كننده مسافرت‌ها، كاهش دید و بازدیدها و محدودیت حضور مردم در مراكز خرید و بازارها بود. تجربه یك سال اخیر ثابت كرده پروتكل‌ها نیاز مبرم به ضمانت اجرایی دارد و با توجه به
طولانی شدن همه‌گیری و خستگی مردم از محدودیت‌ها، احتمال كاهش بیشتر پایبندی به آنها محتمل است. براساس گزارش‌های اخیر وزارت بهداشت، ویروس كرونای جهش‌یافته (انگلیسی) در كشور ما در حال گسترش است و با توجه به احتمال بیشتر ابتلای كودكان، نقش بیماریابی فعال در هر خانه بیشتر از قبل اهمیت دارد. هنوز هم بسیاری از مبتلایان حاضر به قرنطینه كردن داوطلبانه خود نیستند، در حالی كه در بسیاری از كشورها، دولت‌ها در این امر‌ مداخله كرده و قوانین سختگیرانه جهت محدود كردن تردد افراد بیمار در سطح جامعه را وضع كرده‌اند.
با توجه به شروع واكسیناسیون در ایران، تسریع در ایمن‌سازی بخش اعظم مردم، در كنترل چرخه ویروس بسیار حیاتی است. باید تا قبل از این‌كه ویروس به علت ماندگاری بیشتر، فرصت داشته باشد جهش‌های عمده‌تری را در ساختار خود تجربه كند، موارد ابتلا را به حداقل رساند.