پرواز ابدی

درگذشت سرمربی سابق پرسپولیس سپاهان و تیم امید ایران

پرواز ابدی

30 تیر 88 تا 9‌دی‌ماه همان سال.عمر سرمربیگری زلاتکو کرانچار در پرسپولیس همین قدر کوتاه بود. او میراثی را تحویل گرفته بود که آشفته‌تر از آشفته بود. تیمی که با قطبی به قهرمانی رسیده بود، سپس افشین پیروانی را بالای سرش می‌دید و بعد از آن به نلو وینگادا رسیده بود آنقدر شلخته و به‌هم ریخته بود که کرانچار هم نتوانست آن را جمع و جور کند. او پنجمین مربی کروات درتاریخ باشگاه پرسپولیس بود. پیش از او وینگو بگوویچ، ایوان مت‌کوویچ، استانکو پوپله‌کوویچ و ولادیسلاو بگوویچ روی نیمکت پرسپولیس نشسته بودند با این حال آمدن زلاتکو به پرسپولیس و نحوه جدایی‌اش از این تیم شبیه هیچ کدام از قبلی‌ها نبود. آن زمان حبیب کاشانی مدیرعامل پرسپولیس بود. او از دلایل جدایی کرانچار گفته‌ بود:« ما هفته‌ای یک‌بار با آقای کرانچار جلسه داشتیم و در این جلسات ایشان در مورد بازیکنان الفاظ و ادبیاتی را به کار می‌برد که شایسته آنها نبود.
به‌طور مثال عنوان می‌کرد فلان بازیکن دیوانه است، فلان بازیکن نمی‌فهمد و ...» اما حتی کاشانی هم دلیل اصلی جدایی را به زبان نیاورد. دلیلی که شاید امروز یکی از مهمترین دلایل مرگ زلاتکو باشد. کرانچار در 18‌فوریه به دلیل مشکلات کبدی در بیمارستان بستری شد و 1‌مارس هم دار‌فانی را وداع گفت.
 در تور سپاهان
با همه حاشیه‌هایی که کرانچار داشت سپاهان مجوز فعالیت او را گرفت و 6‌آبان 90 به عنوان سرمربی سپاهان انتخاب شد. او موفق شد تیم فوتبال سپاهان را در لیگ‌برتر ۹۱ - ۱۳۹۰ و جام‌حذفی ۹۲-۱۳۹۱ به مقام قهرمانی برساند. کرانچار در ۱۷‌شهریور ۱۳۹۳ از هدایت تیم سپاهان استعفا داد. زلاتکو در ۲۹‌اسفند ۱۳۹۵ برای دومین‌بار به‌عنوان سرمربی سپاهان انتخاب شد و تقریبا یک سال بعد یعنی در ۳۰ دی ۱۳۹۶ با توافقی دوطرفه از سپاهان جدا شد. کرانچار در مجموع ۱۶۸ بازی رسمی هدایت تیم‌های سپاهان و پرسپولیس را بر عهده داشت. او ۱۴۷‌بار روی نیمکت سپاهان و ۲۱‌بار روی نیمکت پرسپولیس نشست.
 ماجراجویی در تیم امید
کرانچار در ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ توسط حمید استیلی مدیر تیم‌ملی فوتبال امید، به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی فوتبال امید ایران تا سال ۲۰۲۰ انتخاب شد. اما در ۱۵ اردیبهشت ١٣٩٨ با اعلام مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال ایران کرانچار از سمت سرمربیگری تیم‌ملی امید ایران برکنار شد. این برکناری برای او پایان فوتبال بود. در سال 2019 که از ایران جدا شد دیگر با هیچ تیمی قرارداد نبست. روحش شاد و یادش گرامی‌باد.