نسخه Pdf

یک کشف توپ

گفت‌وگو با کاپیتان دهه هشتادی تیم نوجوانان پرسپولیس درباره تجربه‌های فوتبالی‌اش و مشکلات تیم‌های پایه

یک کشف توپ

مهدی طارمی، بازیکن موفق این روزهای فوتبال ایران است. زننده بهترین گل لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۲۱، آن هم به چلسی، قهرمان این دوره از مسابقات، بالاتر از بزرگانی چون مسی، نیمار و امباپه، نشان‌دهنده اوج آمادگی اوست. مهاجمی که در فصل قبلی آقای گل شد و این فصل هم، عنوان آقای پاس گلی لیگ معتبر پرتغال را به نام خودش ثبت کرد. حضور طارمی در سطح اول فوتبال جهان، برای نسل جوان فوتبال ما امیدبخش است. در صورتی که اهمیتی ویژه‌ای به ورزش پایه داده شود. به همین بهانه و البته دوره مقدماتی جام‌جهانی سراغ دو نفر از کارشناسان ورزشی و مربی تیم فوتبال نوجوانان پرسپولیس رفته‌ایم تا درباره وضعیت ورزش پایه و استعدادیابی نوجوانان، شنونده حرف‌هایشان باشیم. گفت‌وگوی ویژه‌ای هم با محمدحسین عباسی، کاپیتان نوجوانان پرسپولیس داشته‌ایم. بازیکن خوش‌تکنیک و بازیسازی که متولد اسفند سال ۱۳۸۲ است و آینده روشنی در فوتبال دارد. تیم نوجوانه هم برای آقای کاپیتان آرزوی موفقیت دارد.

شما از چه سالی فوتبال حرفه‌ای را شروع کرده‌ای و چگونه به استعدادت در فوتبال پی بردند؟ اولین تیم حرفه‌ای شما کدام باشگاه بود؟
من از کودکی به فوتبال علاقه داشتم. اولین مسابقه حرفه‌ای من به سال۹۵ برمی‌گردد و از آن موقع تا الان، عضو باشگاه پرسپولیس هستم.
مربیان من آقای میلاد شایگان و مسعود آگین، از تیم‌های محلی که در آنها توپ می‌زدم، من را برای تست به باشگاه پرسپولیس معرفی کردند و خوشبختانه تست‌های فوتبالی را پشت‌سر گذاشتم و در این تیم پذیرفته شدم.
الگوی فوتبالی‌ات در ایران و خارج از ایران کیست و هدف بلندمدت و کوتاه‌مدت برای آینده فوتبالی‌ات را بگو.
من بین تیم‌های داخلی، طرفدار پرسپولیس هستم. الگو و بازیکن مورد علاقه من هم میان بازیکنان ایرانی، وحید امیری است. به دلیل اخلاق و رفتار حرفه‌ای و البته فنی بودن او که به نظرم برای همه ثابت شده است. اما در خارج از ایران طرفدار و عاشق باشگاه آرسنال در لیگ برتر هستم و لیونل مسی هم بازیکن مورد علاقه من میان بازیکنان غیرایرانی است.
همه مسی را برای تکنیک و گلزنی‌اش دوست دارند اما من برای بازی‌سازی خوبی که دارد، دوستش دارم. دلم می‌خواهد خودم روزی به عنوان بازیساز بزرگسالان پرسپولیس شناخته شوم.
در چه پستی بازی می‌کنی و چه شماره‌ای را می‌پوشی؟
پست تخصصی من در سال‌های گذشته، هافبک میانی است. تجربه بازی در پست‌های هافبک دفاعی، تهاجمی و بال راست را هم به دلیل پا راست بودن دارم. شماره مورد علاقه من هم شماره ۹۲است.
وضعیت ورزش پایه و ورزشکارهای همسن‌ات چگونه است؟
متاسفانه فوتبال پایه در کشور ما وضعیت خوبی ندارد. به نظرم افت و خیز تیم‌های داخلی و تیم ملی در سال‌های مختلف، دلیلش بی‌توجهی به نسبت فوتبال پایه است.
به طور قطع می‌گویم میان همسن‌های خودم، استعدادهای فوتبالی بی‌نظیری وجود دارد که اگر کسی توجه کند، باعث پیشرفت فوتبال و افتخارآفرینی در سطح جهان خواهند شد.
خانواده‌ات در موفقیت‌های تو چقدر تاثیرگذار بوده و این‌که مربیانت چه سهمی در رشد تو داشته‌اند؟
خوشبختانه در مسیر ورزش و فوتبال من، اقوام و خانواده، به‌خصوص پدرم نقش زیادی داشتند. آقای حسن خان‌محمدی، مربی تیم پرسپولیس و آقای رضا جباری، سرمربی باشگاه هم باعث پیشرفت دوچندان من در تیم شدند.
در اوقات فراغت چه کارهایی می‌کنی؟
همه ما می‌دانیم فیلم دیدن و کتاب خواندن در زندگی شخصی و بالا رفتن اطلاعات عمومی ما تاثیرگذار است. من اوقات فراغتم را عمدتا با تماشای فیلم پر می‌کنم و عاشق فیلم‌های آل‌پاچینو و نوید محمدزاده هستم.
درس‌ات چطور است؟ کلاس چندمی و این‌که به عنوان یک ورزشکار حرفه‌ای برنامه‌ای برای درس داری؟
در حال حاضر دانش‌آموز کلاس دهم هستم و وضعیت درسی مطلوبی دارم.
هدفم برای زندگی، تبدیل شدن به یک فوتبالیست باسواد است. در کنار فوتبال قطعا به درس خواندن توجه می‌کنم.
برنامه‌ات برای رسیدن به تیم ملی چیست؟ و این‌که بزرگ‌ترین آرزویت به عنوان بازیکن تیم ملی ایران را هم بگو؟
روزبه‌روز روی خودم از لحاظ بدنی، تکنیکی و اخلاقی کار می‌کنم که روزی از تیم پرسپولیس به تیم ملی دعوت شوم و با صعود تیم ملی به مراحل بالاتر از گروهی در جام جهانی و قهرمانی در جام ملت‌های آسیا، افتخاری بزرگ همراه با تیم ملی به عنوان بازیکن تاثیر گذار کسب کنم.
و جمله آخر؟
می‌خواهم از مربیانی که در این سال‌ها، تاثیر زیادی در رشد فوتبالی من داشته‌اند، تشکر کنم. مربیان و مسؤولانی چون آقایان مسعود زارعی، علیرضا محمد، فرامرز سلطانی، جواد باقری و شهرام رشنو.