احتمال ركود اقتصادی در سال ۹۸

احتمال ركود اقتصادی در سال ۹۸

جدیدترین بررسی‌های اقتصادی صورت‌گرفته از سوی اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد اقتصاد ایران روند دور شدن خود از شاخص‌های رشد را در سال پیش‌رو نیز ادامه خواهد داد.
به گزارش ایسنا، براساس ارزیابی‌های صورت‌گرفته با توجه به بررسی متغیرهای موجود در حوزه تولید ناخالص داخلی، احتمالا ایران در سالی كه پیش‌رو خواهد بود، همچنان فاصله‌اش را با روند رشد سال ۱۳۹۰ ادامه می‌دهد و احتمالا شاخص‌های تولید در هر سه‌حوزه اصلی منفی باقی می‌ماند.
بر اساس برآوردهای بین‌المللی صورت گرفته، اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۹ در حوزه تولید ناخالص داخلی نسبت به سال قبل از آن كاهش 6/3 درصدی را تجربه خواهد كرد.
اگر این پیش‌بینی‌ها به وقوع بپیوندد، این سومین بار است كه اقتصاد ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی دو سال پیاپی دچار ركود می‌شود. قبل‌تر، این تجربه در سال‌های ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۵ و ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ رخ داده بود.
بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر اقتصاد ایران می‌توانست روندی را كه از سال ۱۳۹۰ آغاز كرده بود ادامه دهد، امروز شاخص تولید ناخالص داخلی كشور به رقمی بسیار بالاتر می‌رسید.
همچنین پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد پس از عبور از این سال، اقتصاد ایران در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ احتمالا روند رشد مثبت به خود می‌گیرد.