این یازده نفر

این یازده نفر

برنامه فرمول یك در بازار شلوغ معرفی برنامه‌ها و چهره‌های تلویزیونی جشنواره جام‌جم 11چهره مردمی موفق را برای انتخاب چهره سال 97 به آراء مردمی گذاشته است

مادر شهید كارآفرین برای زنان اهوازی
مسن‌ترین نامزد چهره مردمی سال، عصمت احمدیان است. نقل‌قول مشهورش در جشنواره‌ عمار او را در سال ۹۷ سر زبان انداخت. او با حضور روی سن با دریافت جایزه‌ استقلال از این جشنواره، وضعیت دشوار اقتصادی را مورد نقد قرار داد و بیان كرد دیدن گرفتاری مردم از دیدن رگ‌های بریده فرزند شهیدش دردناك‌تر است. عصمت احمدیان كه ملقب به «مادر شهدا» است از چهره‌های مشهور اهواز به‌شمار می‌رود. كارآفرینی او برای بیش از ۳۰۰ زن اهوازی از جمله اقداماتی ا‌ست كه او را در بین ده چهره‌ برتر سال قرار داده است.

كارآفرینی برای معلولان
یوسف اصلانی، نمایند‌ه‌ تمامی معلولان كشور در برنامه فرمول یك است. تاسیس یك موسسه‌ توانبخشی كه به معلولان، خدمات رایگان ارائه می‌کند، مهم‌ترین كاری‌ است كه یوسف اصلانی را در میان ده چهره‌ برتر سال قرار داده است. نام او در كنار كودكی به‌اسم «بهادر» گره خورده است. یك نوزاد دوروزه كه والدینش او را در خیابان رها می‌كنند و موش صورت نوزاد را می‌خورد! یوسف این كودك را از بهزیستی تحویل می‌گیرد و از او نگهداری می‌كند.كاری كه اولین جرقه فعالیت‌های خیرخواهانه او محسوب می‌شود. یوسف اصلانی متولد سال۱۳۵۶ است و تاسیس استخر و مركز دندانپزشكی برای معلولان از جمله ویژه‌ترین اقدامات او در حوزه معلولان كشور به‌شمار می‌رود.

مهاجرت معكوس
در بین پنج بانویی كه به‌مرحله نهایی چهــــــــــره مردمی سال رسیده‌اند،
طناز بحری،‌ تقدیر متفاوت‌تری دارد. داســــــــــــــــتان او، داستان زندگی دختری‌ است كه ریاست‌ بخش هماتولوژی یك بیمارستان در شهر روتردام هلند را عهد‌ه‌دار بوده اما ناگهان تصمیم می‌گیرد به كشورش برگردد و فعالیتش را همین‌جا ادامه دهد.  با این‌كه وزارت علوم هنوز بورد و تخصص او را تایید نكرده اما طناز بحری هم‌اكنون جوان‌ترین دكتر بیمارستان شریعتی به‌شمار می‌آید كه مهاجرت معكوس از هلند به ایران، او را تبدیل به چهره‌ای خبرساز كرده است.

جراح نیازمندان
محور اصلی فعالیت لعبت گران‌پایه درباره‌ شایع‌ترین سرطان در بین خانم‌هاست. او در زمینه‌ آگاه‌سازی از سرطان سینه فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داده و سابقه برگزاری ۷۷ كارگاه آموزشی برای پیشگیری از سرطان سینه را در پرونده خود دارد. از دیگر افتخارات او می‌توان به متخصص جراح عمومی، برنده اولین جایزه جهانی گوهر شاد، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران و ملقب به «جراح نیازمندان» اشاره كرد. او طی سالیان اخیر ۲۹ سفر به مناطق محروم ایران انجام داده و در این سفرها ۵۴ هزار ویزیت و ۱۵۰۰ عمل جراحی انجام داده است.

صدور احكام فرهنگی
مجرمی به قطع دست محكوم شده و به‌‌جای این كار موظف می‌شود درخت بكارد یا فردی كه به مامور پلیس اهانت كرده به‌جای این‌كه جریمه یا زندانی شود، محكوم می‌شود تا صد كفش برای دانش‌آموزان تامین كند. این دو موقعیت شاید مانیفست‌ مناسبی برای یكی از ده چهره مردمی سال ۹۷ یعنی محمدرضا عموزاد خلیلی باشد، یك قاضی اهل گالیكش كه به‌جای حكم زندان برای مجرمان، محكومیت‌های جالبی را وضع می‌كند. بعضی از زندانیان در شهر گالیكش به‌جای این‌كه عمر خود را در زندان این شهر سپری كنند،‌ مشغول انجام شغل‌هایی چون گل‌فروشی، كتابفروشی و درخت‌كاری هستند كه احكام آنها توسط محمدرضا عموزاده صادر شده است. قاضی‌‌ای كه اعتقاد دارد كسی را كه مشكل مالی دارد، نباید روانه زندان كرد.

چوپانی از ایلام
به ‌او لقب «چوپانی از نسل طبیعت» داده‌اند. شهرستان سیروان در استان ایلام بخش زیادی از پوشش گیاهی‌اش را مدیون نورالدین توسلی‌ است؛ یك چوپان ۵۳ ساله كه هر روز در مسیرش صد اصله نهال می‌‌كارد. باقیات صالحاتِ ۲۰ ساله او باعث شده مردم این منطقه از سایه و میوه درختانی كه نورالدین كاشته استفاده كنند. او همچنین در كنار زمین‌های زراعی، سیل‌بند درست می‌كند تا به این‌ وسیله هم از فرسایش خاك هنگام بارندگی جلوگیری كند و هم منبع مناسبی از غذا را برای دام‌ها ایجاد كند. نورالدین توسلی از چهره‌های برجسته سال ۹۷ است كه با رای اكثریت هیات انتخاب فرمول یك به مرحله‌ نهایی چهره مردمی سال راه پیدا كرد.

چای فروش با انصاف
مسن‌ترین چهره‌ برتر سال ۹۷ یك چای‌فروش منصف در استان آذربایجان شرقی به نام حاج كاظم كبیر صابر است. او نه تنها در بازار صفی تبریز كه در كل این شهر به رعایت عدل و انصاف مشهور است و به او لقب «ترازوی عدالت» داده‌اند. حاج كاظم كه جهان‌بینی‌اش شاید با حاج كاظم معروف آژانس شیشه‌ای تفاوت زیادی نداشته باشد، ‌اعتقاد دارد كار خاصی نمی‌كند و هر مسلمانی باید همین‌قدر روی حرفه‌اش حساس باشد. او هنگام محاسبه‌ وزن چای، وزن پاكت چای را هم در كنار ترازو می‌گذارد تا گرمی در حق مشتری‌هایش اجحاف نكند.

یك زن موفق روستایی
دختری از سیستان و بلوچستان كه در سال ۲۰۱۸ توانست چهارمین دختر روستایی جهان نام بگیرد. توزیع امكانات آموزشی در چند مدرسه، جمع‌آوری سرمایه و نظارت بر ساخت سرویس‌های بهداشتی در مناطق محروم و آموزش سوزن‌دوزی به‌عنوان یكی از صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان از جمله خدماتی ا‌ست كه زیبا عزیزی را به چهره‌ای بین‌المللی تبدیل كرده است. زیبا عزیزی متولد سال ۱۳۶۲ است و در روستای گهجن از توابع شهر قصرقند به‌دنیا آمده است. فعالیت‌های اجتماعی او برای مردم قصرقند، از او چهره‌ای موفق و تاثیرگذار در استان سیستان و بلوچستان ساخته است.

كمك به زلزله زدگان
Devoted life اصطلاحی در زبان انگلیسی‌ است و به افرادی اطلاق می‌شود كه زندگی‌شان را به موضوع خاصی اختصاص می‌دهند. نرگس كلباسی از جمله چهره‌های اجتماعی‌ است كه بخشیدن این صفت به او كار دشواری نیست. كسی كه در سال جاری، زندگی‌اش را وقف كرمانشاه كرده و از زمان زلزله در آنجا زندگی می‌كند تا به نارسایی‌های موجود در منطقه رسیدگی كند. كلباسی كه پیشتر او را برای فعالیت‌های خیرخواهانه‌اش در هندوستان می‌شناختیم، كمپینی با‌عنوان «جشن 5000 تومانی» را راه‌اندازی كرد و با كمك‌های مردمی جمع شده برای مردم كرمانشاه خانه ساخت. كلباسی متولد اول فروردین ۱۳۶۷ و نوه مرحوم شیخ فخرالدین كلباسی اشتری، از روحانیون مشهور اصفهان است.

سرباز فداكار حادثه تروریستی
تنها دهه هفتادی در بین نامزدهای برنامه فرمول یك، مجتبی محمدی ا‌ست. ۳۱ شهریور ۹۷ روزی‌ است كه تاریخ به‌راحتی فراموش نخواهد كرد. روزی كه مجتبی محمدی به قهرمانِ اهواز تبدیل شد. در‌حالی‌كه در هوای گرم اهواز به‌مناسبت هفته دفاع مقدس رژه نیروهای مسلح درحال برگزاری بود، ناگهان چند دقیقه صدای رگبار گلوله همه را نگران كرد. مجتبی در آن حادثه تروریستی، جان یك كودك به‌همراه مادرش را نجات داد تا به یكی از مهم‌ترین چهره‌های اجتماعی سال تبدیل شود. او متولد ۱۳۷۳ و سرباز یكم نیروی ارتش جمهوری اسلامی‌ است كه برای عمل انسان‌دوستانه‌اش یك ماه از اضافه خدمتش بخشیده شد.