رمز و راز محیط‌كاری برنده

چطور می‌توان فضای کسب و کار را برای کارکنان پویا و جذاب کرد؟

رمز و راز محیط‌كاری برنده

دنیای كسب‌ و كار در ده سال گذشته با تحولات عظیمی روبه‌رو شده است. این روزها رقابت تنگاتنگی در عرصه‌های مختلف كاری در جریان است. یكی از مهم‌ترین رقابت‌های حوزه كارآفرینی، به دست آوردن و حفظ نیروهای كارآمد و بااستعداد است. زمانی كه صحبت از شرایط كاری ایده‌آل و دلچسب برای كاركنان پیش می‌آید، اولین مثالی كه به ذهنمان می‌آید تصاویری است كه در صفحات مجازی از محیط كاری جالب و خلاقانه شركت گوگل دیده‌ایم. شاید كار كردن در محیطی مانند گوگل برای اكثر كارمندان بسیار ایده‌آل و دوست داشتنی به نظر برسد، اما فراهم كردن چنین شرایطی بسیار فراتر از توان یك مجموعه استارت‌آپی نوپاست. گرچه ممكن است به‌عنوان صاحب كسب‌ و كاری كوچك نتوانید با مجموعه بزرگی مانند گوگل به هیچ عنوان رقابت كنید، اما این به آن معنا نیست كه هیچ راه‌حل دیگری برای ایجاد انگیزش و علاقه در كارمندان‌تان یا جذب كاركنان جدید وجود ندارد. در ادامه رازهایی را در مورد ایجاد فضای كاری دوست‌داشتنی و جذاب برای موفقیت بیشتر در كسب‌ و كار معرفی خواهیم كرد. منبع: Entrepreneur

به دنبال افراد متناسب با فضای كارتان باشید
كسب‌ و كارتان تا به اینجا هرچقدر پیشرفت كرده باشد، فضایی بر اثر فعالیت كارمندانی كه دارید در آن حاكم شده است. در این میان قطعا رفتارها و نحوه كار برخی كارمندان به گونه‌ای است كه برایتان مطلوب است.
بنابراین برای استخدام افراد جدید هم باید سعی كنید به دنبال افرادی با خصوصیات كاری مشترك با چنین افرادی باشید كه با فضای كاری موجود همخوانی داشته باشند. یكی از راه‌های پیدا كردن افرادی با خصوصیات رفتاری و كاری مشابه پیدا كردن افرادی است كه پیشینه تقریبا مشابهی دارند.
تونی هسیه (Tony Hsieh) مدیرعامل یكی از فروشگاه‌های آنلاین موفق به‌نام زاپوس (Zappos) كه زیرمجموعه فروشگاه اینترنتی بزرگ آمازون است، همیشه در جلسات مصاحبه كاری برای استخدام كارمند جدید این سؤال را مطرح می‌كند: «فكر می‌كنی چقدر خوش‌شانس هستی؟» به عقیده هسیه هرچقدر فردی خود را خوش‌شانس‌تر بداند، اشتیاق و اعتماد به نفس بیشتری برای رویارویی با فرصت‌ها و ناشناخته‌ها خواهد داشت.
حواستان باشد در مصاحبه كاری برای استخدام نیروهای جدید، دقیقا به دنبال بررسی همان ویژگی‌هایی باشید كه برایتان اهمیت زیادی دارد. در این صورت در ادامه نیز محیط كاری یكدست‌تری را تجربه خواهید كرد.


مزایای شغلی ویژه‌ای ارائه دهید
اگر بتوانید مزایای شغلی خاصی در مجموعه خود ارائه دهید كه منحصر به فرد خودتان باشد و جای دیگری ارائه نشود، می‌توانید مزیت رقابتی خود را نسبت به سایر مجموعه‌های رقیب برای جذب كارمندان كارا و با استعداد افزایش دهید. به‌عنوان مثال برخی مجموعه‌های ارائه خدمات تفریحی، پیشنهادهای تفریحی ویژه‌ای برای كارمندانشان در نظر می‌گیرند. یا برخی شركت‌های بزرگ دنیا خدمات ویژه‌ای مانند تحویل رایگان خریدها، تحویل گرفتن بچه‌ها از مدرسه، ارائه خدمات مورد نیاز برای خودروهای شخصیشان را به كارمندانشان ارائه می‌دهند. چنین مزایای منحصر به فردی علاوه بر این كه زندگی آسان‌تری را برای كارمندان به همراه خواهد داشت، كمك می‌كند تمركز بیشتری روی وظایف كاری‌شان داشته باشند و درگیری‌های روزمره انرژی آنها را برای انجام وظایفشان نگیرد. برخی شركت‌های تولیدی نیز تخفیف‌های مهیج و بسیار خوبی در طول سال به كارمندانشان برای خرید محصولات تولیدی می‌دهند كه برایشان بسیار جذاب است.


ارزش‌های بنیادین خود را مشخص كنید
هر مجموعه كسب‌ و كاری باید پیش از هر چیز ارزش‌های بنیادی‌اش را مشخص كند. این ارزش‌ها نحوه ارتباطش با خارج از مجموعه و نمایی كه می‌خواهد در جامعه و برای مشتریانش از خود ارائه دهد را تعیین می‌كند. علاوه بر این هر مجموعه باید اصول و ارزش‌هایی را برای كاركنانش مشخص كند. این ارزش‌ها نحوه تعاملات كارمندان و دستیابی به اهداف كاری روزانه آنها را تعیین خواهد كرد.
شركت بین‌المللی اف‌ای  (FE Intenational) مجموعه‌ای موفق در زمینه ارائه خدمات الكترونیك به كسب‌ و كارهای كوچك‌تر است. این مجموعه ارزش بنیادی «راهی پیدا كن!» را برای خود انتخاب كرده است. این ارزش در ذهن همه كاركنان فارغ از جایگاه و مسؤولیتی كه دارند، تفكر كارآفرینانه را تقویت می‌كند و به آنها پر و بال لازم برای توسعه خلاقیت و نوآوری برای حل مشكلات را می‌دهد. تفكر خلاقانه از اولین ابزارهای مورد نیاز برای موفقیت است.
وقتی ارزش‌های كاری را برای كارمندان‌تان روشن كنید، آنها می‌دانند در چه مسیری باید برای انجام وظایف كاریشان حركت كنند. بد نیست جست‌وجویی در فضای مجازی در مورد لیست ارزش‌های شركت‌های مطرح و موفق دنیا داشته باشید تا بهتر به اثرگذاری این پیام‌های ذهنی در روند موفقیت پی ببرید.


 به خانواده بها دهید
مجموعه بین المللی رستوران‌های زنجیره‌ای غذای سالم سوئیت‌گرین (Sweetgreen) توجه بسیار زیادی به شرایط خانوادگی كارمندانش دارد و حتی بودجه قابل‌توجهی را برای كمك به خانواده كاركنانش اختصاص داده است. یكی از فعالیت‌های این مجموعه كه برای بسیاری از ما نیز آشناست، راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه برای رفع مشكلات كارمندانش با نام «صندوق خانواده» است.
این صندوق كمك‌هزینه‌هایی را برای مسكن، مسافرت‌های ضروری یا خدمات درمانی مورد نیاز برای اعضای خانواده كارمندان مجموعه ارائه می‌کند. این مجموعه حتی به كارمندانش چه زن و چه مرد تا پنج ماه مرخصی پس از به دنیا آمدن فرزندشان می‌دهد.
توجه به نیازهای كارمندان‌تان بر‌اساس شرایط سنی و خانوادگی كه دارند باعث می‌شود، آنها با امنیت خاطر بیشتری مسؤولیت‌های كاری خود را انجام دهند و زمان كاری خود را صرف دغدغه‌ها و درگیری‌های خانوادگی‌شان نكنند.


رقیبانتان را زیر نظر داشته باشید
در دنیای امروز كه كارمندان مدام در حال تغییر شغل برای پیدا كردن شرایط كاری بهتر هستند، هیچ اشكالی ندارد كه كمی از روی دست رقیبانتان نگاه كنید! اگر بدانید كه سایر مجموعه‌های مشابهی كه رقیبتان محسوب می‌شوند چه شرایط و امكاناتی را برای كارمندانشان فراهم می‌كنند، می‌تواند ایده‌های خوبی برای ایجاد محیط كاری لذت‌بخش و دور از استرس در مجموعه‌تان به ذهنتان بیاورد.
حتی نحوه تبلیغ رقیبانتان در مورد مزایا و امكاناتی را كه در اختیار كاركنانشان قرار می‌دهند، بیاموزید. بسیاری از شركت‌های بزرگ فهرستی از مزایای شغلی را در صفحه درخواست كار وبگاه شركتشان قرار می‌دهند تا متقاضیان هنگام بررسی وبگاه شركت‌های مختلف برای ارسال رزومه كاری، جذب شوند و برای استخدام در این شركت اقدام كنند.


از حرفه‌ای‌ها كمك بگیرید
اگر احساس می‌كنید حال و احوال كسب‌ و كارتان خیلی خوب نیست می‌توانید از شركت‌ها و مجموعه‌هایی كه در حال فعالیت برای ارائه خدمات حرفه‌ای به كسب‌وكارهای نوپا و تازه تأسیس هستند، كمك بگیرید. این مجموعه‌ها كه تعدادشان این روزها رو به افزایش است، می‌توانند بر اساس نیازهای كسب‌ و كارتان به شما خدمات مشاوره‌ای و آموزشی ارائه دهند و به نوعی روح تازه‌ای در كسب‌ و كارتان بدمند. برخی از این مجموعه‌ها می‌توانند برای جهت‌دهی مناسب و انتخاب ارزش‌های بنیادین كاری درست نیز به شما كمك كنند.
مشاوران حرفه‌ای كسب‌ و كار با توسعه روابط كسب‌ و كارتان و بهبود فضای كاری مجموعه می‌توانند انگیزه‌های مورد نیاز برای پیشرفت و تلاش را به كسب‌ و كارتان وارد كنند.
مشاوره‌های نوین كسب‌ و كار با توجه به اثرگذاری مستقیمی كه بر فضای محیط‌ كار دارند، ماهیت متفاوتی نسبت به مشاوران مدیریتی كه از سال‌ها پیش رایج بودند دارند. این مجموعه‌ها در سال‌های اخیر با توجه به تحولات و نیازهای جدید دنیای كسب‌ و كار شكل گرفته‌اند و به خوبی با فضای كسب‌ و كارهای جدید آشنایی دارند.


به كار معنی ببخشید
یكی از بهترین روش‌ها برای افزایش بازده و ایجاد محیطی امن و پرانگیزه این است كه به كارمندان‌تان در مورد چرایی كارهایی كه انجام می‌دهند توضیح بدهید و میزان اثرگذاری كاری را كه انجام می‌دهند در دست‌یابی به اهداف نهایی كسب‌ و كار روشن كنید. به عقیده سیمون سینك (Simon Sinek) یكی از افراد با‌تجربه در زمینه راه‌اندازی و هدایت استارت‌آپ‌ها، در دنیای امروز نمی‌توان در كارمندان فقط با اهرم حقوق بالاتر انگیزه كافی برای ایجاد اراده محكم و تلاش ایجاد كرد. اگر واقعا می‌خواهید كارمندان پرتلاش و مصممی داشته باشید، باید به آنها انگیزه محكم و خوبی برای این كه هر روز با اشتیاق از خواب بیدار شوند و به محل كارشان بیایند، بدهید.
به‌عنوان مثال یكی از شركت‌های هواپیمایی برای بهبود انگیزه شغلی در كارمندانش فقط افزایش حقوق ندارد، بلكه شرایطی ایجاد می‌كند كه همه كارمندانش بیشتر سفر كنند و تجربیات بیشتری به دست بیاورند. این سفرها علاوه بر حس خوبی كه در كاركنان ایجاد می‌كند، دید بهتری از نتیجه نهایی تلاش‌هایشان برای ارائه خدمات مسافرتی بهتر به مسافران خواهد داد، بنابراین با دید بازتری مسؤولیت‌های خود را در مجموعه دنبال خواهند كرد.
اگر بتوانید راهكاری برای ایجاد انگیزه برای تلاش در كارمندان‌تان پیدا كنید، محیط كسب‌ و كارتان به مراتب ارتقا خواهد یافت و علاوه بر این كه افراد واجد شرایط تمایل زیادی برای همكاری با مجموعه شما خواهند داشت، كارمندان خوب و پر‌انگیزه‌ای كه دارید نیز به فكر پیدا كردن شغل بهتر در جای دیگری نخواهند بود.


سخن آخر
مطمئن شوید به روشنی ارزش‌های حاكم بر كسب‌ و كارتان را مشخص كرده و مزایای شغلی جذاب و ارزشمندی برای كارمندان‌تان در نظر گرفته‌اید. فضای حاكم بر مجموعه ماهیت اصلی هر كسب‌ و كاری است و فضای كاری نامناسب می‌تواند عاقبت مجموعه‌ای را از موفقیت حتمی به شكست مبدل كند. یادتان باشد هیچ‌گاه نمی‌توانید فضای خوبی در محیط كاری ایجاد كنید و بعد آن را رها كنید به امید این كه همه چیز روی روال پیش خواهد رفت. حفظ فضای كاری فعال و پرانگیزه از ایجاد این فضا به مراتب مهم‌تر بوده و مسؤولیتی است كه همیشه بر گردن‌تان خواهد بود و هیچ‌وقت تمامی ندارد. باید بدانید كه شما در قبال تك‌‌‌تك كارمندان‌تان مسؤولید و باید برای هركدام سخاوتمندانه وقت و هزینه قائل باشید تا شاهد مجموعه‌ای پرتكاپو و موفق باشید. مطمئن باشید هرچقدر هزینه صرف ایجاد انگیزه در كارمندان‌تان كنید، اثرش را به صورت چند برابری در بلندمدت در كسب‌ و كارتان خواهید دید. بنابراین از مجموعه‌های دیگر در این مورد الگوبرداری كنید و الگوی منحصر به فردتان را برای ایجاد شرایط كاری دلپذیر برای كارمندان‌تان به وجود بیاورید.