20 ترفند مهم در موفقیت شركت‌های نوپا

نکاتی کاربردی برای آنها كه در آستانه راه‌اندازی شرکت هستند

20 ترفند مهم در موفقیت شركت‌های نوپا

یكی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی و كار در دنیای استارت‌آپ‌ها یا همان شرکت‌های نوپا، درس گرفتن از اشتباهات خود و دیگران است. شما به‌راحتی می‌توانید با بررسی تفاوت‌ شرکت‌های نوپا كه به موفقیت دست یافتند با آنهایی كه تلاش‌هایشان به شكست ختم شد، درس‌های مهمی بیاموزید و پیش از آن كه خودتان نیز دچار شكست شوید از چنین مواردی دوری كنید. گرچه گاهی تجربه شكست می‌تواند بهترین معلم برای افراد باشد، اما باز هم آگاهی یافتن از تجربیات و دانشی كه بر اثر فعالیت در دنیای كسب‌وكار به دست آمده خالی از لطف نخواهد بود. در ادامه 20 نكته كلیدی حاصل از تجربیات شرکت‌های نوپا برای موفقیت در دنیای كسب‌وكار را مرور خواهیم كرد. هدف از مرور این تجارب علاوه بر بررسی رازهای موفقیت چنین شركت‌هایی این است كه در این روزها كه شرکت‌های نوپای كشور با مشكلات كوچك و بزرگ اقتصادی مواجه هستند میزان خطرپذیری آنها تا حد ممكن كاهش پیدا كند تا زیست‌وبوم كسب‌وكار كشور روز به روز شاهد رشد و بالندگی بیشتر شركت‌های نوپای موفق در حوزه‌های كاری متنوع باشد. برگرفته از : Forbes

1 ـ  به‌دنبال ارائه راه‌حلی برای مشكل یا رفع نیازی با محصولتان باشید
محصول شما می‌تواند نوعی اختراع یا خلاقیت جدید یا موردی كاملا برخاسته از تخیلات باشد. اما مهم‌ترین ویژگی برای موفقیت یك محصول در بازار این است كه به شكل واقعی نیازی از بازار را برطرف كرده باشد. موفق‌ترین شركت‌ها و تولیدكننده‌ها آنهایی هستند كه به خوبی نیاز مصرف‌كننده را درك كرده‌اند و متناسب با ذائقه مشتریان محصولات خود را ارتقا می‌دهند.

2 ـ راهبر تیم باید به معنای واقعی راهبری كند
شروع راهبری و راه‌اندازی كسب‌وكار معمولا از یك ایده و تعیین مسیری برای دست‌یابی به ایده شكل می‌گیرد. اما داشتن ایده خوب ضامن موفقیت نخواهد بود. بلكه مهم‌ترین و تعیین كننده‌ترین ویژگی برای راهبر و مسؤول شرکت نوپا این است كه بتواند به خوبی در ادامه مسیر تیم را هدایت كند. ویژگی‌های اخلاقی‌تان، انگیزه و اشتیاقتان برای كار و میزان مصمم بودنتان برای رسیدن به هدف برای كل مجموعه الگو خواهد بود. پس تلاش كنید وظیفه راهبری خود را به بهترین شكل انجام دهید تا مجموعه‌ای پرتلاش و همدل داشته باشید.


3 ـ تیم خوبی تشكیل دهید
دیدگاهی كه برای رسیدن به هدف نهایی خود دارید فقط در ذهن خودتان است، اما رسیدن به این هدف قطعا بدون كمك دیگران امكان‌پذیر نخواهد بود. برای این كه بتوانید كسب‌وكار موفقی راه بیندازید باید پیش از هر چیز افراد توانمند و كارآمدی را بر اساس برنامه‌ای كه دارید در كنار هم بیاورید و یك تیم كاری قوی و حرفه‌ای تشكیل دهید. این افراد باید علاوه بر توانمندی دیدگاه شما را نیز به خوبی درك كنند و با آن همراه شوند و حاضر شوند در فضای كسب‌وكارتان همراه و همدل شوند.

4 ـ برای برخی موضوعات از مربیان كسب‌وكار كمك بگیرید
زمانی كه بخواهید كسب‌وكارتان را گسترش دهید، نیاز به مشاورانی دارید كه بتوانند با توصیه‌های مناسب و به‌جا و راهنمایی‌های مورد نیاز عبور از مسیر پر پیچ‌وخم كارآفرینی را برایتان ساده‌تر كنند. از این كه بخواهید از افراد با تجربه درخواست كنید كه مربی كسب‌وكارتان باشند، احساس خجالت نكنید. در اغلب موارد افراد با تجربه از ارائه راهنمایی و انتقال تجربیاتشان خوشحال هم می‌شوند، زیرا روزی خودشان نیز از مشاوره‌های مربیانشان برای افزایش دانش كسب‌وكار استفاده كرده بودند و حالا نوبت انتقال تجربیاتشان به نسل جدید است.


5 ـ فرهنگ سازمانی برای كسب‌وكارتان تعریف كنید
در زمانی كه به روشنی مسیر راه مشخص نیست، فرهنگ سازمانی حاكم بر مجموعه است كه می‌تواند برای تصمیم‌گیری به كمكتان بیاید و مشخص كند كاركنان باید چه روش‌هایی را به كار گیرند. فرهنگ سازمانی نه تنها باید نشان دهد كه شما چه كسی هستید و چه روحیاتی دارید باید به روشنی بیانگر اهداف مجموعه و جایگاهی باشد كه به دنبالش هستید.


6 ـ با ثبت رسمی از كسب‌وكارتان محافظت كنید
شاید در روزهای ابتدایی شكل‌گیری كسب‌وكار كاغذبازی‌های ثبت خیلی ضروری به نظر نرسد، اما اگر بخواهید همه‌چیز را بدون مكتوب و ثبت كردن ادامه دهید، خیلی زود دارایی‌تان در معرض خطر قرار خواهد گرفت. اگر نمی‌خواهید موفقیت كسب‌وكارتان را در معرض خطر قرار دهید بهتر است با فردی مجرب در زمینه مسائل حقوقی، كلیه موارد كسب‌وكارتان را به صورت رسمی ثبت و مكتوب كنید تا خود و اعضای مجموعه را از خطر از دست رفتن هر آنچه به دست آوردید محافظت كنید.


7ـ قرارداد امضا كنید
این مورد نیز مانند مورد قبلی شاید به‌نظرتان كاغذبازی اضافی باشد، اما وقتی بخشی از كارتان را به فرد یا مجموعه دیگر می‌سپارید این امكان وجود دارد كه بخواهند ضربه‌ای به شما وارد كنند یا به نوعی دچار ضرر و زیان شوید. بنابراین هر توافقی كه با فرد یا مجموعه‌ای دارید را به قراردادی مكتوب تبدیل كنید. قرارداد رسمی كمك می‌كند همه موارد به روشنی مشخص باشد و اجحافی در حق و حقوقتان وارد نشود و هیچ وقت پایان كارتان به شكایت و دعوا نرسد كه هم از لحاظ مالی و هم زمانی هزینه زیادی تحمیل خواهد كرد.


8 ـ مراقب ایده‌هایتان باشید
شاید بیان نكردن ایده‌هایی كه در سر دارید به دیگران بهترین روش برای پیشگیری از دزدیده شدن ایده‌ها باشد. اما اگر بخواهید كسب‌وكارتان را توسعه دهید و ایده‌های خود را عملی كنید، چاره‌ای جز بازگوكردن آنها برای دیگران نخواهید داشت.
 بهترین روش برای حفظ امنیت ایده‌ها این است كه با اعضای تیم كاریتان پیمان‌نامه عدم‌افشا (non-disclosure agreement) داشته باشید تا بتوانید از اطلاعات مهم كسب‌وكاری محافظت كنید.


9 ـ از مالكیت فكری‌تان محافظت كنید
مهم‌ترین بخش موفقیت و بقای هر كسب‌وكاری مربوط به مالكیت فكری است كه كسب‌وكار را ایجاد كرده است. بنابراین برای تضمین موفقیت لازم است به‌خوبی این سرمایه‌های فكری را كه در كارتان وجود دارد بشناسید و از آنها در برابر دیگران محافظت كنید.


10ـ برای موفقیت برنامه‌ریزی داشته باشید و براساس آن پیش بروید
هر هدف نهایی را كه برای كسب‌وكارتان متصور هستید همواره در ذهن داشته باشید و بر اساس این هدف كسب‌وكارتان را شروع كنید و پیش ببرید. در طول مسیر بسیاری از موارد تغییر می‌كنند یا اتفاقات ناخواسته‌ای ایجاد می‌شود اما زمانی كه هدفتان را همیشه در ذهن داشته باشید، در هر شرایطی می‌توانید به درستی تصمیم بگیرید و برنامه را به بهترین شكل برای رسیدن به این هدف نهایی تنظیم كنید و به آن دست یابید.


11ـ از رقابت نترسید
شاید احساس كنید اگر تولیدكننده انحصاری محصولی در بازار باشید، موفقیت كسب‌وكارتان حتمی است. اما باید بدانید گاهی این كه هیچ مجموعه دیگری به‌دنبال چنین محصولی نبوده به‌خاطر این است كه كشش زیادی برای آن در بازار مشاهده نشده است. بنابراین گاهی داشتن رقیب نه‌تنها بد نیست، بلكه نشانه هدف‌گذاری صحیح است. اما باید همواره مراقب باشید كه از گردونه رقابت بیرون نیفتید. رقابت سالم كمك می‌كند تلاش مضاعفی را برای بهبود و توسعه محصول به كار ببرید و ضامن موفقیت است.


12ـ نقشه راه كسب‌وكارتان را
مشخص كنید

مشخص‌كردن قسمت‌های اصلی در مسیری كه كسب‌وكارتان حركت خواهد كرد، كمك می‌كند تا ساده‌تر طرح‌های خود را به هدف‌های دست‌یافتنی تبدیل كنید. همچنین در طول مسیر مانع از آشفتگی ذهنی و ازبین‌رفتن تمركزتان خواهد شد. شاید مشخص‌كردن نقشه راه و مسیر اصلی برای كسب‌وكار سخت باشد اما موفقیت‌تان بیش از این سختی‌ها ارزش خواهد داشت.


13ـ مهارت خود را اثبات كنید
بخشی از موفقیت كسب‌وكار شما به شهرتی كه در حوزه كاری‌تان دارید، بستگی خواهد داشت. طبیعی است كه هیچ‌كس دوست ندارد محصولی را از كسی بخرد كه سررشته‌ای در آن ندارد. نوشتن و ارائه سخنرانی در زمینه مهارت و دانشی كه دارید كمك می‌كند به چهره شناخته‌شده‌ای در زمینه كاری خود تبدیل شوید و قابلیت‌هایتان را اثبات كنید.


14ـ تولید محتوا كنید
در عصر فناوری و اینترنت، تولید محتوا از ضروری‌ترین و كارآمدترین روش‌های جذب مخاطب است. در حال حاضر روش‌های متعددی برای تولید محتوا مانند بلاگ‌نویسی، تولید فایل‌های ویدئویی، پادكست و... وجود دارد كه می‌توانید با استفاده از آنها بیش از پیش خود را در معرض دید مخاطبان و مشتریان هدفتان قرار دهید. میزان بازدیدها، نظرات و شركت مخاطبان در محتواهای تولید، بازخورد مناسبی از جایگاهتان به‌عنوان یكی از صاحبان تفكر در حوزه كاری‌تان ایجاد می‌كند.


15ـ روابط خود را گسترش دهید
همان اندازه كه كاری كه می‌كنید در میزان موفقیتتان مؤثر است، روابطی كه با دیگران دارید نیز می‌تواند موفقیتتان را تحت تأثیر قرار دهد. اما نكته كلیدی كه در گسترش روابط باید به آن توجه كنید، این است كه رابطه یك طرفه ایجاد نكنید و اجازه دهید هر دو طرف از رابطه با هم سود ببرند. همان‌قدر كه از كمك دیگران استفاده می‌كنید، باید در مواردی كه می‌توانید به آنها كمك كنید. به این ترتیب می‌توانید شبكه گسترده‌ای از افرادی كه می‌توانید رویشان حساب كنید، دور خود ایجاد كنید.


16ـ به‌دنبال كشف موارد جدید باشید
خروج از وضع موجود و ذهنیت مرسوم در اغلب موارد كمی ترسناك به نظر می‌رسد، اما اگر می‌خواهید در كارتان موفق باشید باید همواره به فكر پیدا كردن راهی جدید و دیدگاهی نو باشید. از این كه خلاف جریان حركت كنید نهراسید و هر جا كه احساس می‌كنید لازم است نه بگویید.


17ـ به آرامی كسب‌وكارتان را آغاز كنید
شور و اشتیاق اولیه برای راه‌اندازی كسب‌وكار جدید گاهی به قدری زیاد است كه قابل كنترل نیست، اما بهتر است برای شروعی محكم، قدم‌های ابتدایی را با اطمینان و آرامش بیشتری بردارید. بهتر است اولین حضور شما به عنوان برندی جدید در بازار بسیار حساب شده و با برنامه باشد تا این كه به سرعت وارد بازار شوید در حالی كه وبگاهتان پر از ایراد باشد یا محصولتان نقطه ضعف‌هایی داشته باشد.



18ـ برای جذب سرمایه صبور باشید
زمانی كه به فكر توسعه منابع مالی و جذب سرمایه برای كسب‌وكارتان هستید، باید بدانید این امر موضوعی زمانبر خواهد بود. شاید وسوسه شوید با دریافت اولین پیشنهاد سرمایه‌گذاری آن را بپذیرید؛ اما پیش از قبول هر پیشنهادی باید مطمئن شوید این پیشنهاد، در ذات خود پیشنهاد مناسبی است و همراه با ورود این سرمایه، كسب‌وكارتان از وجوه مختلف توسعه خواهد یافت.


19ـ از كاری كه می‌كنید لذت ببرید
هر تلاشی كه برای كسب‌وكارتان انجام دهید در صورتی كه به زور و بدون علاقه باشد مطمئن باشید بی‌نتیجه خواهد بود. همچنین اگر محیط كار به دور از موارد انگیزشی و لذتبخش باشد، به همان اندازه فروش محصول نیز سخت‌تر خواهد بود، زیرا زمانی كه كارمندانتان بخواهند محصول را ارائه كنند، حس مثبت و پرانگیزه‌ای نمی‌توانند به مخاطبان انتقال دهند.



20ـ زندگی را فدای كسب‌وكار نكنید
گرچه موفقیت در هر كاری نیاز به تلاش بی‌وقفه و تمركز كافی خواهد داشت، اما باید در نظر داشته باشید زندگی فقط محدود به دنیای كاری نیست و بخش‌های دیگر آن نیز به همان اندازه مهم و ضروری هستند. شاید در زمان راه‌اندازی كسب‌وكار ایجاد تعادل بین بخش‌های مختلف زندگی، مانند خانواده، دوستان، تفریحات و علاقه‌های شخصی و كار كمی دشوار به نظر برسد، اما باید تمام تلاش خود را در این زمینه به كار ببرید .