حذف بهنود از شبكه بی‌بی‌سی فارسی

حذف بهنود از شبكه بی‌بی‌سی فارسی


شبكه بی‌بی‌سی فارسی  برنامه دیدبان را به كارشناسی مسعود بهنود بعد از مدت‌ها تعطیل كرد. البته به نظر می‌رسد این یك وداع عادی و تعطیلی معمولی یك برنامه تلویزیونی نیست، بلكه این شبكه در پی حذف مسعود بهنود از این برنامه بود كه بی‌ارتباط با توییت‌ها و اظهار‌نظر‌های بهنود پس از شهادت سردار سلیمانی و سقوط بوئینگ اوكراینی نیست.  بهنود متأثر از هیبت تشییع سردار سلیمانی، برخلاف همیشه نتوانست چشم خود را بر واقعیت ملت ایران ببندد و در دو هفته پر‌ماجرای ایران توییت‌هایی را نوشت كه لندن‌نشین‌ها و اپوزیسیون را به همراهی با مردم می‌خواند. او در یكی از این توییت‌ها در حالی كه اپوزیسیون عمدتا از شهادت سردار سلیمانی ابراز خوشحالی می‌كردند و حاضر نبودند آن عملیات غیرانسانی آمریكا را «ترور» بخوانند، نوشت: «چگونه است حال كسانی كه مدعی سیاست‌شناسی، سیاست‌ورزی و ایرانی‌دوستی هستند، از این فرصت استفاده نمی‌كنند تا همراهی خود را با اكثریت مردم نشان دهند. خوشحالی برای ترور قاسم سلیمانی، بند نازك میان این گروه‌ها را
با مردم می‌برد.»
توییت مسعود بهنود به تشییع باشكوه پیكر سردار شهید قاسم سلیمانی و شهدای مقاومت واكنش‌های زیادی دربر داشت كه همین باعث شد سیاستگذاران شبكه بی‌بی‌سی فارسی بر نتابند و این برنامه و حضور مسعود بهنود را حذف كنند. این اقدام شبكه بی‌بی‌سی نشان داد به‌رغم شعارهایی كه در این شبكه داده می‌شود و مرتب بر این مساله تاكید دارند كه به آزادی بیان توجه می‌كنند و برایش ارزش قائل هستند، اما نتوانستند واكنش‌های مردمی را نسبت به توییت‌های این كارشناس كه همیشه همسو با سیاست‌های بی‌بی‌سی صحبت می‌كرد، تحمل كنند.
بهنود پنج سال پیش درباره شهید سردار سپهبد قاسم سلیمانی در یكی از برنامه‌های بی‌بی‌سی صحبت كرده بود. او در این برنامه تاكید كرده بود شهید سردار سلیمانی، چمران دوم است. او در ادامه عنوان كرد: سردارهای عارف بكرات و فراوان در تاریخ ایران بودند كه آخرین نمونه آن چمران بود و حالا سردار سلیمانی.
بی‌بی‌سی در حالی برنامه دیدبان را تعطیل كرد كه این برنامه مهم‌ترین وقایع هفته را در روزنامه مورد بررسی قرار می‌داد و همچنین نگاهی به مجلات از هر طیف فرهنگی، هنری، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی داشت. البته مجری برنامه در آخرین قسمت اعلام كرد: هرچند این برنامه تلویزیونی متوقف می‌شود، اما این تلاش پایان نمی‌یابد؛ حضور دیدبان در شبكه‌های اجتماعی ادامه خواهد داشت و از این طریق، امید داریم سریع‌تر و صریح‌تر به سؤالات‌تان پاسخ بگوییم و انتقادهای‌تان را بازتاب دهیم. شما هم سؤال‌ها، ابهام‌ها و انتقادهای خود را با دیدبان در توییتر طرح كنید تا همچنان ما را
در این راه یاری دهید. البته معلوم نیست آیا همکاری بهنود با رسانه دولتی فارسی‌زبان انگلستان برای همیشه پایان یافته است یا این تعطیلی دیدبان تنبیه موقتی است، اما هر چه باشد این تعطیلی ناگهانی همه ذهن‌ها را به سمت حرف‌های بهنود که این چند هفته خلاف سیاست‌های رسمی این رسانه گفته بود،‌ سوق داد.