هرچه مردم بخواهند

واکنش چهره‌های داخلی به نتیجه انتخابات و پیروزی سیدابراهیم رئیسی چه بود؟

هرچه مردم بخواهند

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نیز به پایان رسید و سیدابراهیم رئیسی به‌عنوان منتخب مردم سکان اداره کشور در چهار سال آینده را به دست می‌گیرد. حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی در این دوره از انتخابات با عبدالناصر همتی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و محسن رضایی رقابت کرد و از سوی مردم حائز مقام اول و به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد. نتایج انتخابات سیزدهم نشانگر این است که مردم خواهان تغییر هستند؛ مردمی که بلندگوهای رسانه‌های غربی از نیامدن آنها خبر می‌دادند این‌بار نیز غافلگیرکننده ظاهر شده و پیام رسای خود را به مسؤولان داخلی و خارجی رساندند. شرکت‌کنندگان در انتخابات برای چهار سال آینده به دولتی انقلابی رای دادند تا بدین‌ترتیب گشایش و جهش اقتصادی از طرح و شعار عبور کرده و وجهه عملیاتی بگیرد. عملکرد ضعیف دولت اعتدال مردم را بر آن داشت به دولتی رای دهند که به مقابله با فسادهای گسترده پرداخته و شفافیت را اولویت اصلی خود بداند. برآورد اولیه از انتخابات‌۱۴۰۰ تغییرات جدی را در ساختار جناح‌های سیاسی کشور ایجاد کرده‌است که پیامد آن قطعا در درازمدت قابل‌ملاحظه و مشاهده خواهد بود. پیام‌های تبریک رقبا و دیدار حجت‌الاسلام روحانی، رئیس‌جمهور کنونی با منتخب مردم نیز نویدبخش و تکمیل‌کننده این حماسه ملی است.

رئیسی با 17 میلیون و 926 هزار رأی، رئیس‌جمهور شد
بالاخره در ساعت 17 روز شنبه 29 خرداد، نتایج قطعی انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام و به این ترتیب، رئیسی با 17میلیون و 926 هزار رأی رئیس‌جمهور شد.
عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور ضمن تشکر از مردم برای حضور در انتخابات گفت: ابتدا باید شاکر خداوند و بعد حضور مردم در این واقعه بود. به‌رغم همه فشارها و نارضایتی‌های حاصل از تحریم و روند ایجاد نارضایتی‌ها به وسیله عواملی که فکر می‌کنند با فشار خود به این مردم می‌توانند به اهداف خود برسند، این مردم بنا به حمایت و راهنمایی رهبر معظم انقلاب که هر لحظه با هدایت‌ها و راهنمایی خود حرکت در مسیر انقلاب را به ما می‌آموزند، موجب این شکوه و عظمت شد.
وی تصریح کرد: در کنار آن، از رهبر معظم انقلاب تشکر می‌کنم که هم در مراحل قبل از برگزاری انتخابات و هم حین انتخابات، همیشه حامی و راهنمای ما بودند. از رئیس‌جمهور که همه اختیارات و راهنمایی‌های لازم را در اختیار وزارت کشور و ستاد انتخابات کشور قرار دادند، تشکر می‌کنم. همچنین از مجریان انتخابات و ناظران شورای نگهبان، استانداران، فرمانداران، بخشداران، دهیاران، مجلس، رسانه‌های عزیز و صداوسیما، قوه قضاییه و نیروهای امنیتی و انتظامی تشکر می‌کنم.
رحمانی فضلی در مورد آمار نهایی انتخابات۱۴۰۰ گفت: از کل واجدان شرایط حضور در انتخابات که ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر بودند، کل آرای مأخوذه ۲۸میلیون و ۹۳۳هزار و ۴ نفر بوده است که میزان مشارکت 48/8بوده است.
وی ادامه داد: به این وسیله آقای سیدابراهیم رئیسی با ۱۷میلیون و ۹۲۶هزار و ۳۴۵ رأی، حائز مقام اول و از طرف مردم عزیزمان امانتدار دستگاه اجرایی و به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شدند.
وزیر کشور افزود: آقای محسن رضایی میرقائد ۳میلیون و ۴۱۲هزار و ۷۱۲رأی کسب کرده است و آقای عبدالناصر همتی ۲میلیون و ۴۲۷هزار و۲۰۱ رأی به دست آورده است.
رحمانی‌فضلی ادامه داد: آقای سیدامیرحسین قاضی‌‌زاده هاشمی نیز  999هزار و 718رأی به دست آورده است و بقیه آراء، باطله محسوب می‌شود که  3میلیون و726هزار و870رأی را شامل می‌شود. ما در اعلام نتایج باید تک‌تک شعبه‌ها که شامل ۶۶ هزار شعبه در کل کشور می‌شود، ناظران شورای نگهبان و اجرائیات وزارت کشور، نهایتا باید صورت‌جلسات را امضا کنند. این صورت‌جلسات در سلسله مراتب به تهران می‌آید و در تهران هم باید شورای نگهبان و هیات اجرایی آنها را امضا کنند.
وی در مورد این‌که چرا در ساعت ۱۴ آمار را اعلام نکرده‌اید، اضافه کرد: اگر این صورت‌جلسات امضا نشود اعلام رسمی نمی‌شود. در ساعت ۲ بعد از ظهر هنوز ۲۰۰شعبه تاییدیه‌های نهایی لازم ناظران و امضای آنها نشده بود که به من گفتند و من گفتم باید امضاهای لازم و تاییدیه نهایی شده باشد.
رحمانی فضلی بیان کرد: دیشب آقای همتی آمده بودند به اعضای ستاد خداقوت بگویند و همچنین تاکید داشتند شرایط به گونه‌ای است که لازم دانسته بود برای اجرای کامل قانون در وزارت کشور حضور یابند. فرآیند انتخابات، پیچیده است.  به خصوص از مرحله ثبت‌نام و اخذ رای و شمارش آن باید مراقبت شود. ما سعی کردیم با الکترونیکی کردن و تعبیه نقاط مطمئن از تقلب و تخلف جلوگیری کنیم. وی با اشاره به احتمال تخلف و تقلب در انتخابات گفت: هیچ تخلف یا تقلب که بتواند تاثیری بر انتخابات داشته باشد، نداریم. هر کسی شکایتی داشت به شورای نگهبان مراجعه کند. رحمانی‌فضلی در پاسخ به این پرسش که آقای عرف در نشست خبری چند ساعت پیش خود آمار تعداد آرای شمارش شده را بر اساس ۹۰ درصد آراء اعلام کرده‌اند، بیان کرد: نه، ۹۰درصد شعبات را اعلام کرده‌اند.
وزیر کشور در پاسخ به پرسشی درباره زمان اعلام نتایج سایر انتخابات‌ گفت: به‌دلیل کثرت نامزدهای انتخابات‌ شوراهای شهر و روستا، شمارش آرا همچنان در حال انجام است.  نتایج انتخابات‌ میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی و همچنین میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری نیز به محض پایان شمارش و تجمیع اعلام خواهد‌شد.



پس از پیشتازی و در نهایت پیروزی سیدابراهیم رئیسی در بین نامزدهای ریاست‌جمهوری، روسای دو قوه، رقبای انتخاباتی و بسیاری از شخصیت‌ها پیروزی رئیس‌جمهور منتخب را به او و مردم تبریک گفتند.
حسن روحانی که برای تبریک پیروزی سیدابراهیم رئیسی در انتخابات به قوه قضاییه رفت، در دیدار با رئیسی درباره مسائلی ازجمله مشارکت مردم در انتخابات و تاثیر آن بر اقتدار هرچه بیشتر نظام جمهوری اسلامی گفت‌وگو کرد.

اعلام آمادگی روحانی برای انتقال تجارب دولت دوازدهم به رئیسی
رئیس‌جمهور در پیام جداگانه‌ای هم پیروزی آیت‌‌ا... سیدابراهیم رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را تبریک گفت و تاکید کرد بی‌شک بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های مادی و معنوی موجود و ساماندهی بهینه امکانات می‌تواند به حل مشکلات و تسریع در رسیدن به مطالبات مردمی و تحقق آرمان‌های بلند نظام مقدس جمهوری اسلامی در عرصه داخلی و خارجی یاری رساند. در بخشی از پیام تبریک روحانی به رئیسی آمده‌بود: امیدوارم با تلاش جنابعالی و با همدلی بیشتر با تمامی ارکان و قوای کشور، در این جایگاه خطیر نیز شاهد اقدامات موثر در جهت پیشرفت و آبادانی کشور و آرامش و رفاه مردم فهیم ایران عزیز باشیم. همچنین دولت دوازدهم اعلام می‌دارد در روزهای پیش‌رو آمادگی اقدامات لازم برای انتقال تجارب و مقدمات و شرایط انتقال بار امانت به دولت سیزدهم را معمول خواهد داشت.



رئیسی: در دولت جدید تلاش خود را برای بازکردن گره‌های کشور به‌کار خواهیم بست
پس از دیدار سیدابراهیم رئیسی و حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب مردم طی سخنانی در جمع خبرنگاران گفت: حتما با مجلس، نخبگان و صاحب‌نظران برای شکل دادن دولت جدید به‌منظور بازکردن گره‌های کشور تلاش خواهیم کرد، به‌گونه‌ای که امیدی که در مردم عزیزمان نسبت به آینده ایجاد شده‌است، افزون شود.
 وی با بیان این‌که امیدوارم دولت و ملت کنار هم یک زندگی بسیار روشن و دلنشینی داشته‌باشند، خاطرنشان کرد:‌ در دولت جدید همه تلاش خود را برای بازکردن گره‌های کشور به‌ویژه در زمینه مشکلات معیشتی مردم به‌کار خواهیم بست.   رئیسی گفت: از همه مردم عزیز كشور و نامزدهای محترم كه با شوق‌ و اشتیاق در تجلی انتخاباتی پرشور نقش‌آفرینی كردند، سپاسگزاری می‌كنم به‌ویژه در رأس همه از نقش رهبر معظم انقلاب اسلامی در ایجاد زمینه چنین حضوری كه همه مردم و جمهور در شكل‌گیری دولت جدید نقش ایفا كنند، صمیمانه تشكر می‌كنم.




قالیباف: حمایت رئیسی از مستضعفین موجی از امید و رضایت میان مردم ایجاد كرد
از سوی دیگر محمدباقر قالیباف، رئیس قوه مقننه هم در پیامی به رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب تبریك گفت و در پیام خود تاكید كرد حضور ملت عزیز ایران در انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست‌جمهوری، به‌رغم نگرانی‌ها از شیوع بیماری كرونا و دلخوری و گلایه‌مندی از ناكارآمدی‌ها به‌خصوص در مدیریت وضعیت اقتصادی و مهار گرانی، نشانگر هوشمندی و درایت مردم در حفظ سرمایه ملی انتخابات و صیانت از جمهوریت و اسلامیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود. قالیباف این نكته را نیز گفت توفیق حضرتعالی در كسب رأی اكثریت ملت عظیم‌الشأن ایران را از صمیم قلب تبریك می‌گویم و معتقدم باور راسخ حضرتعالی به پیروی از منویات امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب و همچنین كارنامه درخشان جنابعالی در عدالت‌محوری و حمایت از محرومان و مستضعفین و توفیقات شما در دستگاه قضا كه موجی از امید و رضایت در بین مردم ایجاد كرد، نویددهنده آینده‌ای درخشان برای ملت عزیز ایران خواهد بود. مجلس امید جدی دارد كه در سایه هم‌افزایی قوه مجریه و قوه مقننه، فصل جدیدی از مدیریت انقلابی و جهادی برای حل مشكلات مردم آغاز شود.




پیام تبریک رقبا
رضایی: انتخاب قاطع برادر رئیسی، نوید بخش استقرار دولت قوی و مردمی برای حل مشكلات كشور است
 نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری هم در پیام‌های جداگانه‌ای پیروزی رئیسی را تبریك گفتند. اولین نفر كه از بین كاندیداها پیروزی رئیس‌جمهور منتخب را تبریك گفت، محسن رضایی بود. اودر توییتی نوشت حضور حماسی ملت ایران در انتخابات ۲۸خرداد را به محضر رهبر معظم انقلاب، آحاد ملت موقعیت شناس ایران و رئیس‌جمهور منتخب ملت، تبریك عرض می‌كنم.
ان‌شاء‌ا... انتخاب قاطع برادر ارجمندم حجت‌الاسلام دكتر سید ابراهیم رئیسی، نوید بخش استقرار دولت قوی و مردمی برای حل مشكلات كشور است.
ابراز امیدواری همتی برای بهبود معیشت و زندگی مردم در دوره رئیسی  عبدالناصر همتی، دیگر نامزد انتخابات هم در پیامی به رئیسی نوشت برادر گرامی حجت‌الاسلام جناب آقای سید ابراهیم رئیسی، انتخاب جنابعالی را به عنوان سیزدهمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران تبریك می‌گویم؛ مردم نجیب و سرافراز ایران به حق انتظار دارند زندگی سرشار از امید، آرامش و رفاه داشته‌باشند.  قاضی‌زاده هاشمی دیگر كاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری هم در پیام كوتاهی ضمن تبریك به رئیس‌جمهور منتخب اعلام كرد: ضمن حمایت از رأی مردم به برگزیده ملت حضرت حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی تبریك عرض می‌كنم.


پیام تبریک شخصیت‌های کشوری و لشکری به رئیس‌جمهور منتخب
پس از تبریک نامزدهای انتخابات و همزمان با قطعی‌شدن نتایج ریاست‌جمهوری، شخصیت‌های کشوری و لشکری هم پیروزی سید ابراهیم رئیسی را تبریک گفتند.  علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس در پیامی پیروزی حجت‌الاسلام رئیسی را تبریک گفت و در پیام خود نوشت: پیروزی جنابعالی را در انتخابات ریاست‌جمهوری تبریک می‌گویم. امیدوارم با توکل به خداوند و تحت راهنمایی‌های رهبر معظم در جهت پیشرفت ایران اسلامی و رفع مشکل ملت عزیز موفق باشید.
علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبرمعظم‌انقلاب هم طی پیامی پیروزی حجت‌الاسلام  سیدابراهیم رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات‌ریاست‌جمهوری کشورمان را تبریک گفت. همچنین سرلشکر محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح نیز با تشکر از حماسه‌مردم بیان کرد: در این لحظات شوق‌انگیز و غرورآفرین، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌دارند به توفیق الهی، در این مسیر مبارک و به اقتضای مأموریت‌ها و وظایف قانونی خود، مانند گذشته در قامت حامی و پشتیبان صدیق و مصمم قوه مجریه، از هیچ‌گونه همکاری و تلاشی دریغ نخواهند ورزید. از سوی دیگر علی‌اکبر صالحی، معاون‌ رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی‌اتمی و محمدجواد ظریف، وزیرخارجه کشورمان هم در پیامی به حجت‌الاسلام ‌سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب تبریک گفتند. همچنین علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت‌ملی با اشاره به برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در توییتر نوشت: حماسه پرشور حضور در انتخابات۱۴۰۰ را به آحاد مردم، رهبر حکیم انقلاب و جناب آقای رئیسی به عنوان منتخب جمهور تبریک می‌گویم.