نسخه Pdf

 نان اعتمادمان را خوردیم

رصد حواشی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و نقش آفرینی نوجوانان در آن

نان اعتمادمان را خوردیم

بعد از گذشت یک هفته از انتخابات و اعلام نتایج آن، بد نبود سری به اتفاقات ماقبل وما بعد از رای گیری آن هم مرتبط با نوجوان ها و خصوصا رای اولی ها بزنیم که در این دوره از انتخابات خبرساز بودند و دری به تخته خورد و جدی گرفته شدند. آنقدر که از کف خیابان برای تبلیغات و پای کار ستاد انتخاباتی فلان شخص بگیر تا دیدار های خصوصی برای بازگو کردن مطالبات‌شان با بعضی کاندیداهای دغدغه‌مند شد تیتر یک خبرگزاری‌ها!

جشن تکلیف سیاسی
شاید  اگر این اتفاق مبارک را بدهی دست رسانه های آن ور آب لابد تیتر می زنند:«ایران برای افزایش مشارکت در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری و سایر انتخاباتش دست به دامن دهه هشتادی‌ها شد.»
ولی واقعیت این است که به شکل کاملا طبیعی متولدین ۲۸ خرداد 1382 به قبل، فرصت شرکت در این انتخابات را داشتند و با این‌که آمار و ارقام دقیقش اعلام نشده ما باخبریم که درصد مشارکت این رای اولی ها که یک‌ میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر بودند؛ در انتخابات بیشتر از همیشه بوده است. و این نتیجه توجه و اعتمادی است که در انتخابات نتیجه شیرینی داشت. در این میان مهم‌ترین صحبت ها را رهبر انقلاب،ساعاتی قبل از انتخابات فرمودند.
ایشان حضوررای اولی‌ها پای صندوق رای را به طور ویژه مورد تاکید قرار داده و گفتند:
رای اولی‌ها در واقع با رای دادن خود جشن تکلیف سیاسی می‌گیرند.



دیدار با نوجوانان
هفته پیش از جلسات کارشناسی و برنامه های تلویزیونی و مجازی گفتیم که قرار بود بحث رای اولی ها و دغدغه های قشر نوجوان را داغ کند. اما فرصت نشد درباره جلساتی بگوییم که برخی از نامزدهای انتخاباتی با خود نوجوان‌ها گذاشتند. البته در نشست‌ها و گفت‌وگوهای مختلف، اغلب نامزدها نکاتی را در خصوص مطالبات این قشر از جامعه گفتند ولی نقطه عطف ماجرا یک جلسه با حضور نمایندگان تمام نامزدها بود که در مجموعه سرچشمه برگزار شد. گرچه دو جلسه پرشورتر، با حضور سعید جلیلی و سیدابراهیم رئیسی رقم خورد و  روزهای پایانی تبلیغات نامزدها اینگونه رنگ و بوی رای اولی ها و نوجوانان را گرفت.  
آقای جلیلی میان تعدادی از نخبگان نوجوان از اهمیت ایجاد نشاط در میان نوجوان ها گفت و برنامه های جدی اش را در خصوص تغییر و تحول بنیادین در مدارس شرح داد. در مورد فضای مجازی هم که جزو سوالات پرتکرار نوجوان ها بود گفت:« امروزه فضای مجازی، یک نیاز ضروری برای زندگی روزمره است و این غیر قابل انکار است؛ درباره این فضا حرف بسیار است و باید حواسمان باشد با طرح مسائل اشتباه کلاه سرمان نرود.» وی همچنین شوخی قابل تاملی با بحث کنکور داشت و گفت:« جالب است، برخی سوالات دینی کنکور را اگر به مقابل یک مجتهد هم اگر بگذارند، ممکن است بین دو گزینه شک کند!». جلیلی در پایان جلسه به همه نوجوان ها کتاب زایو را با امضای خودش هدیه داد.
جلسه دوم مربوط به دیدار آقای رئیسی با تعدادی از رای اولی ها می شد که آن هم متن و حاشیه‌های جذابی داشت. سیدابراهیم رئیسی که حالا چند روزی است رئیس جمهور منتخب مردم شده، از چهارشنبه 26 خرداد و تنها دو روز مانده به برگزاری انتخابات، در جلسات متفاوت با دختران نوجوان و رای اولی‌ها گفت‌وگو کرد  و از دغدغه‌های جوان‌ترین شرکت‌کننده‌ها در انتخابات ریاست جمهوری مطلع شد.



رئیسی جمهور
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید ابراهیم رئیسی، به عنوان هشتمین رئیس جمهور در سیزدهمین انتخابات این دوره از ریاست جمهوری، با کسب حداکثر آرا انتخاب شد.
سید ابراهیم رئیسی با کسب ۶۵ درصد از کل آرا، با ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای حدود 40 روز دیگر ر‌سما سکان اداره کشور را به دست خواهد گرفت. جمعیت کل شرکت کننده‌ها در انتخابات ریاست جمهوری، ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و چهار نفر بودند که این چهار نفر آخر هم من و سه نفر از اعضا تحریریه نوجوانه بودیم که در آخرین لحظات در پای صندوق‌های رای حاضر شدیم. تحریریه نوجوانه برای رئیس جمهور منتخب آرزوی موفقیت دارد و امیدوار است که عملی کردن وعده‌های توجه به نسل نوجوان و جوان ایران، اولویت کار ایشان در کنار دیگر فعالیت‌هایشان قرار بگیرد. نوجوانه هم مانند گذشته برای تشکیل دولت و ایران قوی دعا کرده و اوضاع را دقیق رصد می‌کند.
ضمیمه چار دیواری