نسخه Pdf

رشته‌های برشته

درباره رشته‌های تحصیلی و دانشگاه‌های پرطرفدار

رشته‌های برشته

از همان بدو طفولیت، از بچه‌ها بعد از این‌که اسم و سن‌شان را می‌پرسند سوال بعدی این است می‌خواهی چه کاره شوی؟ و خب یکی از راه‌های اصلی «کاره»ای شدن، تحصیل است. در این شماره ما هم تصمیم گرفتیم یک مددی به دانش‌آموزها مخصوصا از نوع کنکوری‌شان برسانیم و اطلاعات جمع و جور و مختصری درباره رشته‌ها و دانشگاه‌های کشور را یکجا تقدیم‌تان کنیم. باشد که مقبول افتد. 

جمع خوبان
وقتی از بهترین رشته و بهترین دانشگاه حرف می‌زنیم معمولا یک‌سری اسم‌های کلیشه‌ای به ذهن‌مان می‌رسد که همه فکر می‌کنیم اگر فلان رشته را در فلان‌دانشگاه بخوانیم دیگر ته شاخ بودنیم.
 پس همین جا لازم است تکلیف دو چیز را با هم مشخص کنیم:
برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، ملاک‌های زیادی وجود دارد. اما این مساله به این معنی نیست که آن دانشگاه در تمام رشته‌ها بهترین است.
رتبه‌بندی رشته‌ها کاملا در طول سال‌ها نسبی بوده و بیشتر بر اساس تمایل رتبه‌های برتر کنکور به سمت‌شان و بازار کار سنجیده می‌شود.



پرطرفدارهای گروه تجربی
پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، پرستاری، مامایی، فیزیوتراپی و رادیولوژی


دانشگاه‌های خفن گروه تجربی
تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس، مشهد، اصفهان، شیراز،  علوم پزشکی ایران، تبریز، جندی شاپور اهواز و کرمانشاه


پرطرفدارهای گروه ریاضی
مهندسی برق، مکانیک، عمران، معماری، صنایع شیمی، کامپیوتر، هوافضا، نفت و مواد


دانشگاه‌های خفن گروه ریاضی
صنعتی شریف، تهران، امیرکبیر، علم و صنعت، تربیت مدرس، صنعتی اصفهان، شیراز، فردوسی مشهد و تبریز


پرطرفدارهای گروه انسانی
حقوق، روان‌شناسی، مدیریت، حسابداری، مشاوره


دانشگاه‌های خفن گروه انسانی
تهران، علامه طباطبایی، اصفهان، تربیت مدرس، شهید بهشتی، دانشگاه امام صادق(ع)، فردوسی مشهد، شیراز، خوارزمی و تبریز




ظرفیت تکمیل است!
در بعضی بازه‌های زمانی تمایل به یک‌سری رشته‌های خاص به قدری زیاد شده که بازار آن رشته‌ها تقریبا اشباع می‌شود. یعنی تعداد فارغ‌التحصیل‌هایش بیشتر از نیاز و موقعیت‌های موجود در آن‌رشته می‌شود.



رشته‌های اشباع شده دانشگاهی
حفاظت محیط‌زیست، علوم کامپیوتر، علوم‌ زیستی، معماری و ساختمان‌سازی، علوم طبیعی یا فیزیکی، صنعت و فرآوری، حقوق، ادبیات فارسی، رشته ادبیات عرب، رشته مهندسی کشاورزی، رشته ریاضیات، رشته تاریخ، رشته آمار، گروه هنر، رشته باستان‌شناسی، مهندسی شیلات، مهندسی ساختمان و مهندسی کامپیوتر



کم متقاضی‌ترین رشته‌های دانشگاهی
گروه انسانی: زبان و ادبیات فارسی، جغرافیا،‌ الهیات
گروه تجربی: زیست‌شناسی، شیمی، مهندسی، علوم‌کشاورزی، منابع طبیعی، مهندسی‌آب و خاک، مهندسی مدیریت آبادانی روستا
گروه ریاضی فیزیک: رشته‌های کاردانی




پولسازهای گمنام
در حالی که خیلی‌ها برای این‌که در آینده شغلی داشته باشند خودشان را برای یک‌سری رشته‌های پررقابت و حتی گاهی اشباع شده به آب و آتش می‌زنند. برخی رشته‌ها هم هستند که خیلی خیلی کابردی اند اما زیاد طرفدار ندارند!



مشت نمونه خروار
 بازرسی گوشت: در این شغل فرد در تمام مراحل تولید فرآورده‌های گوشتی از قبل از ذبح حیوان تا عرضه به بازار حضور دارد و حساب کنید روزانه چقدر فرآورده گوشتی در کشور تولید می‌شود.
 کودک‌یاری: در این رشته دوست‌داشتنی درباره سلامت روحی و جسمی کودک و مادر، بهداشت نگهداری و پرورش کودک و خلاصه هر چیزی که به کودکان مربوط می‌شود، آموزش داده می‌شود و هرشغلی که به کودکان مربوط شود مثل مسؤول مهدکودک، بهداشت‌یار، مشاور خانواده، پرستار خانواده و... هم با این مدرک قابل انجام است.
 رشته نان: این رشته خوشمزه هم همیشه بازار کار دارد. شما پس از فارغ‌التحصیل شدن برای دریافت مجوز واحد تولید نان (نانوایی سنتی یا ماشینی یا صنعتی و نیمه‌صنعتی) دارای اولویت هستید و همیشه هم در کنارتان به نان و شیرینی دسترسی دارید.

ضمیمه کلیک
تیتر خبرها