آغاز پویش ملی «به روستا برمی‌گردم»

آغاز پویش ملی «به روستا برمی‌گردم»


 مردی میانسال نشسته است جلوی دوربین یک گوشی تلفن همراه و می‌گوید «ریگی‌ام اهل روستای سیاه‌بیشه شهرستان هامون». بعد صدا قطع و وصل می‌شود و صدا که دوباره بر‌می‌گردد، می‌گوید «به‌دلیل خشکسالی برای کارگری رفته بودم به شهر ولی دوباره برگشته‌ام و حالا برای خودم دامداری‌می‌کنم».
جوانی به نام خورشیدوند ماسک از صورت بر‌می‌دارد و به دوربین لبخند می‌زند و پشت سرش کلی در و پنجره یو پی‌وی‌سی خودنمایی می‌کند. او با نیم‌نگاهی به آنها که گوشه کارگاهی در روستای ازناسگوند خرم‌آباد به دیوار یله داده‌اند، توضیح می‌دهد که بعد از سال‌ها کار در تهران به زادگاهش برگشته و با همین در و پنجره‌ها برای شش نفر شغل ایجاد کرده‌است.
جوانی که نامش ابوطالب ایزدی است از شهرستان راز و جرگلان در خراسان‌شمالی با شنونده‌ها و بیننده‌ها حرف می‌زند، از شهرستانی که می‌گوید با اولین مرکز درمانی200 کیلومتر فاصله دارد. او سال‌ها به بجنورد مهاجرت کرده بود ولی با مدرک فوق‌لیسانس برگشته و مرکز آموزشی توانبخشی چند‌معلولیتی را که در این خطه کیمياست، راه انداخته است.
صبح دیروز با این ارتباط‌های تلفنی و اینترنتی و شنیدن شرح مختصری از آنچه که این سه نفر در سه نقطه محروم کشور انجام داده‌اند‌ هم بهره‌برداری از500 طرح اشتغال حاصل از مهاجرت معکوس رسما آغاز شد و هم پویش ملی به روستا برمی‌گردم.

خبرنگاران که در سالن نمایشگاه دستاوردهای ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) حاضر شدند، امیرحسین مدنی، مدیرعامل بنیاد برکت رسما دستور افتتاحیه را صادر کرد، همچنین توضیح داد که جامعه هدف پویش به روستا برمی‌گردم همه کسانی هستند که به‌دلیل تنگی معیشت از روستای خود مهاجرت کرده ولی اگر شغلی در آنجا داشته باشند،‌ حاضرند شهرها و حاشیه شهرها را رها کنند و به روستای آبا و اجدادی‌برگردند.
مدیرعامل بنیاد برکت گفت: هم اکنون 8035 روستا و 297 شهرستان تحت پوشش طرح‌های اشتغالزایی بنیاد برکت هستند و تاکنون 1200 نفر برای دریافت تسهیلات و بازگشت به روستاها در سامانه بنیاد برکت ثبت‌نام کرده‌اند تا در 5000 طرح اشتغالزایی که برای امسال هدف‌گذاری شده، شرکت کنند.
به گفته مدنی، بنیاد برکت قادر است امسال دست‌کم 30 هزار نفر را تحت پوشش برده و همه را با کسب و کارهای جدید روانه روستای محل تولد کند.
 برکت همدلی
دیروز اما یک پویش ملی دیگر نیز کلید خورد که نامش برکت همدلی است. مخاطبان این پویش همه مردم ایران هستند یعنی همه کسانی که می‌خواهند کمک‌های مومنانه خود را این‌بار به سمت اشتغال و تولید هدایت کنند.  مدیرعامل بنیاد برکت می‌گوید: متقاضیان می‌توانند با نصب اپلیکیشن برکت با شماره‌گیری#8900* یا از طریق سامانه بنیاد برکت با طرح‌های اشتغالزایی و فعالان این حوزه در نقاط مختلف کشور آشنا شوند و کمک‌های مالی خود را در اختیار افراد و طرح‌ها قرار دهند.
این کمک‌ها می‌تواند به‌صورت قرض‌الحسنه با هر مبلغی یا به‌صورت بلاعوض باشد. اگر نیک‌اندیشان، مبلغی را به‌صورت قرض‌الحسنه در اختیار شاغلانی که به زحمت روی پای خویش ایستاده‌اند، قرار دهند، بعد از انقضای مدتی که از قبل تعیین شده،‌ سرمایه فرد توسط بنیاد برکت به وی بازگردانده می‌شود. مدنی می‌گوید: این بنیاد امسال برای کمک به اشتغال و تولید، 13 هزار و 500 میلیارد تومان منابع در اختیار دارد که 2000 میلیارد آن آورده بنیاد است،‌ 5000 میلیارد آن تسهیلاتی است که بانک‌ها می‌پردازند و بقیه کمک‌های مردم خیری است که دغدغه حمایت از اشتغال و تولید دارند.