طرسام‌، طراح و سازنده ماشین‌آلات بسته‌بندی سریع و دقیق  

شرکت دانش‎بنیان «طرسام» دستگاه‎های پیشرفته مخصوص بسته‎بندی را برای شرکت‎های مختلف نظیر صنایع دارویی و غذایی ارائه کرده است

طرسام‌، طراح و سازنده ماشین‌آلات بسته‌بندی سریع و دقیق  

وقتی محصولی به دست شما می‎رسد احتمالا اولین چیزی که توجه‎تان را جلب می‌کند، بسته‎بندی آن است. صنعت بسته‎بندی یکی از حوزه‎های مهمی‌است که پیشرفت و توسعه آن می‎تواند برای محصولات ایرانی بسیار ضروری باشد. ساخت دستگاه‎های بسته‎بندی که با کیفیت و دقت بالا این فرآیند را انجام بدهند می‎تواند در فروش هرچه بیشتر محصولات تاثیر بگذارد.  

شرکت دانش‎بنیان  «طرسام»  از  حدود سال 68 درحوزه ماشین‌سازی صنایع بسته‎بندی فعال بوده و سعی کرده با بررسی  دقیق  نیاز صنعت بسته‎بندی، خلاء‌های موجود را برطرف کند.
دستگاه‌هایی که به صورت انحصاری در طرسام طراحی و ساخته می‎شوند در بسته‎بندی صنایع دارویی، تجهیزات پزشکی، صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی، صنایع لبنی، پروتئینی و...
به کارمی‌روند.
شرکت‎های معروف و معتبری که طرسام با آن‌ها همکاری داشته شامل داروسازی ابوریحان، یونیلیور ایران، انستیتو پاستور ایران، سرم‎سازی رازی، شرکت کارخانجات داروپخش، شرکت ژلاتین کپسول ایران، داروسازی فارما شیمی‌، شرکت پاکشو، شرکت پاکرخ، هلدینگ نامینو، فودینو و... است.
اسماعیل شیرزاده ابیازنی، رئیس هیئت مدیره به جام‎جم می‎گوید: «ایده اولیه‎ای که باعث شد به سراغ صنعت بسته‎بندی و ساخت دستگاه‎های مربوط به این حوزه بروم علاقه شخصی بود که از کودکی به صنعت داشتم. از نوجوانی کاردستی‎های مختلف می‎ساختم و در جوانی کار با ماشین‎های برش و چاپ را آموختم و در همان سال‎ها فعالیتم را به صورت جدی در صنعت آغاز کردم. کم‌کم با شناخت بازار این حوزه و آنچه در بخش‎های مختلف صنعت دیدم ایده‎های ساخت دستگاه‎های بسته‎بندی را به همراه دوستان و همکاران اجرایی کردیم و در حال حاضر شرکت طرسام حدود 60 نیروی کار مستقیم دارد و برای حدود 1000 تا 1500 نفر به طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده است. محصولات شرکت ما درکیفیت هم‎پای شرکت‎های اروپایی است و به سبب عملکرد قابل قبولی که دارد، به‌کشورهایی مثل آلمان، سوئیس، عراق، ازبکستان و... صادر شده و رضایت مصرف‎کنندگان را در پی داشته است.»
 
برخی از محصولات طرسام در یک نگاه
دستگاه بلیسترینگ: بلیسترینگ یا در اصطلاح تاول، به ایجاد حفره‌های کوچک بر روی ورق پلاستیک نازک اطلاق می‌گردد، از این نوع بسته‌بندی بیشتر برای محصولات دارویی مانند قرص، کپسول و… و محصولات غذایی مثل آبنبات، آدامس، اسمارتیز و … استفاده می‌شود. استفاده از دستگاه بسته‌بندی بلیسترینگ یکی از پرسرعت‌ترین و کم هزینه‎ترین روش‌های بسته‌بندی است. در عین حال فضای مناسبی را برای ماندگاری مناسب برای محصولات
ایجاد می‏کند.
دستگاه بسته‌بندی ترموفرمینگ - اسکین پک: دستگاه بسته‌بندی اسکین پک، از آخرین فناوری‌های روز بسته‌بندی در دنیا و یکی از ماشین‎آلاتی است که توسط آن مواد غذایی تازه بسته‌بندی می‎شود. این دستگاه با توجه به کارایی در قدرت و تسریع در زمان بسته‌بندی بسیار مقرون به صرفه است احتمالا نمونه‎های مختلف محصولات این دستگاه‎ را در فروشگاه‏ها دیده‎اید، جالب است بدانید که این دستگاه برای بسته‌بندی انواع محصولات غذایی از قبیل مرغ، گوشت، ماهی، انواع سوسیس و کالباس، انواع پنیر، سبزیجات، الویه، محصولات لبنی و … مورد استفاده قرار می‎گیرد بنابراین می‎‌توان آن را به عنوان یک دستگاه کارآمد در بسته‌بندی با کیفیت مواد غذایی و تازه نگه داشتن آن معرفی نمود.
دستگاه کارتونینگ: یک دستگاه مخصوص و منحصر به فرد برای بسته‌بندی محصولات دارویی، غذایی، مواد آرایشی و تجهیزات پزشکی درون جعبه است که نقش مهمی‌در حفظ کیفیت و زیبایی آن دارد. این ماشین هوشمند قابلیت بسته‌بندی انواع بطری شربت دارویی، قرص، بلیستر آمپول و ... به همراه قراردهی بروشور به صورت اتوماتیک در جعبه را دارد. طرسام مفتخر به طراحی و ساخت پرسرعت ترین دستگاه کارتونینگ در خاورمیانه است.
دستگاه فیلینگ و کپینگ: یک دستگاه تمام اتوماتیک برای پرکردن و درب‌بندی انواع ویال و بطری‌های دارویی با سرعت بالاست، دستگاه‌های ساخت شرکت طرسام با قابلیت بسته‌بندی مایعات دارویی در کلاس 100 و کلاس تزریقی طراحی و تولید می‌شوند که در صنایع دارویی از اهمیت فوق‏العاده‌ای برخوردار است.

چالش‎های فعالیت در صنعت ایران
یکی از مشکلات اساسی در سیستم‎های دولتی کشور ما عدم وجود اطلاعات دقیق درباره امکانات داخلی است به عنوان مثال اگر شما بپرسید آیاشرکتی در حوزه بسته‎بندی قرص، دارو و صنایع غذایی در ایران وجود دارد یا نه معمولا اطلاعات درستی به دست نخواهید آورد زیرا که مجموعه درستی وجود ندارد که این اطلاعات را سامان دهد و همین هم باعث می‎شود که شرکت‎های با کیفیت به هم معرفی نشوند برخورد‌های سلیقه‎ای کارمندان در سازمان‎ها و نهادهای متولی زمینه این عدم هماهنگی‎ها را ایجاد می‎کند و متاسفانه هیچ قانونی هم برای برخورد جدی با این رفتارهای سلیقه‎ای وجود ندارد. این امر فرصت بهره‎برداری از امکانات شاخص و با کیفیت داخلی را از مردم و تولید‌کنندگان می‌گیرد و مشکلات زیادی برای کشور به همراه دارد.   تحریم‎ها بخش دیگری از مشکلات ما است که با نبود ثبات اقتصادی و مسائلی که در ارتباطات بین‎الملل و همکاری با شرکت‎های خارجی ایجاد می‎کند اثرات منفی خود را می‎گذارد. به عنوان مثال همکاری‎هایی که با دو شرکت آلمانی و سوئیسی آغاز کرده بودیم در زمان تحریم‏های تازه ترامپ به مشکل برخورد و در نهایت ملغی شد.



طرسام چه مزیت‎هایی نسبت به رقبا دارد؟
 قیمت رقابتی : هزینه خرید برای مصرف‎کنندگان تا بیش از یک سوم نمونه خارجی کاهش داده شده است.
 سفارشی سازی طبق نیاز مشتری : انعطاف زیادی در برابر سفارش‌های تولیدکنندگان به خرج می‌دهد؛ مثلا متناسب با فضا، ابعاد و شکل دستگاه قابل تغییر است و امکان جابه‎جا شدن در محیط هم برایش وجود دارد. 
گارانتی و خدمات پس از فروش: طرسام برای محصولات تولید شده در شرکت 3 سال گارانتی و به مدت 20 سال خدمات پس از فروش در نظر گرفته است و در صورت خرابی و نیاز به تعمیر، ظرف 24 تا 48 ساعت توسط کارشناسان متخصص طرسام مشکل‎شان رفع می‎گردد تا از توقف خط تولید آن کارخانه جلوگیری شود و چرخ تولید ملی از حرکت نایستد.
کدهای شناسایی برای تمام قطعات و دستگاه‌ها: طرسام برای کلیه قطعات، دستگاه‎ها و حتی ریزپیچ‎های تولید شده در شرکت کارت شناسایی و کد در نظر گرفته و آنها را در کاتالوگ‎های مشخصی ثبت کرده و در اختیار مشتریان قرارمی‎دهد، با این روش مشتری می‎تواند بنابه نیاز خود کدهای مشخصی را اعلام کند و هر قطعه‎ای را که لازم دارد بدون دردسر تهیه کند. در حالی که حتی بسیاری از کشورهای خارجی چنین کاتالوگی ندارند و پیدا کردن قطعات مورد نظر در بین محصولات آنها زمان‎بر و پیچیده است.
رعایت موازین GMP در تولید دستگاه ها: فرآیندهای مطلوب تولید یا (GMP) یک سری قواعد بین‏المللی برای تولید محصولات دارویی و غذایی هستند، دستگاه‎های ساخت شرکت طرسام با پیروی از این قواعد، قابلیت دریافت تایید همه شرایط و موازین بین المللی تولید و بسته‌بندی غذا و دارو در جهان را دارا هستند.