پشیمانی از ساخت بدون پشیمانی

بعداز 20 سال پیش تولید، فیلمی ناموفق از کتاب تام کلنسی ساخته شد

پشیمانی از ساخت بدون پشیمانی

تام کلنسی یکی از آن نویسندگانی است که کتاب‌هایش طرفداران زیادی در هالیوود دارد و بسیاری از کارگردانان و تهیه‌‌کنندگان سینما به‌دنبال خرید امتیاز برگردان سینمایی نوشته‌هایش هستند. در فهرست موفق‌ترین کتاب‌های هفته در ستون روزنامه‌ها و مجلات ادبی، نام کلنسی و کتاب‌هایش همیشه در ردیف‌های اول قرار دارند. آن دسته از تماشاگران سینما هم که آشنایی چندانی با کارها و نوشته‌های این نویسنده معروف ندارند، به‌واسطه مجموعه فیلم «جک رایان» و شخصیت ماجراجوی جک رایان می‌دانند که کلنسی مهارت بالایی در خلق داستان‌های جاسوسی و پلیسی تعلیقی و دلهره‌آور دارد. با چنین پیش‌زمینه‌ای است که مایکل بی‌جردن، قبول می‌کند نقش محوری نسخه سینمایی یکی از داستان‌های نه‌چندان جدید نویسنده را قبول کرده و در قالب شخصیت یک مامور شورشی ایفای نقش کند اما «بدون پشیمانی» کار جدید این بازیگر، نتوانست جادوی کارهای قبلی نویسنده را تکرار کرده و امتیازی مثبت در کارنامه هنری این بازیگر سیاهپوست ثبت کند.

داستان کتاب کلنسی به‌قدری در دنیای ادبیات با موفقیت و استقبال روبه‌رو شد که همه جا از آن با نام «بدون پشیمانی تام کلنسی» اسم بردند! حتی زمان تولید نسخه سینمایی هم تهیه‌کنندگانش آن را با همین نام معرفی می‌کردند و اصرار خاصی برای اضافه کردن نام نویسنده در کنار نام فیلم‌شان داشتند. درام اکشن و دلهره‌آور بدون پشیمانی براساس داستان کتابی به همین نام نوشته شده که سال 1993 روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفت و میلیون‌ها نسخه آن در سراسر جهان به فروش رفت. استفان سولیما، کارگردان فیلم نمی‌خواست تغییری در داستان کلنسی ایجاد کرده و فقط به کوتاه‌تر کردن داستان قناعت کند تا بتواند فیلمی دو ساعته در معرض دید تماشاگران قرار دهد. اما کلنسی در گفت‌وگویی نسبت به تغییرات اعمال‌شده روی کتابش اعتراض کرد. او گفت به‌جز چند شخصیت داستان، هیچ شباهتی بین نوشته او و فیلمنامه فیلم وجود ندارد! او اظهار کرد تهیه‌کنندگان فیلم که می‌خواستند همه چیز آن را تغییر دهند، پس چرا امتیاز کتاب او را خریداری کردند! به‌جز جردن، جمی بل و گای پیرس، فیلم بازیگر سرشناس دیگری ندارد و در زمره کارهای افشاگران این روزهای هالیوود به‌حساب می‌آید.
جان کلی (جردن) از ماموران ارتش آمریکاست که همراه تعدادی از هم‌قطارانش در یک ماموریت مهم سیاسی شرکت دارد. با ناموفق ماندن عملیات و بازگشت افسران به خانه، به‌زودی همکاران جان کلی به قتل می‌رسند. زمانی که قاتلان ناشناس اقدام به قتل همسر باردار جان می‌کنند، او اسلحه به‌دست گرفته و راه انتقام را در پیش می‌گیرد. در جریان عملیات انتقامجویانه علیه هیتمن‌های روسی، جان متوجه یک تئوری توطئه در دستگاه‌های حکومتی شده و راه مبارزه با آن را هم در پیش می‌گیرد.
جالب است که بحث تولید نسخه سینمایی بدون پشیمانی بلافاصله بعد از انتشار کتاب در سال 1993 مطرح شد و صنعت سینما به‌شدت به‌دنبال ساخت این فیلم بود. کلنسی امتیاز برگردان سینمایی داستان کتابش را نزدیک سه میلیون دلار در سال 1993 فروخت که برای آن دوران رقم بسیار بالایی به‌حساب می‌آید. در طول این سال‌ها چند بار کار تولید فیلم تا مرحله فیلمبرداری پیش رفت و تعداد زیادی از چهره‌های سرشناس هالیوود، برای بازی در نقش جان کلی انتخاب شدند. در بین آنها می‌توان به تام هاردی و کیانو ریوز اشاره کرد. بالاخره بعد از 20 سال پیش‌تولید نفرین شده، سال 2018 به صورت رسمی تایید شد که فیلم وارد مرحله تولید قرار گرفته و جردن هم بازیگر اصلی آن خواهد بود. تیلور شرایدن هم فیلمنامه‌ای را که در دهه 90میلادی نوشته شده بود، یک بازنویسی و بازنگری کلی کرد. کلید فیلمبرداری بدون پشیمانی اکتبر 2019 در شهر برلین زده شد.
شرکت پارامونت که قصد داشت فیلمش را در سالن‌های سینماها اکران عمومی بکند، بعد از شیوع کرونا تصمیم به فروش آن به پلتفرم اینترنتی آمازون گرفت. تماشاگران سینما هم در تاریخ 30 آوریل گذشته آن را به صورت استریم تماشا کردند. براساس شنیده‌ها، این اکشن دلهره‌آور نتوانست نظر مثبت تماشاگران را جلب کرده و تبدیل به یک فیلم پربازدید اینترنتی شود اما مدیران آمازون اعلام کردند در چند ساعت اول پخش اینترنتی فیلم، بیش از دو و نیم میلیون بیننده خانگی آمریکایی به تماشای آن پرداختند. منتقدان هم که بازی جردن را تحسین کردند، نسبت به خود فیلم موضع مثبتی نداشتند و آن را کاری معمولی ارزیابی کردند. در حقیقت موفقیت دو و نیم میلیونی نسخه ادبی بدون پشیمانی، نتوانست در دنیای سینما هم تکرار شود. ریوز که پیشنهاد دستمزد 7 میلیون دلاری برای بازی در فیلم را رد کرده بود، بعد از دیدن نسخه به نمایش درآمده اظهار خوشحالی کرد که در آن بازی نداشته است! رسانه‌ها هم گفتند اگر نسخه سینمایی را کریستوفر مک کواری (که سال 2012 برای ساخت آن استخدام شد) کارگردانی می‌کرد، شاید اثر بهتری خلق می‌شد. این در حالی بود که کوین کاستنر دعوت به تکرار نقش شخصیت ویلیام هارپر (رئیس و الهام‌بخش شخصیت جان کلی) را رد کرد. او در سال 2014 در «جک رایان: احیای سایه» این نقش را بازی کرد. گرچه در سپتامبر 2018 رسما گفته شد جردن در قسمت دوم بدون پشیمانی بازی خواهد کرد، تولید قسمت‌های بعدی فیلم در هاله‌ای از ابهام و تردید قرار دارد.