كرونا آمد، نظارت رفت

كرونا آمد، نظارت رفت

هادی هاشمی رئیس پشین پلیس راهور تهران


‌اتوبوس خبرنگاران در آذربایجان‌غربی به مقصد نرسید، اتوبوس سربازان در یزد هم. داغدار شدن هموطنان‌مان در چند روز اخیر نشان می‌دهد‌ مشكلات حمل‏ونقل عمومی در كشور همچنان نادیده گرفته می‌شود. این درحالی است كه شیوع كرونا نیز به این مساله دامن زده، چراكه كاهش مسافرت به كاهش نظارت منجر شده است. به همین دلیل می‌توان گفت این روزها، نظارت مناسبی بر سلامت خودروها، نحوه رانندگی افراد و كیفیت معابر نمی‌شود.
در كنار نبود نظارت‌ها باید به سهل‌انگاری برخی مدیران نیز اشاره كرد، چراكه در زمان مسافرگیری، مدیر فنی شركت مسافربری باید وضعیت خودرو را بررسی كند، مثلا از سلامت سیستم ترمز خودرو اطمینان پیدا كند، این در حالی است كه در اغلب موارد، مدیران فنی، بدون بررسی خودرو‌ فقط پایین برگه اجازه‎نامه حركت خودرو را مهر می‎زنند.
نظارت اما باید در طول سفر نیز ادامه یابد، در واقع مسائلی مانند شرایط‌ خودرو و زمان استراحت راننده در طول مسیر نیز باید بررسی شود، مهمی كه جدی گرفته نمی‌شود.
 مساله دیگری كه در این بین باید به آن توجه كرد، افزایش حمل بارهای تجاری از سوی برخی رانندگان اتوبوس است، این روزها كه به دلیل فراگیری كرونا از تعداد مسافران كاسته شده، برخی رانندگان برای جبران مساله كاهش مسافر، بیش از گذشته به حمل و نقل بار می‌پردازند. نباید فراموش كرد كه هر اتوبوس مركز ثقل وزنی دارد كه با ‌بارگیری نامناسب و
غیر استاندارد، دچار مشكل می‌شود. تغییر مركز ثقل وزنی،‌ در نهایت سبب اختلال در عملكرد اتوبوس می‌شود،‌ به این شكل زمینه برای از كنترل خارج شدن اتوبوس بیش از گذشته مهیاست. این درحالی است كه این مساله با نظارت مناسب قابل پیشگیری است‌.
 ‌مساله دیگری كه در این بین باید به آن توجه كرد، شرایط معابر كشور است. در كنار نبود دسترسی به معابر مناسب، باید گفت آن‌طور كه باید نیز برای بهسازی معابر كشور اعتبار در نظر گرفته نمی‌شود. برای نمونه در كشورهای توسعه‏یافته‌ هر سال 6درصد از معابر بهسازی‌ می‏شود. این آمار در كشورهای در حال توسعه‌ 4درصد و در كشورهای فقیر 2درصد است. این درحالی است كه در كشورمان هر سال برای بهسازی یك درصد از معابر كشور اعتبار در نظر گرفته می‌شود،‌ ناگوارتر این‌كه نیمی از این اعتبار تخصیص پیدا می‌كند.
به این ترتیب با توجه به نبود نظارت مناسب، غیراستاندارد بودن خودروها و نپرداختن به بهسازی معابر، می‌توان گفت شرایط حمل و نقل در كشورمان مناسب نیست و فراگیری كرونا نیز به این مسائل بیش از گذشته دامن زده است‌. این درحالی است كه با توجه به این‌كه در آغاز فصل تابستان قرار داریم و برخی تصور می‌كنند شرایط فراگیری كرونا در كشور تحت كنترل است، آمار سفرهای بین‌شهری افزایش پیدا خواهد كرد. این افزایش سفر اگر با نظارت همه‌جانبه دستگاه‌های مسؤول همراه نباشد، ممكن است زمینه را برای افزایش سوانح ترافیكی و آمار قربانیان تصادفات فراهم كند.