دست به دست شدن شهرستان‌ها میان طالبان و نظامیان افغان

دست به دست شدن شهرستان‌ها میان طالبان و نظامیان افغان


با تشدید درگیری‌ها در افغانستان، وزارت دفاع این کشور و مقامات محلی ولایات از دست
به دست شدن شش شهرستان در چهار استان، میان طالبان و نظامیان افغان خبر دادند.
مقامات محلی استان پروان افغانستان تایید کرده‌اند جمعه‌شب نیروهای طالبان مراکز شهرستان‌های شینوار و سیاه‌گرد از توابع این استان را به تصرف خود در آورده‌اند. همچنین گفته می‌شود طالبان ساختمان فرماندهی پلیس شهرستان سیاه‌گرد را به آتش کشیده‌اند.
 از سوی دیگر طالبان ادعا کرده‌است افراد این گروه شهرستان غورک استان قندهار را نیز به تصرف خود در آورده‌اند. برخی اعضای شورای استانی فاریاب نیز گفته‌اند شهرستان «اندخوی» فاریاب بار دیگر به دست طالبان سقوط کرد، این در حالی است که روز جمعه نظامیان افغان شهرستان اندخوی فاریاب را از تصرف طالبان خارج کرده بودند.وزارت دفاع افغانستان نیز دیروز اعلام کرد: نظامیان افغان شهرستان میرزکه از توابع استان پکتیا در جنوب شرق افغانستان را از تصرف طالبان آزاد کردند. همچنین منابع دولت افغانستان گفته‌اند شهرستان تاله و برفک استان بغلان نیز از تصرف طالبان خارج شد و به کنترل نظامیان افغان در آمد. در چند روز اخیر در هر شبانه‌روز بین پنج تا 10شهرستان افغانستان میان نظامیان افغان و طالبان دست به دست شده‌است.از سوی دیگر برخی مقامات محلی گفته‌اند با تصرف گذرگاه تجاری شیرخان بندر میان افغانستان و تاجیکستان به دست طالبان، فعالیت این گذرگاه مرزی و تجاری متوقف شده‌است.
گزارش‌های امنیتی حاکی است بسیاری از شهرستان‌های افغانستان تحت کنترل طالبان قرار گرفته و ارتش افغانستان نیز در تلاش برای بازپس گرفتن این مناطق است. بر اساس گزارش رسانه‌های محلی، درگیری میان طرفین در شهرهای میمنه از ولایت فاریاب، تالقان در ولایت تخار، پلخمری در ولایت بغلان و مناطقی واقع در ولایت قندوز تشدید شده‌است.